لزوم استفاده از پیمانکاران بومی/ بودجه فاز اول هنوز تعیین تکلیف نشده/ اجرای شتاب زده باعث ایجاد مشکلات

به گزارش هورنیوز ؛ عصر روز گذشته نشست طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در استانداری خوزستان برگزار شد.

 

لزوم استفاده از پیمانکاران بومی در اجرای طرح

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در این نشست اظهار کرد: با وجودی که وزارت نیرو صورتجلسه تخصیص آب مرحله دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی را امضا کرده اما هنوز موافقت خود را به صورت رسمی اعلام نکرده است.

شریعتی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد توجه قرار نگرفته است گفت: رهبری و رئیس جمهوری به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای داشته و دستور داده اند هیچ طرحی نباید بدون مطالعات زیست محیطی اجرایی شود.

_۲۲PMS1931

شریعتی تاکید کرد: خوزستان از همه توان خود برای اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی استفاده می کند و هدف ما این است که این طرح عظیم با کمترین نقص به اجرا درآید تا هم استان خوزستان و هم کشور از منافع آن بهره مند شوند.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به برخی مشکلات این طرح افزود: در اجرای این طرح برخی مسائل کارشناسی نشده است به طور مثال برخی شبکه های فرعی در محل هایی اجرا شده که هنوز شبکه اصلی ساخته نشده و یا نقاطی بوده که زهکش های اصلی دچار مشکل بوده اند همچنین برخی کانال های زهکشی در جاهایی اجرا شده که نیاز به این طرح نداشتند.

وی با تاکید بر استفاده از پیمانکاران بومی در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان همه طرح ها باید با استفاده از نیروها و تولیدات بومی اجرا شود، مگر اینکه تخصص یا کالای مورد نیاز در استان موجود نباشد به طور مثال اخیرا به ما اعلام شده که خرید لوله از کرج و شیراز و اصفهان انجام می شود که این موضوع قابل فبول نیست.

 

مهلت سه ماهه برای جانمایی فاز دوم طرح

در ادامه این نشست علی اکبر مرادی معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی اعتبار مورد نیاز برای احداث و تکمیل شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام باید از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تامین شود زیرا تامین این اعتبار از صندوق توسعه ملی باعث حذف ۳۰ هزار هکتار از این طرح در خوزستان می شود.

۶۶۲۲۹۳_۶۲۳

اکبری با اشاره به تصویب مجوز آب مرحله دوم این طرح در شورای عالی آب کشور اضافه کرد: تمام نمایندگان وزارت نیرو با اختصاص آب به مرحله دوم این طرح با وسعت ۲۳۸ هزار هکتار مخالف بودند اما با حمایت نمایندگان مجلس و سازمان آب و برق خوزستان سهمیه آب این طرح به تصویب رسید.

وی تسریع در جانمایی فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را خواستار شد و اظهار کرد: در شورای عالی آب سه ماه مهلت برای این منظور پیش بینی شده است که لازم است تا هفته آینده جانمایی اعلام شود.

 

 

بودجه فاز اول هنوز تعیین تکلیف نشده است

محمدرضا شمسایی، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در بخش دیگری از این جلسه عنوان کرد: مطالعات شبکه های اصلی زهکشی این طرح در سال۸۵ به اتمام رسیده و نیاز اعتباری این طرح دوسال پیش به وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام شده است.

وی تصریح کرد: هشت ماه است که طرح های بخش آب در خوزستان هیچگونه نقدینگی و تخصیص اعتبار نداشته اند.

شمسایی با بیان اینکه بودجه مرحله اول طرح هنوز تعیین تکلیف نشده است اظهار کرد: مرحله اول شامل ۷۰ هزار هکتار از شبکه های اصلی است که باید هر چه زودتر تامین اعتبار شود که در این صورت تا سال ۹۶ تحویل داده می شود.

۲۲shamsaie

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۱ مجوز اجرای شبکه های اصلی در ۱۶۳ هزار و ۵۰۰ هکتار را داده که یکی از راهکارهای اجرای آن استفاده از منابع فاینانس است.

وی با اشاره به فاز دوم این طرح، خاطرنشان کرد: مشکل مجوز آب برای مرحله دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری حل شده و وزیر نیرو طی صورتجلسه ای موافقت خود را با این مجوز اعلام کرده است.

 

 

اجرای شتاب زده باعث مشکلات شده است

همچنین در ادامه، مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور عنوان کرد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود، خوزستان به بهره مندترین استان کشور تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح با شتاب زدگی اجرا شده است افزود: اقداماتی که برای ۱۰ هزار هکتار در طرح توسعه نیشکر ظرف پنج سال انجام می شد در این طرح یک ساله اجرا می شود که موجب کاهش کیفیت طرح شده است.

اسدی تصریح کرد: تسطیح، کانال گذاری و زهکشی در این طرح به درستی اجرا نشده که در اینصورت نتیجه ای جز اتلاف منابع طرح نخواهد داشت.

IM22G_1082
رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به طغیان زهاب های کشاورزی در اراضی دشت آزادگان و هویزه گفت: لایروبی کانال های اصلی زهکشی عامل طغیان این زهاب ها نیست و عملکرد پیمانکاران طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باعث این خسارت ها شده است.

وی خواستار حضور نظام صنفی کشاورزی به عنوان ناظر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شد و گفت: این تشکل بر اساس قانون، عالی ترین مقام در کشاورزی هر استان است، این در حالیست که وقتی به نحوه اجرای طرح اعتراض کردیم با واکنش مسئولان جهاد نصر مواجه شدیم که ما را به رانت و ویژه خواهی متهم کردند.

https://hoorkhabar.ir/616675کپی شد!
134
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.