امروز همه یکدست فرهنگی بودند/ دو عضو رای به ابقا ندادند/ با حذف فرهنگی خودمان را نقض کرده ایم؟!

به گزارش هورنیوز ؛ بکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی کلانشهر اهواز صبح امروز با حضور اعضای شورا، معاونین، مدیران شهرداری و اصحاب رسانه در صحن علنی این شورا برگزار شد.

 

شهردار سریعاً پاسخ سوالات را بدهد

حجت الاسلام کاظم سواری ضمن تقدر و تشکر از دادستان، شهردار و اعضای شورای شهر اهواز در خصوص آزادی کارگران شهردار منطقه ۴ عنوان کرد: این موضوع برای ما یک هشدار است که چرا باید زمانی برسد که پای کارگران زحمت کش شهرداری، به دادگاه و زندان کشیده شود.

حجت الاسلام سواری افزود: اگر در این خصوص کوتاهی از سوی شهردار یا پیمانکار مربوطه است باید سریعاً بررسی و با آن برخورد شود.

وی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: بنده همیشه از سیستم شهرداری اهواز حمایت کرده ام اما به این معنی نیست که از بد و خوب حمایت کنم.

سواری افزود: خیلی وقتها به سوالات فردی و قانونی اعضای شورا از شهردار، پاسخی داده نمی شود، بنده نیز تاکنون چند سوال از شهردار اهواز پرسیده ام ولی تاکنون پاسخی نگرفته ام و از ایشان می خواهم که هرچه سریعتر به سوالات من پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه چرا پروژه ها تعطیل یا به حالت نیمه تعطیل درآمده اند اظهار کرد: پروژه روگذر جواد الائمه قرار بود دو هفته قبل از ماه مبارک رمضان به بهره برداری برسد اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است؟

 

افتتاح پروژه جوادالائمه (ع) تا عید فطر

در ادامه جمشید سلحشور رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز با اشاره به پروژه جواد الائمه (ع) اظهار کرد: شهردار اهواز هفته پیش درخواست برگزاری آیین افتتاح این روگذر را داده بود اما بنده به دلیل مسائل فنی مانند جا افتادن بهتر بتن و بازکردن ورودی های آن، این موضوع را به تعویق انداختم.

وی افزود: ان شاء الله برنامه ریزی صورت خواهد گرفت که این پروژه تا پیش از عید فطر به بهره برداری برسد.

 

مدیریت زمین های ورزشی باید در اختیار مردم باشد

مریم ابریشم کار عضو دیگر شورای شهر اهواز در خصوص مدیریت زمین های ورزشی محلات اظهار کرد: قرار بود مدیریت زمین های ورزشی در اختیار مردم باشد اما در بعضی مکان ها، زمین های ورزشی در اختیار افراد خاصی قرار گرفته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه زمزمه های واگذاری این زمین ها به گوش می رسد، جوانان توان پرداخت هزینه های بالای کرایه این اماکن برای مدت یک ساعت را ندارند.

ابریشم کار اظهار کرد: زمین های ورزشی ساخته شده برای تمام مردم اهواز است و نه فقط یک منطقه خاص.

 

طرح سوال از شهردار

در ادامه این جلسه طرح سوال حجت الاسلام قربانعلی سعادت نیا عضو شورای شهر از شهردار اهواز از سوی هیات رئیسه اعلام وصول شد.

جمشید سلحشور در این رابطه گفت: شهردار باید طبق قانون حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده نسبت به پاسخگویی اقدام نماید.

 

نطق های آتشین برای ابقای معاونت و سازمان فرهنگی

در ادامه سید محمد جواد رضوی عضو شورای شهر اهواز در این خصوص اظهار کرد: اخیراً شهرداری را موظف به اختیار در حذف معاونت فرهنگی و یا سازمان فرهنگی و ورزشی کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز عنوان کرد: اصرار ما بر ابقای هر دو نهاد است زیرا آنها دو کارکرد مختلف دارند، کار معاونت فرهنگی ارائه فکر، تصمیم گیری و برنامه ریزی و کار سازمان فرهنگی، اجرای این تصمیمات است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: معاونت فرهنگی فقط بُعد فرهنگی ندارد بلکه فرهنگی و اجتماعی است و بخشی از وظایف آن در حوزه اجتماعی و شهروندی می باشد.

رضوی افزود: برخلاف استدلالی که مطرح می شود، کار فرهنگی فقط یک هزینه است، بلکه کار فرهنگی یک کار درآمدی است، به نحوی که اگر کمی بیشتر فرهنگسازی صورت گیرد، می توان هزینه های شهرداری در مسائلی مانند استفاده درست از اتوبوس ها و فاضی سبز، مسائل مرتبط با پسماند کاهش یابد.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه سازمان ها و دستگاه های دیگر وظایف مشخص شده ای در چارچوب حیطه کاری خود دارند، پس متولی مسائل فرهنگی شهر کیست؟

سید محمد جواد رضوی ادامه داد: از مسئولانی که در تهران هستند می خواهم اجازه دهند مردمی که در شهر زندگی می کنند تصمیم بگیرند که اولویت شهر چیست.

 

در ادامه این موضوع، جانعلی خورشیدی دیگر عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: وزارت کشور باید بداند که شورای شهر، شورای اول نیست بلکه رشد خودش را کرده است و نباید تصمیمات دولت به آن دیکته شود.

