کشاورزان موافق ادامه کار جهاد نصر نیستند/ اجرای کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مانع انتقال آب کارون می شود

به گزارش هورنیوز ؛ صبح امروز همایش عملکرد دولت یازدهم در طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خوزستان و برخی مدیران استانی در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد.

کشاورزان موافق ادامه کار جهاد نصر نیستند

مسعود اسدی رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان در این نشست با اشاره به اینکه هیچ کس به اجرای کامل و دقیق طرح احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری انتقادی ندارد اظهار کرد: با اجرای صحیح این طرح خوزستان به آرزوی دیرینه خود یعنی رفاه نسبی دست خواهد یافت.

وی با بیان‌اینکه استان خوزستان هیچ منفعتی از نفت نبرده، افزود: خوزستان دارای منابع غنی آب و خاک است از همین رو زمینه اجرای این طرح فراهم است.

اسدی ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری درخصوص دستور صریح برای احیای این اراضی تصریح کرد: با اجرای درست این طرح مشکل فقر و بیکاری خوزستان رفع می شود.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری به مجری این طرح و عملکرد آن باز می گردد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان خاطر نشان‌کرد: پس از هفته دولت در جلسه ای با حضور کارشناسان به دقت زوایای مختلف عملکرد مجری طرح بررسی می شود اما خلاصه می گویم که ادامه کار مجری طرح به صلاح منافع خوزستان و جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: به عنوان نماینده یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت از مردم استان می گویم که کشاورزان با ادامه کار جهاد نصر موافق نیستند.

تأمین برق، مشکل جدی بر سر راه اجرای پروژه است

همچنین حسن علاقه بند معاون اجرایی جهادنصر خاطر نشان کرد : آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد اتمام فاز نخست و اجرایی شدن فاز دوم این طرح است.

وی با بیان اینکه بین کشاورزان و مؤسسه جهادنصر تعامل وجود دارد، افزود: خرید متمرکز اتصالات لوله و آبیاری های کم فشار و تحت فشار از تولیدات استان، در دستور کار قرار دارد.

علاقه بند تصریح کرد: صنعتگران بومی استان خوزستان با توانمندی های خود تحریم ها را دور زده و ملزومات کار ما را تهیه و تولید کردند.

وی با اشاره به اینکه از ۳۱۲ هزار هکتار فاز نخست این طرح تاکنون ۲۰۸هزار هکتار از آن معادل ۶۷درصد ان اجرایی شده است، گفت: ۸هزار و ۵۰۰ نیروی کار به طور مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند.

معاون اجرایی جهادنصر نقطه ضعف این طرح را ساماندهی شبکه های اصلی و زه آب این اراضی دانست و یادآور شد: باید به سمت آبیاری کم فشار و تحت فشار حرکت کنیم اما در خصوص تامین برق با مشکل مواجه ایم.

باید برای رفع نواقص طرح ۵۵۰هزار هکتاری تلاش کرد

سید رحیم سجادی مجری طرح جامع شبکه‌های آبیاری و زهکشی پروژه‌های مرزی کشور نیز در این نشست گفت: طرح احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری الگویی موفق برای سایر طرح های وزرات جهادکشاورزی است.

وی با بیان اینکه نواقصی در طرح هست اما باید برای رفع آنها تلاش کرد، افزود: ۲ میلیارد دلار برای شبکه های فرعی آبیاری و زهکش رودخانه های مرزی شش استان اعتباری تخصیص داده شده است.

تولید محصولات کشاورزی باید به افزایش ارزش افزوده تبدیل شود

همچنین امید حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان در این همایش با اشاره به اینکه این طرح نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می کند، اظهار کرد: تاکنون برای ۸هزار و ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه با افزایش سطح درآمد کشاورزان گامی در جهت عدالت اقتصادی برمی داریم، تصریح کرد: بیشتر مشکلات این طرح به کانال و زهکش ها باز می گردد و نیاز به اصلاح و تکمیل دارند اما در مجموع عملکرد قابل دفاعی ارائه شده است.

حاجتی با اشاره به اینکه مجوز تخصیص آب فاز دوم طرح هم از وزرات نیرو گرفته شده است، یادآور شد: هماهنگی های انجام شده تا ۵۰هزار هکتار از اراضی شمال استان خوزستان هم در فاز دوم مشمول طرح شوند.

وی در پایان گفت: گسترش صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته بندی باید مورد توجه قرار گیرد تا میزان ارزش افزوده در استان افزایش و سپس به اشتغال بیشتر منجر شود.

اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری مانع انتقال آب کارون می شود

سپس غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه باید از انتقادات مطرح شده نسبت به این طرح استقبال کرد، اظهار کرد: قطعا نواقصی در این طرح وجود دارد و باید با استفاده از نظر کارشناسان و مشاوران آن را اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری یکی از خواسته های مردم استان بود،دافزود: با به زیر کشت رفتن ۵۰۰هزار از اراضی استان تولید محصول کشاورزی از ۱۴٫۵ میلیون تن به مرز ۲۰ میلیون تن خواهد رسید.

شریعتی تصریح کرد: دیگر فایده اجرای این طرح آنست که، باعث حفظ منابع آبی رودخانه کارون می شود چراکه دیگر چشمی به دنبال آن نخواهد بود و کسی فکر انتقال آب رودخانه را به ذهن متبادر نخواهد کرد.

وی افزود: افزایش محصولات کشاورزی و کسب ثروت در بعد استانی و ملی یگی دیگر از فایده های اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری است.

استاندار خوزستان گام بعدی را تلاش برای اجرای ۳۰۰هزار هکتار دیگر دانست و یادآور شد: مقام معظم رهبری دستور احیای ۸۵۰هزار هکتار از اراضی را دادند و ما از دستور ایشان عقب نشینی نخواهیم کرد.

 

 

https://hoorkhabar.ir/618511کپی شد!
111
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.