ما هنوز مراسم قسم شکستن برخی را از یاد نبرده ایم/ برخی از اعضای شورا تحت تاثیر فضای انتخابات مجلس هستند/ اینکه بخواهیم با چند سخنرانی و انتقاد پاسخ مردم را بدهیم ساده انگاریست

به گزارش هورنیوز:  شورای اسلامی شهر اهواز در دوره چهارم فراز و نشیب بسیاری داشته است و می توان از این شورا به عنوان شورایی نام برد که در رابطه ای آرام با مدیریت شهری بوده، و شاید در واکنش به فضای پر از آشوب شورای سوم این شهر تلاش داشته که فضای شورا و شهرداری و شهر را به دور از تنش و بحران و طوفان های موسمی مدیریت کند. با این همه نمی توان تمام این دوره را دوره ای آرام خواند، البته تنش موجود در فضای شورا بیش از آنکه مربوط به ارتباط میان شورا و شهرداری باشد، محصول روابط بینامتنی و در درون شورا بوده. فی المثل شهروندان اهوازی هنوز هم جریان انتخاب هیئت رئیسه شورا را در سال دوم از یاد نبرده اند و جریانی که منتهی به قسم خوردن و قسم شکستن شد؟!

به هر روی اما چندی است که به دلایلی نامعلوم از منظر شهروند اهوازی، برخی از اعضای شورا با نطق های آتشین موضوعات شهری را مطرح می کنند، موضوعاتی که نمی توان آنها را فقط محصول اراده مدیران شهرداری خواند و شاید برخی از همین منتقدان در تشکیل این مشکلات دستی بر آتش داشته اند. به هر روی و به منظور دریافت پاسخ برخی از این پرسش ها به سراغ سید مهدی آلبوشوکه عضو کارکشته ی شورای اسلامی اهواز رفتیم.

در ادامه گفتگوی ما را با وی مشاهده می فرمایید.

 

هورنیوز: جناب آقای آلبوشوکه جلسه علنی شورا در این هفته گویا جلسه ای داغ بوده، شما داستان را چگونه می بینید؟۲۰۱۶-۰۵-۰۵_۱۳-۰۱-۱۸

نخست و به نوبه خود روز عزیز کارگر را که در همین هفته بود به عموم کارگران ایران عزیز خاصه اهواز حبیب مان تبریک می گویم. اما در باره پرسش تان باید بگویم از جمله حقوقی که قانونگذار به اعضای شورا سپرده و البته همزمان تکلیف بر عهده شان، موضوع نظارت بر عملکرد شهرداری از طریق نظارت بر شهردار هر شهر است. در حقیقت این تکلیفی است بر عهده ما تا امور بر مبنای درست انجام شود. اما باب جدیدی که خاصه این هفته در شورا باز شده همان نطق های آتشین است، یکی از همکاران رسانه ای شما به من گفت که انگار برخی از اعضای شورا تحت تاثیر فضای انتخابات مجلس هستند و اتفاقی که در اهواز و بعضی شهرهای دیگر چون تهران افتاده آنها را نگران کرده است و این نگرانی بازتابش در این نطق های آتشین نمود یافته، و من البته همه موارد را متاثر از جو انتخاباتی نمی بینم ولی گمان می کنم که این موضوع بی تاثیر نبوده.

 

هورنیوز: جناب آقای آلبوشوکه منظور از این تاثیر را می شود توضیح بیشتری دهید، یعنی برخی از اعضای شورا نگران از انتخابات شورای بعدی هستند؟

