رونمایی از فناوری ضد‌جاسوسی توسط ادوارد اسنودن

هورنیوز –  در این مراسم که پژوهش ممنوعه نام داشت، افشاگرسازمان امنیت آمریکا،‌ادوارد اسنودن و هکر آمریکایی اندرو بانی هانگ فناوری جدید را برای مقابله با تجسس‌های سواستفاده‌گرانه مخفیانه و قانونی رونمایی کردند.

این فناوری که درحال حاضر در قالب یک جلد آزمایشی برای گوشی آی‌فون ۶ ارائه شده‌است، با استفاده از سیستم آنتن موبایل نسبت به دریافت یا ارسال سیگنال‌های رادیویی غیرعادی و مشکوک هشدار می‌دهد.

اسندون،‌رئیس کنونی بنیاد آزادی بیان در مطبوعات، که از مکانی دورافتاده و از طریق تماس ویدیویی با حاضران صحبت می‌کرد،‌ سواستفاده قانونی را به عنوان فعالیتی غیراخلاقی یا نادرست توصیف کرد که تحت لوای قانون تدام یافته و توجیه می‌شود. نمونه این فعالیت‌ها جاسوسی عمومی، شکنجه، ترور، برده‌داری، قتل‌عام و تبعیض نژادی هستند.

برای اینکه جاسوسی دیجیتال در معادله سواستفاده قانونی جا بگیرد، باید موبایل‌ها در برابر جاسوسی آسیب‌پذیر باشد. موبایل‌ها سیگنال‌های رادیویی ارسال می‌کنند که حاوی شناسه‌هایی منحصر‌به‌فرد هستند و به نوعی تایید هویت کاربر برای شرکت اوپراتور به شمار می‌روند. اما همین شناسه‌ها می‌توانند در دسترس افراد بدخواه نیز قرار گیرند.

به گفته اسنودن از سال ۲۰۰۵ تا کنون بیش از ۱۰۷۰ نفر از اعضای رسانه‌ها کشته شده و یا ناپدید شده‌اند که بیشتر آنها درحال افشاگری از سیاست‌ و آشفتگی‌های سیاسی بوده‌اند. برای مثال ماری کالوین خبرنگار ساندی تایمز و یک فیلمساز فرانسوی در حین گزارش از وضعیت حمص در سوریه در سال ۲۰۱۲ جانش را در بمباران ساختمانی که در آن حضور داشت،‌از دست دادند. بعد‌ها مشخص شد که سیگنال‌های رادیویی موبایل او ردیابی شده و موقعیت او را آشکار کرده‌بود.

از این رو اسنودن و هوانگ تصمیم به ساخت فناوری  گرفتند که امکان ردیابی شدن به واسطه سیگنال‌های رادیویی موبایل را از بین می‌برد. در همین راستا نمونه آزمایشی از یک قاب آی‌فون ۶ ساختند که می‌تواند سیگنال‌های مشکوک را شناسایی کرده و  کاربر را از وجود این سیگنال‌های جاسوسی آگاه می‌کند. در این صورت یک کلید خاموشی آنی می‌تواند موبایل را بلافاصله غیر فعال سازد.

https://hoorkhabar.ir/611935کپی شد!
88