آمارهای متناقض سازمان جهاد کشاورزی خوزستان!

به گزارش هورنیوز ؛ “ارائه آمار دقیق از ظرفیت ها و کمبودهای موجود، برنامه ریزی بر مبنای آمار و بکارگیری اشخاص توانمند” سه عامل مهم برای موفقیت است که هر مدیر توانمندی در راستای پیشبرد اهداف سازمان خود بدان نیازمند است. اموری که در سیستم تشکیلاتی برخی از سازمان های خوزستان گویا جایگاهی نداشته و آمارها نه براساس داشته ها، بلکه براساس سلائق و علائق تهیه و تدوین می شود.

 

سازمان جهادکشاورزی خوزستان یکی از سازمان هایی است که بنظر می رسد علاوه بر تولید گندم، کلزا و صیفی جات در کار تولید آمار هم مهارت دارد!

 

مردم استان و به ویژه رسانه ها در سال های گذشته دائماً شاهد ارائه آمارهای گوناگونی درخصوص رتبه نخست خوزستان در تولید گندم، کلزا و صیفی جات بوده اند، آمارهایی که عمر آن در خوشبینانه ترین حالت ممکن تنها تا مصاحبه بعدی و با ارائه آمارهای متفاوت دیگری دوام خواهد داشت.

 

خوزستان بر بام تولید کلزای ایران

رد پای این آمارهای متناقض در اعلام رتبه استان در تولید محصولات کشاورزی نیز دیده می شود. محمد قاسمی نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی  با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست تولید کلزا در کشور را به دست آورده است، گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص داده شده است   که این سطح نسبت به سال زراعی گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

 

وی گفت: خوزستان از نظر سطح و تولید کلزا در سال گذشته رتبه اول کشور و در سال جاری نیز از نظر سطح رتبه اول و پیش بینی می شود از نظر تولید نیز بر بام تولید کشور قرار گیرد.

 

خوزستان رتبه نخست تولید گندم را کسب کرد

کیخسرو چنگلوائی مدیرکل جهادکشاورزی استان خوزستان نیز با بیان اینکه تولید گندم در سال جاری ۵ درصد افزایش یافته اظهار کرد: این میزان تولید گندم در استان در حالی که با اقلیم شکننده، خشکسالی، کم آبی و پدیده گرد و خاک رو به رو بودیم افتخاری بزرگ برای کشاورزان سختکوش خوزستان محسوب می شود.

 

وی در ادامه میانگین برداشت امسال گندم را سه و دو دهم تن تا سه و نیم تن در هر هکتار عنوان کرد و گفت: در سال زراعی گذشته این میزان حدود سه و دو دهم تن در هر هکتار بود.

 

این درحالیست که سیل جاری در استان خوزستان باعث خسارت عمده به محصولات کشاورزی و کاهش سطح زیر کشت شده است به طور نمونه حمید مطرودی مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان سطح زیر کشت گندم آبی در شادگان ۲۲ هزار هکتار بوده است که با توجه به خسارات وارده به بخشی از این مزارع به دلیل طوفان و تگرگ، میزان تولید گندم نسبت به پیش بینی‌های انجام‌شده حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

 

استان گلستان رتبه اول تولید کلزا در کشور

سهراب سهرابی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان چندی پیش با بیان اینکه رتبه اول تولید سویا و کلزای کشور در اختیار استان گلستان است، گفت: بیش از ۶۵ درصد تولید سویا و ۴۰ درصد کلزا در ایران متعلق به گلستان است.

 

وی در مورد کلزا گفت: استان ما در تولید کلزا هم در کشور رتبه اول را دارا است، بیش از ۴۰ درصد تولید کلزا در کشور متعلق به استان گلستان است.

 

سهرابی در ادامه گفت: سطح کشت کلزا بین ۳۰ الی ۷۰ هزار هکتار و تولید سالیانه آن بین ۴۵ الی ۱۴۰ هزار تن  است.

 

آمارهای تولیدی

مشاور استاندار خوزستان در امور کشاورزی و منابع طبیعی چندی پیش در جلسه شورای اداری استان  و پس از اعلام آمارها از سوی مدیرکل جهادکشاورزی استان خوزستان، آمار افزایش تولیدات کشاورزی را غیرواقعی خواند و تصریح کرد: به نظر می آید در دهه گذشته در تولید آمار کشاورزی اغراق شده است.

 

سیدعطاءالله سیادت تاکید کرد: این آمارها برای مسئولان رده بالا گمراه کننده است و باعث می شود در برنامه های راهبردی مشکل به وجود بیاید. بنابراین باید در آمارهای مبنایی تجدید نظر شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه کشاورزی رامین اضافه کرد: اگر فرض بگیریم این آمارها صحیح باشد امروز باید میزان تولید گندم آبی به چهار هزار کیلوگرم رسیده باشد. این در حالیست که آمارهای جهاد استان تولید یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن گندم آبی را نشان می دهد. البته این آمارها نیز خالی از اشکال نیست زیرا با آمار مراکز خرید نیز اختلاف دارد.

 

سیادت اظهار کرد: به نظر می آید اتفاق دیگری در استان در حال رخ دادن است و آنهم کاهش عملکرد کشاورزی است.

 

وی عدم برنامه ریزی صحیح، کاهش تنوع زیستی خاک، عدم اجرای تناوب صحیح، پایین بودن کارآیی مصرف آب را از دلایل این کاهش عنوان کرد و گفت: این آمارها جای تامل دارد و جهاد کشاورزی باید در آمارهای تجدیدنظر و آنها را واقعی کند.

 

استان خوزستان بی شک یکی از قطب های اصلی تولید محصولات زراعی و باغی در کشور است که همواره در تولید محصولات غذایی و خودکفایی نقش عمده ای ایفا کرده است اما بنظر می رسد اتفاقاتی مانند خشکسالی های پیاپی، سیلاب های ویرانگر و انتقال آب رودخانه های استان به سایر نقاط و عدم اجازه کشت در برخی حوزه ها باعث ورود خسارت های جدی در تولید محصول استان شده است که اعلام نکردن این آمارها برای حفظ موقعیت و جایگاه و در نتیجه  عدم ارائه راهکار، باعث شده تا کشاورزان و باغداران خوزستانی متحمل هزینه های سنگینی شوند.

https://hoorkhabar.ir/616330کپی شد!
208
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.