ایجاد مشکل برای برخی مادران باردار در بازگشت به شغل

هورنیوز – شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در همایش ۱۰۰۰روز طلائی، مهر مادر، شیر مادر که به مناسبت هفته ملی شیر مادر که در تالار شهدای علوم پزشکی اهواز برگزار شد اظهار کرد: طبق قانون ادارات در تمام مراحل کاری اعم از دولتی و غیر دولتی موظف‌اند محل شیرخواری و مهد کودک ویژه کودکان راه‌اندازی کنند.

وی افزود: در کارگروه سلامت و اهمیت غذایی استان که با حضور استاندار و ادارات برگزار شد مصوب شد اتاقی به عنوان اتاق شیر مادر و کودک در تمامی ادارات دولتی و غیر دولتی، اماکن عمومی مثل فرودگاه، راه‌آهن و جاهای پر تردد مثل بانک‌ها راه‌اندازی شود.

سلمان زاده با اشاره به اینکه وقتی اهداف توسعه پایدار را نگاه می‌کنیم تغذیه با شیر مادر یک توسعه پایدار است، تصریح کرد: ارتباط ممکن بین تغذیه با شیر مادر با اهداف توسعه پایدار می‌تواند موجب ریشه‌کنی گرسنگی، سلامتی و تندرستی، برابری جنسیتی، انرژی در دسترس و بدون آلودگی، کاهش نابرابری‌ها کار مناسب و رشد اقتصادی، مشارکت برای اهداف تغذیه با شیر مادر، کاهش ناباروری شود.

وی ادامه داد: : تغذیه با شیر مادر کمک می‌کند که ۲۰ درصد از مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال کاهش یابد و موجب شود بدن شیرخوار در برابر عوامل بسیاری خطرناکی محفوظ بماند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطر نشان کرد: هر چقدر در هزار روز اول حوزه سلامت و خانواده‌ها سرمایه گذاری می‌کنیم به اقتصاد سلامت کشور می‌توانیم کمک کنیم.

وی با بیان ایکه ۹۶درصد افراد توانسته اند از مرخصی زایمان استفاده کنند، یادآور شد: ۵۵ درصد از مادران شاغل از مرخصی ساعتی شیردهی استفاده نکردند و ۲ درصد مادران بدون تمایل به تغییر پست دارند و ۵ درصد در خود اداره از مرخصی زایمان استفاده کردند که موجب از دست دادن پست خود شدند.

وی افزود: ۸۶ درصد از کارفرمایان امکان مهدکودک را فراهم نکردند و ۱۳ درصد از مادران شیرده نیز در بازگشت به کار و مسؤولیت خود دچار مشکل شدند.

 

 

https://hoorkhabar.ir/613460کپی شد!
36