از شادمانی فرارسیدن بوی مهر تا طعم تلخ تحصیل!

به گزارش هورنیوز – کمتر ازسه روز دیگر درب مدارس استان بر روی بیش از یک میلیون میلیون دانش آموز خوزستانی باز خواهد شد اما در این بین مشکلات و مسائلی وجود دارد که طعم شیرین تحصیل را برای دانش آموزان و والدین آنها تلخ می کند.

حجم عمده ای از مشکلات تحصیل در استان خوزستان به فرسودگی مدارس و کمبودهای آنان باز می گردد که همین امر در تضعیف روحیه دانش آموزان و معلمان و کیفیت یادگیری تأثیر فراوانی دارد.

photo_2016-09-21_01-19-35

به بازی گرفتن سلامتی دانش آموزان در سایه مدارس فرسوده

اگرچه فرسودگی مدارس در استان خوزستان مشکل جدیدی نیست اما در سال های گذشته رشد مطلوبی در جهت بازسازی و نوسازی مدارس استان دیده نشده است.

رضا رضایی مدیرکل اداره نوسازی، توسعه ‌و ‌تجهیز مدارس خوزستان با توجه به اینکه  پنج هزار و ۴۷۷ مدرسه در استان وجود دارد گفت : از این تعداد ۶۳ درصد مدارس مستحکم هستند که در ۱۵ سال گذشته در استان ساخته شده اند و ۳۴ درصد به مقاوم سازی نیاز دارند.

وی  بیان کرد: در سال های اخیر عملیات تخریب مدارس زیادی در استان انجام شده است به همین منظور درسال های اخیر اعتبارات ملی که دریافت شده صرف ساخت طرح های نیمه تمام در استان می شود.

رضایی گفت: در سال گذشته  ۸۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت و بهسازی مدرسه به استان اختصاص یافت که با لغو تخصیص اعتبار ماده ۱۸۰ تنها ۳۵۰ میلیارد ریال به خوزستان اختصاص یافت.

مدیر یکی از مدارس دولتی مرکز شهر که تمایلی به ذکر نامش نداشت در این خصوص به خبرنگار هورنیوز گفت: مدارس دولتی استان مشکلات مالی و زیرساختی زیادی دارند و همین نبود امکانات آموزشی قطعا بر کیفیت آموزش تأثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: ساخت برخی مدارس به دهه ۵۰ و ۶۰ باز می گردد که همین مسأله باعث شده تا مدارس ما متناسب با پیشرفت های آموزشی رشد نکرده باشند.

خانم طارمی مادر یکی از دانش آموزان همین مدرسه نیز با انتقاد از فرسودگی مدارس یادآور شد: وضعیت آبخوری، سرویس بهداشتی، روشنایی کلاس ها و حیاط مدرسه اصلا مناسب نیست ضمن آنکه به علت قدمت بالای مدرسه دائم نگران سلامتی فرزندانمان هستیم.

وی افزود: برای قشر متوسط جامعه فرستادن فرزندان به مدارس غیردولتی بسیار سخت است به همین دلیل انتظار داریم مسئولان چاره ای اساسی درخصوص بهبود وضعیت مدارس استان بیندیشند.

چندی پیش نیز معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه قدمت برخی مدارس استان به اندازه ای زیاد است که در لیست آثار باستانی قرار گرفته اند، گفت: این مدارس علاوه بر مناطق حاشیه ای حتی در مرکز شهر اهواز هم هستند؛ مدارسی که عمر مفید آن‌ها به پایان رسیده است و به دلیل عمر طولانی در فهرست آثار باستانی قرار گرفته‌اند که اداره میراث فرهنگی اجازه تعمیر آن‌ها را نمی‌دهد.

۶۰۶۹۶_۱۴۷

ترک تحصیل گسترده دختران و بی سوادی زنان در خوزستان

دیگر مشکل سیستم آموزشی استان خوزستان بی سوادی و کم سوادی دخترانی است که به علت کمبود امکانات و باورهای غلط از نشست در کلاس های درس محروم شده اند این درحالیست که نقش دختران در جامعه به عنوان مادران آینده و تأثیری که در اجتماع دارند بر هیچ کس پوشیده نیست.

