باید جلوی سدسازی های بیشتر در بالادست گرفته شود

کیخسرو چنگلوائی مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفتگو با هورنیوز درخصوص انتقال آب کارون و آسیب های جبران ناپذیر آن به کشاورزی اظهار کرد: در قضیه انتقال آب از رودخانه های استان کوتاه نیامدیم.

وی با بیان اینکه براساس فرمان مقام معظم رهبری قرار بود ۷۰۰هزار هکتار از اراضی استان احیاء شود، افزود: باتوجه به عدم تأمین اعتبار،تنها ۵۰۰هزار هکتار از اراضی استان مجوز گرفتند.

چنگلوائی تصریح کرد: ما نه تنها مدعی هستیم که این ۵۰۰هزار هکتار باید احیاء شود بلکه معتقدیم باید به ۷۰۰هزار هکتار برسد و قطعا باید یک مدیریت بالا دست در این خصوص نظارت کند.

وی افزود: باید با مطالعات کارشناسی جلوی سدسازی در سرشاخه های دز، کارون و کرخه گرفته شود. اصلا منطقی نیست که ما در استان خوزستان مشکل آب داشته باشیم اما بر روی رودخانه کارون سدهای خرسان یک، دو و سه ساخته شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه درحال حاضر نیز به جان رودخانه زهره افتاده اند، گفت: هر چه آب برده شده دیگر بس است و انتقال آب جزء برای مصرف شرب بی انصافی است .

وی افزود: در چند سال گذشته میزان آورد رودخانه ها  ۳۱ میلیارد مترمکعب در سال بود اما درحال حاضر بعلت خشکسالی، انتقال آب و برداشت های بی رویه بالادست، این مقدار بسیار کاهش یافته است.

https://hoorkhabar.ir/614086کپی شد!
41