توجیهات جهادکشاورزی درباره پَر کشیدن قیمت مرغ

به گزارش هورنیوز – گوشت مرغ به عنوان یکی از کالاهای ضروری سبد خانوار به شمار می رود و این درحالیست که قیمت هر کیلو گوشت مرغ هر از چندگاهی و به بهانه های مختلف مانند افزایش گرما، کاهش نهاده ها،افزایش تقاضا، افزایش صادرات و …  بالا می رود و مسئولان برای توجیح عملکرد خود قول کاهش آن در چند ماه آینده را می دهند اما در نهایت آنچه باز نصیب مصرف کنندگان می شود افزایش پله ای قیمت مرغ است.

احمدی مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این راستا اظهار کرد: قیمت مرغ یک قیمت کشوری است و به قیمت نهاده‌ها و شرایط فعلی ارتباط دارد، بنابراین در خوزستان که دارای هوای گرمتری نسبت به سایر استان‌ها است، مرغ ۵۰ تا ۱۰۰ تومان گران‌تر عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه گرمای هوا در خوزستان باعث می‌شود تا مرغداران جوجه‌ریزی را به تأخیر بیاندازند، گفت: در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۴۰۰ تومان است و نرخ مرغ برای مصرف‌کننده در شهرستان‌های اهواز، دزفول، رامهرمز، بهبهان و مسجدسلیمان که دارای کشتارگاه هستند، ۸۲۰۰ تومان و در سایر شهرستان‌ها ۸۳۰۰ تومان است.

احمدی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده ۵۴۰۰ تومان است و نرخ مرغ برای مصرف‌کننده در شهرستان‌های اهواز، دزفول، رامهرمز، بهبهان و مسجدسلیمان که دارای کشتارگاه هستند، ۸۲۰۰ تومان و در سایر شهرستان‌ها ۸۳۰۰ تومان است.

وی یادآور شد: مرغ زنده پس از کشتار بین ۲۸ تا ۳۰ درصد افت وزنی پیدا می‌کند که مرغدار برای جبران ضرر، هزینه ای را به قیمت مرغ زنده اضافه می‌کند. همچنین هزینه کشتار، حمل و نقل و سود مغازه‌دار نیز به این نرخ افزوده می‌شود و قیمت کنونی مرغ را رقم می‌زند.

نکته قابل تأمل آنکه مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خوزستان پایین بودن نرخ گوشت مرغ و ضرر مرغداران را توجیهی برای افزایش قیمت و متحمل شدن فشار به مصرف کنندگان بیان می کند درحالیکه بررسی قیمت ها نشان می دهد در سایه نبود نظارت های دقیق، در آن زمان نیز سود اصلی نصیب دلالان می شد و قیمت مرغ با قیمت بالایی در سفره های مردم قرار می گرفت.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/617917کپی شد!
43