در جلسه مجلسی ها با اطلاعات سپاه چه گذشت؟

هورنیوز – نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که پیش از این گفته بود جلسه صبح چهارشنبه با موضوع «نفوذ» برگزار خواهد شد، دیروز درباره محتوای جلسه گفت: «در این جلسه مطرح شد که افراد دوتابعیتی مورد توجه جدی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته می‌شوند و نمونه‌های مختلف به‌کار‌گرفته‌شده دارای تابعیت مضاعف هستند که در همین راستا اشاره شد فردی که در جریان مذاکرات هسته‌ای به اتهام جاسوس بازداشت شد، دارای تابعیت مضاعف است.

همچنین در این جلسه، با بررسی مواردی توصیه شد تمامی مسئولان و مدیران نظام به‌ویژه نمایندگان مجلس مورد توجه دشمن هستند و ممکن است از طرق مختلف اعم از خبرنگار، فعال اقتصادی و … وارد شوند و خود آنها یا فرزندان آنها را گرفتار کنند، بنابراین دقت و مراقبت جدی از خود و اعضای خانواده ضرورت حیاتی دارد». محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، از اعضای هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با «شرق»، به بیان جزئیاتی از این جلسه پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

اعلام شده بود قرار است صبح روز چهارشنبه جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور مسئولان اطلاعات سپاه برگزار شود. آیا اتفاق خاصی افتاده که نیاز به جلسه فوق‌العاده بوده است؟
خب ما در کمیسیون با مسائل امنیتی و سیاسی و دیپلماتیک سروکار خواهیم داشت.

وزرای محترم اطلاعات، کشور، خارجه، دفاع و همچنین مسئولان نظامی کشور مهم‌ترین مسئولانی هستند که ما در دوره فعالیت خود در این کمیسیون با آنها مراوده داریم. چون در ابتدای کار مجلس هستیم باید، هم این دستگاه‌ها با اعضای کمیسیون و دیدگاه‌های آنها آشنا شوند و هم ما از مسائل زمینه‌ای موردنظر آنها مطلع باشیم.

در این مدت، هم به این دستگاه‌ها رفته‌ایم و جلساتی داشته‌ایم و هم آنها به مجلس آمده‌‌اند و جلساتی برگزار شده است. اتفاقا در بین این دستگاه‌ها، آخرین گروهی که برای تشکیل جلسه و تشریح مسائل آمدند، بچه‌های سپاه بودند که آمدند برای بیان مسائل امنیتی. این جلسات دوستان ما را با شرایط منطقه‌ای و شرایط کشور و حتی تهدید‌هایی که ممکن است بر سر راه خود نمایندگان وجود داشته باشد آشنا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون گفته‌‌اند که جلسه صبح چهارشنبه درباره موضوع نفوذ بوده است. با توجه به توضیح شما که گفتید درباره تهدیدها بر سر راه خود نمایندگان صحبت شده، آیا موضوعی در این زمینه کشف شده که نیاز به جلسه فوق‌العاده بوده یا این مطالب به صورت کلی بیان شدند؟

مواردی درباره چگونگی نفوذ در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، نظامی و حتی مذهبی مطرح شد. همچنین نحوه جذب و نحوه جاسوس‌گیری را تشریح کردند که دراین‌بین موضوع دوتابعیتی‌ها هم مطرح شد؛ چون این افراد برای حفظ تابعیت دوم خود در کشور ثانی، ممکن است کارهایی انجام دهند و این یک نقطه‌ضعف محسوب می‌شود. در این زمینه کیس‌هایی هم مطرح شد که قرار است رسانه‌ای نشود و در اینها نحوه جذب توضیح داده شد.

حتی تصاویری هم از برخی افراد که در سیستم‌های مذهبی نفوذ کرده بودند نمایش داده شد. درباره نفوذ بین نمایندگان و اعضای خانواده آنها که بعدا از این ابزار برای سوءاستفاده بهره‌برداری شده هم به صورت جزئی بحث شد.

به نظر می‌رسد اگر چنین مواردی با این تنوع و تکثر وجود دارد، باید به همه نمایندگان اطلاع داده شود. چرا این جلسه فوق‌العاده فقط برای اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار شد؟

اولا حضور بقیه نمایندگان در این جلسه بلامانع بود و ما اعلام کرده بودیم که هرکدام از نمایندگان که تمایل دارند می‌توانند حضور داشته باشند. البته در همین جلسه از طرف آقای بروجردی به‌عنوان رئیس کمیسیون هم این پیشنهاد مطرح شد که همه نمایندگان و حتی سایر مسئولان درباره این مسائل توجیه شوند، اما بخشی از مسائل ویژه موضوع سیاست خارجی و امنیت داخلی بود که برای اعضای کمیسیون دانستنش لازم بود.

درباره مصادیق داخلی نفوذ که گفتید کیس‌هایی مطرح شده، از همین مواردی بود که در ایام اخیر رسانه‌ای شده یا مواردی هم هست که هنوز در جریان است؟

هم کیس‌های تمام‌شده بود و هم کیس‌هایی بود که در جریان است و به قول معروف کیس زنده است و پرونده‌اش هم مفتوح است و از هر دو نوع، نمونه‌هایی را تشریح کردند.

یعنی مواردی هست که قرار است با آنها برخورد شود؟

نه، چیزی درباره برخورد اعلام نکردند. اتفاقا درباره همین کیس اخیر که دستگیر شده و گفتند جزء هیأت اقتصادی همراه تیم برجام بوده و سروصدا کرد، این دوستان می‌گفتند ما اصلا مایل نبودیم این موضوع رسانه‌ای شود یا برخورد سختی صورت گیرد و همان‌طور که می‌بینید، الان هم این فرد با وثیقه آزاد است. ایشان از دوتابعیتی‌ها بوده که تابعیت ایرانی و کانادایی دارد و قبلا هم عضو هیأت‌مدیره یکی از بانک‌ها بوده است.

https://hoorkhabar.ir/620641کپی شد!
52