وقتی نفس خوزستانی ها به شماره می افتد!

به گزارش هورنیوز – با نزدیک شدن به فصل بارش های پاییزی در استان خوزستان بار دیگر بیم شیوع تنگی نفس و راهی شدن مردم به بیمارستان ها اوج می گیرد.

سه سال پیش بود که پس از بارش باران، نفس های مردم به شماره افتاد و بیش از ۵هزار نفر بدون آنکه از علت احساس خفگی خود مطلع باشند به بیمارستان ها پناه بردند تا درمانی برای آن بیابند. این اتفاق در سال های بعد هم بدون آنکه ریشه اصلی بیماری مشخص باشد، رخ داد و دست کم ۶۰هزار نفر با حالی نه چندان مساعد به بیمارستان های استان مراجعه کردند.

چند سالی است آلودگی هوا و باران اسیدی در خوزستان تبدیل به یک معادله چند مجهولی شده است که هیچ مسئولی پاسخگوی علت آن نیست و یا اینکه برخی براساس مصلحت اندیشی ها از ارائه گزارش علت  باران های اسیدی امتناع می کنند.

۵۶۲۶۳_۲۰۴

این مساله باعث شد که شورای سلامت استان مقابله با تنگی نفس احتمالی شهروندان را از تابستان آغاز کند. در سال های گذشته ۱۸ گزینه به عنوان عوامل تنگی نفس مطرح شد که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفت. در نهایت گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان متهم اصلی این معضل انتخاب شد تا سؤال های اساسی را در ذهن مردم ایجاد کند.

اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم با بردن انگشت اشاره به سمت این گیاه اظهار کرد: در زمان بارندگی گرده های حساسیت زایی که از درختان جدا می شوند به ذرات ریزی تبدیل می شود، این ذرات در حالت عادی قابلیت ورود به ریه را ندارند اما در زمان بارندگی شرایط آن فراهم می شود.

وی می افزاید: گیاهان بومی خوزستان اغلب در فصل بهار گرده افشانی می کنند ولی این گیاه ۲ فصل ویژه گرده افشانی دارد که یکی از آنها آبان ماه است.

جالب آنکه گیاه کونوکارپوس به عنوان محبوبترین گیاه در سال های گذشته در تمام گوشه و کنار استان خوزستان به ویژه شهرستان اهواز کاشته شده و تمام فضای شهر را اشباع کرده است حال آنچه به ذهن متبادر می شود آنست که چگونه این گیاه در سه سال گذشته به عنوان عامل بیماری زا شناخته شده است؟

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در پاسخ به سؤال خبرنگار هورنیوز پیرامون همین امر توضیح داد: زمان گل دهی این گیاه از سال چهارم یا پنجم آغاز می شود از همین رو در نخستین سال های کشت این گیاه با مشکل زیادی مواجه نشدیم.

وی ادامه داد: دیگر عاملی که باعث تنگی نفس شده اشباع تمام فضای سبز استان خوزستان با این نوع کشت است. از همین رو تنها راهکار موجود در شرایط فعلی هرس گیاه کونوکارپوس است.

به گزارش هورنیوز – استان خوزستان با شرایط آب و هوایی خاص خود دارای گونه هایی بومی مانند بلوط، بنه، سدر، نخل، شمیم و کهور است که سال های سال ریشه در خاک استان دوانیده اند اما در سال های گذشته و با سیاست اشتباه برخی مسئولان به دست فراموشی سپرده شده است.

حدود یک ماه به آغاز بارش پاییزی و مشکلات تنفسی شهروندان باقی مانده و مأموران شهرداری اقدام به هرس گیاه کونوکارپوس کرده اند اما بسیاری از شهروندان نسبت به نحوه هرس این گونه گیاهی که مشکلات زیادی را ایجاد کرده شکایت دارند.

شاید هرس این گونه گیاهی در کوتاه مدت بتواند بخشی از مشکلات تنفسی شهروندان را حل کند اما بی شک ریشه کن کردن عاملی که سلامتی شهروندان را به بازی گرفته نیازمند برنامه ریزی اساسی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/626225کپی شد!
46
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.