پیش بینی احداث سه سد سلولی برای جلوگیری از شوری آب کارون

هورنیوز – ارسلان هاشمی مدیرکل دفتر حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه حوضه رودخانه کارون بزرگ در سال جاری، شاهد بیشترین حجم بارش بوده است، افزود: میزان این بارش‌ها ۶۱۸ میلیمتر بود که در حوضه مرزی غربی ۵۹۹ و در حوضه کرخه حدود ۵۶۹ میلی‌متر بوده و یکی از سال‌های پر آب این حوضه رقم خورده است.

وی از سدهای کارون ۴ و ۳، کرخه، گتوند، مسجدسلیمان، سیمره، دز، مارون، عباسپور و جره به عنوان مهم‌ترین سدهای حوضه خوزستان یاد کرد و افزود: امسال کل آب ورودی به این سدها، ۲۳.۲ میلیارد مترمکعب بوده؛ ولی سال قبل میزان آب ورودی به این سدها، حدود ۱۳.۶ میلیارد مترمکعب ثبت شده است.

هاشمی، حجم آب ورودی به این سدها را حدود ۱۸ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: سال گذشته این سدها شاهد حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب آب بوده‌اند؛ در این میان یکی از طرح‌هایی که وزارت نیرو در بخش پایش آلاینده‌های کارون انجام داده، تکمیل سدهای سلولی است که در حوضه آبادان و خرمشهر هستند.

وی افزود: همچنین سه سد سلولی برای کارون پیش‌بینی شده که یکی از آن‌ها، تا ۹۵ درصد اجرایی شده و دو طرح دیگر نیز قرار است از محل اعتبارات مرزی انجام شود.

مدیرکل دفترحوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب از سدهای حوضه کارون برای شیرین‌سازی آب این رودخانه اجرا می‌شود، گفت: هنگام مد در خلیج‌فارس، تراز آب بالا می‌آید و تا کیلومترها آب دریا پیشروی می‌کند که این وضعیت باعث تداخل آب خلیج‌فارس و کارون و در نتیجه شوری آب کارون می‌شود؛ احداث سدهای سلولی سبب می‌شود تا از اختلاط آب دریا و کارون جلوگیری شده و جلوی شوری آب کارون گرفته شود.

وی با بیان اینکه، مشکلاتی که در منطقه بر سر مسائل آب مطرح می‌شود، حول محور کیفیت و آلودگی آب است، افزود: یکی از معضلات اصلی و کانون‌های آلایندگی در این حوضه را می‌توان کشت و صنعت نیشکر در خوزستان دانست که فاضلاب‌های زهکشی آن از سه منطقه وارد کارون می‌شوند و به جز فاضلاب‌های شهری و روستایی و صنعتی که باعث آلودگی آب این رودخانه می‌شوند، کشت و صنعت نیشکر نیز باعث کاهش استفاده از ظرفیت این حوضه آبریز شده است.

هاشمی در خصوص مصوبات شورای عالی آب توضیح داد: مقرر شده تا کشت و صنعت نیشکر در بحث ورود زه‌آب‌ها، بررسی‌های لازم را انجام دهد و از ورود زه آب‌ها به کانون رودخانه جلوگیری کند و یا اینکه پس از تصفیه، زه‌آب‌های فیلتر شده را وارد رودخانه کند.

مدیرکل دفترحوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در پایان با اعلام اینکه شرکت‌های پتروشیمی و صنایع آلاینده موظف هستند قبل از بهره‌برداری نسبت به احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اقدام کنند، خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد صنایع مهم فعال در حوضه کارون مجهز به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هستند، سازمان محیط‌زیست در حال پیگیری است تا مابقی شرکت‌هایی که نیاز به تصفیه خانه فاضلاب دارند، در اسرع وقت نسبت به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب اقدام کنند.

https://hoorkhabar.ir/624472کپی شد!
120
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.