حذف معاونت فرهنگی منجر به بازگشت شهرداری ها به دوره توسعه ناپایدار خواهد شد

به گزارش هورنیوز ؛ پس از مطرح شدن بحث حذف معاونت فرهنگی و اجتماعی از بده شهرداری ها و تقلیل جایگاه آن به سازمان طبق بخشنامه مورخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۴، رامی علاسوند رئیس شورای شهر اهواز در نامه ای خطاب به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، خواستار جلوگیری وی از اجرای این مصوبه شد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

با سلام

احتراما؛ همانگونه که مستحضرید یکی از مهمترین مسایل توسعه همه جانبه و پایدار توجه به اعتلای اجتماعی و فرهنگی شهروندان است.در همین حال کلیه امور شهری به کارکردهای اجتماعی و فرهنگی آن منوط بوده و یک شهر و مصنوعات آن هنگامی ارزشمند است که به تعالی اجتماعی بیافزاید و مطلوبیت اجتماعی داشته باشد.

از دیگر سو کلانشهرها با مسایل و آسیب های اجتماعی عدیده ای مواجه اند که اکنون به عنوان دغدغه ای جدی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شخص مقام معظم رهبری مبدل شده و بی توجهی و عدم برنامه ریزی صحیح ، جامع و کارا برای آن جز تشدید این معضلات ارمغانی در برنخواهد داشت.

برای رفع معضلات اجتماعی کشور شهرداری ها به عنوان بزرگترین نهاد اجتماعی موجود در شهرها که در تعامل همیشگی با شهروندان است در صورت حمایت و تقویت معنوی می توانند تاثیرات شگرفی بر جای بگذارند.این مهم پیشتر در پیش نویس لایحه قانون شهرداری ها در فهرست وظایف قابل واگذاری مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ده وظیفه را به عهده شهرداری ها قرار داده است.

در عین حال نقش اجتماعی شهرداری ها و وظایفی که در قبال شهروندان دارد نیاز به بازوی اجرایی داشته که از آن با عنوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی یاد می شود و سال هاست که توانسته اند نقش خود را در اجرای وظایف فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها به عهده بگیرند.

متاسفانه سازمان شهرداری ها در اجرای بخشنامه شماره ۱۹۲۷۴مورخ ۲۰/۲/۱۳۹۴ ضوابط تشکیلاتی شهرداری ها که توسط حضرتعالی ابلاغ شده است اصرار و تاکید به حذف معاونت های امور اجتماعی و فرهنگی از ساختار شهرداری ها و تبدیل آن ها از بالاترین سطح سازمانی (معاونت) به سازمان های وابسته را دارد.در حالیکه وظایف این معاونت قابل جمع با هیچکدام از معاونت ها یا بخش های شهرداری ها نیست.

سازمان ها دارای اختیارات و وظایف محدودی هستند. این سیاست اجرائی ،مغایر با مصوبه شماره ۱۹ از شصت و ششمین جلسه شورای اجتماعی کشور- که به ریاست حضرتعالی در تاریخ ۱۳/۵/۹۳ تشکیل گردیده است –  مبنی بر ملکف نمودن سازمان شهرداری ها جهت تشکیل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در شهرداری ها،می باشد.

لذا با عنایت به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامیمان، منویات و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و نیاز روزافزون و حیاتی کشور به مقولات اجتماعی و فرهنگی ،خواهشمند است دستور فرمایید از ادامه اجرای این سیاست که نوع نگاه خدماتی و کالبدی صرف به شهرداری ها را دنبال کرده و منجر به بازگشت شهرداری ها به دوره توسعه ناپایدار و نگاه اقلی به فرهنگ و اجتماع می گردد،جلوگیری نموده و نسبت به ابقای معاونت اموراجتماعی و فرهنگی در ساختار شهرداری ها اقدامات لازم را مبذول نمایند.

با تشکر

رامی علاسوند

رئیس شورای اسلامی کلانشهراهواز

https://hoorkhabar.ir/603346کپی شد!
54
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.