پارک حاشیه بلوار شهید یاسینی آبادان؛ فضای سبز، زمین خاکی یا نیزار؟

هورنیوز – از آبادان که قصد سفر به خرمشهر را داشته باشیم، با گذر از میدان سازمان منطقه آزاد اروند و میدان ایثار که این روزها به میدان ‘پیتزا انسی’ شهرت یافته تا میدان میثاق این شهر، پارک حاشیه بلوار شهید یاسینی آبادان خودنمایی می کند.

این پارک که بیش از یکسال از زمان بهره برداری آن نمی گذرد، به گواه کارشناسان شهری به دلیل اینکه استانداردهای لازم هنگام ساخت آن رعایت نشده، چندین بار دستخوش تغییر فراوان شده است.

گفته می شود، هنگام ساخت این پارک زهکش مناسب برای آن تعبیه نشده بود، از این رو شهرداری آبادان مجبور شد که بار دیگر با تخریب بخشی از چمن کاشته شده، برای آن زهکش تعبیه کند.

سیستم روشنایی این پارک نیز هنگام بهره برداری، تکمیل نشده بود که بار دیگر برای نصب سیستم روشنایی و تیرهای چراغ برق، چمن این پارک کنده شد.

البته غیر استاندارد بودن وسایل بازی این پارک نیز خود جای بحث و بررسی دارد.

همین چند وقت پیش بود که سقوط دختر کوچولوی یکی از همکاران خبرنگارمان از یکی از وسایل بازی یکی از پارک های شهر آبادان، مشکلاتی برای وی و خانواده اش ایجاد کرد، اگرچه به لطف خدا این موضوع به خیر گذشت.

پارک بزرگ و کوچک در سطح شهر آبادان وجود دارد که در نقاط مختلف شهر پراکنده است.

محمودرضا شیرازی شهردار آبادان هفتم دیماه سال گذشته در آیین بهره برداری از دو پروژه عمران شهری گفته بود:طی پنج سال گذشته سرانه فضای سبز به ازای هر شهروند از چهار متر مربع به ۱۶ مترمربع افزایش یافته است.

وی گفته بود:طی توافق با سازمان منطقه آزاد اروند، با احداث پارک های جدید این میزان به ۲۱ مترمربع افزایش می یابد.
البته برخی پارک هایی نیز که طی دو سال گذشته بهره برداری شده نیز به دلیل نبود نظارت کافی، آنگونه که باید و شاید مورد استفاده شهروندان قرار نمی گیرد و

پرسش اینجاست که آیا این پارک ها نیز جزو سرانه فضای سبز شهری به حساب آمده یا نه؟

مجموعه پارکی که بین میدان ایثار و میدان میثاق آبادان در محدوده جاده ارتباطی منتهی به میدان فرودگاه بهره برداری شد که این پارک چندین بار با اصلاح هندسی، تامین روشنایی مواجه شد، اگرچه کشت چمن در این پارک نیز بر اساس اصول کارشناسی نبوده و با گذشت سال های متمادی از ورود تجهیزات نوین آبرسانی، هنوز این پارک و پارک های مشابه به شیوه سنتی آبیاری می شود.

پارک های آبادان طبیعتا باید تفرجگاه و محلی برای استراحت شهروندان باشد که جانمایی نامناسب مبلمان شهری در برخی پارک های سطح شهر نیز به معضلی تبدیل شده است.

پارک هایی که باید به عنوان محلی برای آرامش شهروندان قرار گرفته و رنج شهروندان خسته و زخمی از زندگی ماشینی را التیام بخشد، کارکرد خود را از دست داده است.

حال چیزی که این روزها از این پارک به چشم می خورد، فضای سبز نامناسب، وسایل بازی غیراستاندارد برای کودکان، نیزار و رویش ناهمگون چمن و زباله هایی است که در این پارک خودنمایی می کند.

شهرزاد قنواتی یکی از شهروندان آبادانی ساکن کوی امیرآباد با انتقاد از وضعیت پارک شهید یاسینی این شهر به ایرنا گفت:در این پارک استانداردها رعایت نشده است، جذابیت در این پارک و وسایل بازی برای کودکان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: فضای سبز در این پارک به شکل ناشایستی است و در بیشتر نقاط آن اثری از فضای سبز دیده نمی شود.

مرضیه مجدمی دیگر شهروند آبادانی نیز، نداشتن سرویس بهداشتی و استاندارد نبودن وسایل بازی کودکان را از مشکلات این پارک عنوان کرده و می گوید:با وجود چندین بار مراجعه شهروندان هنوز اقدامی در رفع این مشکلات نشده است.

وی افزود: وجود نیزارها در پارک ها، به لحاظ بهداشت محیط زیست و به لحاظ زیبایی چهره شهر را نامناسب می کند، ولی در آبادان و به ویژه پارک شهید یاسینی این نیزارها شاید بیشتر از فضای سبز باشد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز آبادان در خصوص مشکلات این پارک به ایرنا گفت:مساحت ناچیزی از فضای پشت پارک شهید یاسینی به نیزار تبدیل شده بود که با تذکرات داده شده این نیزارها بزودی هرس می شود.

حسین جمال گلی اظهار داشت:البته بر اساس بررسی های انجام شده تمامی نیزارهایی که در فضای سبز و پارک های آبادان روییده شده است، هرس می شود.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز آبادان گفت:همچنین نقاطی که در پارک شهید یاسینی نیاز به هرس کردن دارد، مورد بررسی قرار گرفت و اکنون عملیات نوسازی و بازسازی فضای سبز این پارک در حال انجام است.

جمال گلی افزود:آلاچیق هایی که در این پارک و برای رفاه حال شهروندان وجود دارد، از سوی برخی افراد ناشناس مورد آتش سوزی قرار گرفت که این آلاچیق ها اکنون در حال تعمیر است.

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/602036کپی شد!
73