پیشرفتی در پیگیری پرونده منا مشاهده نمی‌شود

هورنیوز – ابوالفضل حسن‌بیگی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد فاجعه منا و کشتار زائران بیت‌الله الحرام اظهار داشت: فاجعه منا در تاریخ حج بی‌سابقه بود و بعد از وقوع این فاجعه نیز، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها این پرونده را پیگیری کند.

وی افزود: پس از موضع‌گیری صریح رهبر معظم انقلاب، آل سعود یک عقب‌نشینی سریع انجام داد و کشورمان موفق شد تمام پیکرهای شهدا را تحویل بگیرد و این در شرایطی بود که جنازه شهدای هیچ کدام از کشورها را تحویل ندادند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان سعودی متاسفانه بداخلاقی‌های گوناگونی داشته و دارد و در حال حاضر نیز سازمان ملل متحد به ابزار دست ناتو، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه تبدیل شده است.

حسن‌بیگی افزود: عربستان سعودی در سطح منطقه یکی از ثروتمندترین کشورهاست و با وجود آنکه به اهداف خود در منطقه نرسیده، همچنان با خرج کردن پول تلاش می‌کند تا شرایط بدی را که علیه آل سعود ایجاد شده است، تلطیف کند.

وی با اشاره تلاش عربستان برای زیر پا گذاشتن معاهده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در موارد مختلف، اظهار داشت: رژیم آل سعود به وظایفی که در قبال حجاج کشورهای اسلامی برعهده داشته عمل نکرده است و حادثه دلخراش منا را نیز توانست به گونه‌ای در سطح منطقه و بین‌المللی جلوه دهد که خودش را از تقصیر مبرا کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ضرورت طرح دعوای بین‌المللی از سوی کشورمان در ارتباط با فاجعه منا، گفت: با توجه به توضیحاتی که مسئولان وزارت خارجه و سازمان حج در کمیسیون ارائه دادند، به این نتیجه رسیدیم که از همه ظرفیت‌های حقوقی برای پیگیری ماجرا استفاده کرده‌اند و این ماجرا را در دست پیگیری دارند.

حسن‌بیگی تصریح کرد: این پیگیری‌ها ظاهرا به صورت مستمر انجام می‌شود، اما در برخی موارد به دلیل عدم همکاری عربستان سعودی، پیشرفتی مشاهده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش آل سعود این است که مسائلی را که با آن درگیر است، زیر سایه حضور در یمن پوشش دهد و مخفی کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: یکی از راهبردهای موساد و سیا این بوده است که برای فراموشی اسرائیل در اذهان مسلمانان، مباحث داخلی و جنگ‌های بین مسلمانان را راه بیندازند و در این ارتباط، عربستان سعودی نیز تلاش می‌کند تا مسائلی مانند منا را زیر سایه این حوادث به فراموشی بسپارد.

حسن‌بیگی تاکید کرد: از ناحیه جمهوری اسلامی تمام اقدامات حقوقی برای پیگیری فاجعه منا در حال انجام است و باید تا به آخر دنبال شود.

https://hoorkhabar.ir/622949کپی شد!
74