به هر حال بخش عمده عمر این شورا خوب یا بد سپری شده و تقریبا یک سالی بیشتر از عمر این دوره باقی نمانده است، به یقین همه ما باید پاسخگوی دقایق و ساعات و روزهایی باشیم که مفتخر به دریافت عنوان نماینده مردم شدیم، اما اینکه بخواهیم با چند سخنرانی و انتقاد پاسخ مردم را بدهیم تصور می کنم ساده انگاری باشد. مردم در همین انتخابات اخیر نشان دادند که فرق دوغ و دوشاب را خوب می دانند و نمی توان با فرافکنی و حداکثر نقدهای یکجانبه نگرش مردم را توجیه کرد. مثلا یکی از همکاران فرموده که « شهرداری متعلق به کارکنان آن است نه اینکه افرادی از خارج از این مجموعه کنترل آن را در دست گیرند» در این سخن حقیقتی است که باید دیده شود اما نخست اینکه شهرداری متعلق به هیچ کسی جز مردم نیست و کارکنان محترم شهرداری قطعا جزئی از این مردم هستند. اما گفتن این مطلب چه معنی میدهد؟ این افراد به قول ایشان خارج از مجموعه را چه کسی آورده؟! به یقین این ها را شخص شهردار خود به تنهایی انتخاب نکرده بلکه از جانب برخی از همین اعضا معرفی شده اند، پاسخگوی انتصاب چنین اشخاصی که احتمالا توان و دانش لازم را نداشته اند در مرحله نخست به عهده کسانی است که با معرفی و فشار و حتی لابی های سنگین به چنین انتصاب هایی دامن زده اند. البته مدیر ارشد مجموعه در قبال انتخاب های خود باید پاسخگو باشد ولی نباید حقیقت را فدای منافع دون و زودگذر دنیوی کنیم. جناب آقای موسوی شهردار محترم اهواز در این سه سالی که گذشت نشان داد که توان خوبی در جهت تعامل مثبت و سازنده با اعضای شورا دارد. اینکه من عضو شورا توان تشخیص گزینه مناسب از غیر مناسب را ندارم از جمله مواردی است که پاسخگویی اعضای شورا را در پی خواهد داشت و برخی همکاران با تصور دوری از چنین پرسش هایی سر به دامن نطق های آتشین کرده اند. هرچند میدانم با داشتن مردمی آگاه این آتش نخست دامن همان ها را خواهد گرفت و البته چیزی در حدود یک سال باقی مانده تا پرسش های آتشین مردم، البته می توان با اصلاح رویه و حمایت از اهل علم و درایت در میان کارکنان صاحب تجربه و دانش این مدت را به فرصتی مهم تبدیل کرد.

 

هورنیوز: می توان چنین پنداشت که شاید این برخی که می فرمایید به دنبال استیضاح و عزل شهردار باشند؟ و اگر چنین باشد پیشنهاد اینان برای مدیریت شهری چیست و یا کیست؟

برخی همکاران بنده گویا به دنبال چنین طرحی هستند و می خواهند شهردار را برکنار کنند. اینکه چرا چنین می خواهند و به دنبال چه هستند موضوعی علیحده است و اگر بگویم به تعداد اعضای شورا مطالب و خواسته ها متفاوت است اغراق نکرده ام اما اگر به حاصل داستان برکناری بخواهم اشاره کنم و به آنچه بر سر شهر و شهرداری می آید، باید بگویم متاسفانه چشم انداز برکناری چشم انداز مثبتی نیست به خصوص که گفتم عمر چندانی از این شورا نمانده و به جای پیگیری موارد مبتلابه شهری این چند صباح مانده را مجبوریم در سلسله برکناری و سرپرستی و معرفی شهردار جدید تلف کنیم و تازه با فرض رسیدن به یک شهردار تازه چنین کسی قادر نخواهد بود به خواسته های شورا ترتیب اثر دهد و بلافاصله با انتخابات و شورای جدید مواجه خواهد شد و همین به عدم ثبات در مدیریت شهری خواهد انجامید و در چنین فضایی قطعا خدمات شهری بهبودی نخواهد یافت. حال آنکه با تقویت بخش نظارتی شورا می توانیم به بهبود خدمات و البته تقویت بخش کارشناسی و مدیریتی شهرداری کمک کرده و درهمان حال از پریشانی سازمان شهرداری جلوگیری کنیم، مطمئن باشید نیروی انسانی شهرداری اهواز نیروی زبده ای است و اگر در موقعیت های مناسب به کارگیری شود شهر از این حالت راکد خارج خواهد شد. در نهایت اینکه به شخصه موضوع استیضاح را اصلا به نفع شهر و شهروند اهوازی نمی بینم اما به شرط آنکه شورا خود از این رکود فکری که گرفتارش شده خلاصی یابد و با استفاده از کارشناسان زبده، نواقص امور را رصد کرده و نشان مدیریت شهری دهد. در این میان مدیریت شهری نیزباید نقدهای سازنده را جدی گرفته و نسبت به اصلاح امور اهتمام بورزد.

