عدم توازن در تقسیم نمایندگان خوزستان در مجلس/ احتمال افزایش تعداد نمایندگان اهواز

به گزارش هورنیوز ؛ هفته گذشته حمدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس از بررسی طرح افزایش چهل نفر دیگر به نمایندگان مجلس خبر داده بود.

وی گفته بود که طبق قوانین و بنا بر افزایش جمعیت، هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به مجلس اضافه شود که در حال حاضر ما از ۱۰ سال عمر مجلس گذشته‌ایم و ۱۰ سال دوم هم رو به اتمام است بنابراین احتمالا در قالب این طرح پیشنهاد اضافه شدن ۴۰ نماینده به مجلس بررسی خواهد شد.

از سویی دیگر تاکنون گزارش ها متعددی از تقسیم نامتوازن تعداد نمایندگان در حوزه های انتخابیه منتشر شده است.

برای مثال در شهر مشهد با جمعیت ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، اگر به ازای هر ۴۰۰ هزار نفر یک نماینده باشد، بنابراین باید به تعداد نمایندگان فعلی این شهر که ۵ نفر است، سه نفر دیگر افزوده شود.

اما در استان خوزستان شاهد عدم توازن در تقسیم نمایندگان هستیم به صورتی که شهر آبادان با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت، سه نماینده در مجلس دارد و این درحالی است که کلانشهر اهواز به عنوان مرکز استان، با جمعیت یک و نیم میلیون نفری نیز مانند آبادان سه نماینده دارد.

اگر تعداد نمایندگان شهر اهواز به تناسب جمعیت آن و به ازای هر ۳۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شوند، باید به ۵ نفر و در صورتی که به ازای هر ۴۰۰ هزار نفر متناسب شوند، باید به ۴ نفر افزایش پیدا کند.

گزارش فوق توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نهم انجام شده بود و بر اساس آن فهرست حوزه‌هایی که نماینده کمتری نسبت به جمعیت حوزه انتخابیه دارند، منتشر شده بود؛ گزارشی که شاید در طرح افزایش تعداد نمایندگان تاثیرگذار باشد.

https://hoorkhabar.ir/621935کپی شد!
117
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • علوی آبادان ۲۷۰ هزار نفری سه نماینده دارد و دزفول ۵۰۰ هزار نفری یک نماینده دارد!! خنده داره واقعا !! یک زمانی بهانه جنگ زدگی آبادانی ها بود الان چی ؟؟ هنوز کسی امیدی به برگشت اونها داره !! اصلا براشون اهمتی ندارد
منتشر شده۱