کارشناس و مسئول امور بانوان اداره کل آموزش‌وپرورش استان می‌گوید: دلایل مختلفی برای بازماندن دختران از تحصیل وجود دارد. باید تأکید کرد که آمار دختران بازمانده دو برابر پسرها است.

این مقام مسئول توضیح می‌دهد: شهرداری و کمیته امداد و… باید کمک کنند تا دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را بتوانیم جذب کنیم و به درس برگردند. باید برای اولیا فرهنگ‌سازی شود. حتی مدیران مدارس نیز در این زمینه باید وارد عمل شوند.

وی پیشنهاد می‌کند: اداره کل دادگستری می‌تواند قوانینی وضع کند که خانواده‌ها نتوانند بچه‌ها را از درس منع کنند. همچنین دیگر سازمان‌ها می‌توانند به خانواده‌های فقیر کمک‌های مالی کنند تا هزینه خرج تحصیل کودکانشان به آن‌ها فشار نیاورد.

لیلی نظر پور می‌گوید: دختران بنا به دلایل مختلف ازجمله مشکلات اقتصادی، کمبود فضاهای آموزشی، مشکلات اجتماعی، زندگی در مناطق صعب‌العبور و … از درس خواندن بازمی‌مانند.

مشکل ادامه تحصیل دانش آموزان دختر خوزستانی مشکل امروز و دیروز نیست و سال هاست که این دختران در نبود و یا دور بودن مدارس دخترانه رنج می برند و صدای آنها به گوش هیچ مسئولی نمی رسد.

۷۷۰۲۴۵

رویه غیرقانونی مدارس دولتی در خلأ نظارت قانونی

جدا از مشکلات زیرساختی حوزه آموزش و پرورش، که البته از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است اما در کنار آن برخی خلأهای قانونی نیز باعث بروز مشکل برای والدین شده است. نمونه بارز این امر درخواست پرداخت وجه از سوی متولیان مدارس در قالب کمک به مدرسه است.

وزارت آموزش و پرورش هر سال بخشنامه صادر می‌کند که گرفتن هر گونه وجهی  از والدین دانش آموزان ممنوع است، اما مدیران مدارس دولتی با وجود بخشنامه‌های قاطع وزارت آموزش و پرورش تحت عناوین گوناگون از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها پول می‌گیرند. بخشنامه‌هایی که به گفته والدین دانش آموزان گرچه صادر می‌شود اما عملاً کارایی لازم را برای خانواده‌ها ندارد.

مادر سه  دانش آموز اهوازی در این باره می‌گوید: سه فرزند دارم که در مقاطع مختلف تحصیلی هستند.برای ثبت نام دوره دبستان فرزندم مدرسه حدود ۵۰۰ هزار تومان پول درخواست کرده است. این مسأله فقط مربوط به امسال نیست تقریباً هرسال درگیر این موضع هستم.

محمد تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان درخصوص تخلف برخی مدارس در گرفتن مبالغ پول از والدین اظهار کرد: هیچ کدام از مدارس استان حق دریافت پول از والدین دانش آموزان خارج از قوانین مشخص را ندارند.

وی افزود: ممکن است والدین دانش آموزان با خودیاری مبالغی را جهت رفع مشکلات مدرسه و یا تجهیز بخش های گوناگون محیط آموزشی بپردازند اما در صورت مشاهده اجبار در گرفتن هزینه برخورد قانونی خواهد شد و تاکنون چندین مدیر مدرسه بعلت تخلف عزل شده اند.

به گزارش هورنیوز – اهمیت حوزه آموزش و پرورش بر هیچ کس پوشیده نیست از همین رو انتظار می رود مسئولان استان خوزستان در این حوزه اهتمام بیشتری داشته باشند چراکه مدارس به عنوان خانه دوم دانش آموزان می توانند به مقدار زیادی شخصیت اجتماعی آنان را شکل دهند.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/624980کپی شد!
136
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.