وی افزود: یا تصمیمات وزارت کشور، در شورای چهارم لوایحی درحال تصویب است که اجحاف در حق سرمایه ملی کشور است.

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه اینجا خانه شهر است و باید صدای ما از این تریبون به دولت برسد، گفت: آیا دولت قصد دارد تا زبان گویای ما را بگیرد؟

خورشیدی اظهار کرد: مگر خوزستان پایتخت کتاب ایران نیست؟ مگر خوزستان مهد فوتبال کشور نیست؟ مگر خوزستان دروازه ورود تشیع نیست؟ پس جواب این سوالات را باید با حذف معاونت فرهنگی داد؟

وی افزود: در این شورا معلمان، اساتید دانشگاه، سرداران یادگار دفاع مقدس حضور دارند و دولت باید به حرف آنان گوش دهد.

جانعلی خورشیدی ادامه داد: تحت هیچ شرایطی نمی پذیرم معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی در پایتخت کتاب ایران، دروازه ورود تشیع و شهر دفاع مقدس، حذف شود.

 

همچنین حسین حیدری در این خصوص گفت: شهرداری تهران ۳ سازمان زیر مجموعه ی معاونت فرهنگی اش دارد و اصفهان نیز ۲ سازمان.

وی افزود: شورای چهارم اهواز بیش از ۸۰ درصد از خواسته های وزارت کشور را قبول کرده و در این زمینه دو معاونت را حذف کرده است، لذا وزارت کشور باید به نظرات اعضای شورا احترام بگذارد.

 

در ادامه حجت الاسلام کاظم سواری اظهار کرد: باتوجه به اینکه شورای چهارم رأی به ایجاد سازمان فرهنگی ورزشی داده است، لذا با حذف آن ما خودمان را نقض کرده ایم.

وی افزود: شهرهایی که معاونت فرهنگی را از چارچوب شهرداری حذف کرده اند، دغدغه های فرهنگی اهواز را ندارند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: برای شورای چهارم اهواز یک عار است باوجود فرهیختگانی که در شورا عضو هستند، معاونت فرهنگی حذف شود.

 

آذر زمانپور دیگر عضو شورای شهر اهواز در این خصوص اظهار کرد: از لحاظ مردم شناسی، باید برنامه ها متناسب با آداب، رسوم و فرهنگ مردم شهر بومی سازی شوند.

وی افزود: باتوجه به شرایط استان و وجود مسائلی مانند وهابیت و کنش و واکنش های فرهنگی، بهترین کسانی که می توانند این مسائل را تحلیل کنند، قطعاً نمایندگان مردم آن شهر هستند.

زمانپور ادامه داد: هرچقدر که ما به سمت رویکرد فرهنگی و پررنگ تر کردن استراتژی های فرهنگی باشیم، قطعاً کار نیکو کردن است و تنزل نگاه از بالا به پایین باعث افت نگاه فرهنگی است.

این عضو شورا اظهار کرد: به اعتقاد بنده حتی پروژه های عمرانی نیز باید پیوست فرهنگی متناسب برای مردم آن منطقه داشته باشند و نمی شود که نسخه ای در تهران پیچیده شود و سپس آن را به تمام کشور تعمیم دهیم.

وی افزود: مردم شهر اهواز از لحاظ فرهنگی بی همتا و سرآمد هستند اما این دلیلی نمی شود که آن حساسیت های فرهنگی موجود را تقلیل دهیم.

زمانپور گفت: هم معاونت و هم سازمان فرهنگی ورزشی به لحاظ دیده شده همه شاخصه های فرهنگی می توانند برنامه ریزی بهتری برای ارتقاء جایگاه فرهنگی شهر داشته باشند.

 

جمشید سلحشور گفت: چارت های تشکیلاتی ادارات بالاخره تصویب و اجرایی می شوند لذا بهتر است شورا با وزارت کشور مقابله نکند.

وی پیشنهاد داد: یکی از این دو نهاد باقی مانده و نهاد دیگر در آن ادغام شود.

 

رامی علاسوند رئیس شورای شهر اهواز با انتقاد از یکی از مدیران وزارت کشور اظهار کرد: چه کسی و چه قانونی گفته است که باید ۶ معاونت وجود داشته باشد؟

وی افزود: معاونت ها اتاق فکر هستند و سازمان ها بازوی اجرایی آنها می باشد لذا سازمان بدون معاونت توان اجرا ندارد و معاونت بدون سازمان نیز توان تصمیم گیری نخواهد داشت.

علاسوند گفت: چرا هر موقع بنا بر حذفی باشد، به سراغ فرهنگی می آیند؟ معاونت و سازمان فرهنگی، مکمل هم هستند و باتوجه به ژئوپولتیک امنیتی و قومی استان باید هر دو نهاد باقی بمانند.

 

همچنین غلامرضا سبزعلی عضو شورای شهر اهواز اظهار کرد: شورا می تواند هر دو نهاد را نگه دارد و یا می تواند معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را ایجاد کند.

وی افزود: دولت یازدهم تاکنون کمکی به شهرداری اهواز نداشته است پس چرا باید تابع محض آنها بود؟

در پایان نیز اعضای شورا رأی به ابقای هردو معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اهواز دادند.

 

https://hoorkhabar.ir/604829کپی شد!
60
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.