 

هورنیوز: تصور نمی کنیم هیچکدام از شهروندان با موضوع نظارت شورا مخالفتی داشته باشند اما گمان نمی کنید برخی مواردی که مطرح می شوند نظارت شورا را بلااثر می سازد و از نماینده، شخصی می سازد که با یک طرف انگار مشکلی شخصی دارد؟ اینکه مثلا یکی از اعضای شورا در باره جای نشستن شهردار در فضای شورا بگوید و اینکه نباید در کنار اعضا بنشیند به راستی چه تاثیری در فرایند نظارت خواهد داشت؟

البته پاسخ این مطلب را شخص گوینده باید اعلام کند اما من نیز گمان نمی کنم از چنین سخنانی نفعی به شهر برسد، ضمن اینکه شهردار در واقع برآیند و نتیجه رایی است که شوراییان داده اند و مهمتر اینکه جایگاه نشستن اعضای شورا به منظور پاسخگو بودن اعضای شورا در محضر شهروندان است و اگر این جایگاه اهمیتی دارد به همین دلیل است و طبعا شهردار نیز در فرآیند پاسخگویی شریکی مهم و بسیار موثر، اینکه چه کسی کجا بنشیند به اندازه پاسخگو بودن و یانبودن او مهم نیست و شاید اصلا مهم نباشد اما نباید همه نقدها را از چنین منظری دید، به هر حال برخی از انتقادها در جای خود سازنده است و منتقد نیز در پی تخریب و هجمه به احدی نیست اما نمی توان منکر برخی نقدهایی شد که در واقع نه به منظور اصلاح رویه بلکه به منظور فشار به مدیریت شهری بیان می شوند و چنین نقدهایی در واقع به تخریب کلیت فرآیند انتقاد می انجامد و یکی از مشکلات ما اعضای شورا بودن چنین نقدها و منتقدانی است، باید حساب برخی کسان که صبح شان شکلی دارد و شامگاه شان شکلی دیگر را از حساب کسانی که همیشه در کنار مردم بوده اند جدا ساخت.

فی المثل یکی از اعضا گفته که ما سه سال به شهردار مهلت داده ایم و حالا از او راضی نیستیم، این سخن مناسب نماینده مردم نیست چرا که مردم به شما نمایندگی نداده اند که عمر و جان و مالشان را به صورت مهلت، مستهلک کنید، اگر به راستی ناراضی هستید مهلت دادن معنا ندارد ضمن اینکه قانون چیزی به نام مهلت را تعریف نکرده است اما راستش من جرب المجرب حلت به الندامه، ما هنوز مراسم قسم شکستن برخی را از یاد نبرده ایم حالا حتی اگر لباس منتقد به تن کنند فرقی ندارد، مسئله این است که اگر مدعیان و منتقدان درست می گویند حداقل از انتصاب نیروهای زبده شهراری حمایت کنند تا با انتصاب این نیروهای کاردان و خدوم، از مشکلات مردم کاست.

 

هورنیوز: جناب البوشوکه در پایان از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگذاریم و امیدوار می مانیم تا دراین یکساله شاهد شکوفایی شورای شهرمان باشیم.

من نیز همراه شما امیدوار می مانم و هستم و نیز از زحماتی که متقبل شده اید به همراه مجموعه رسانه ای تان تشکر می کنم اما موضوعی که در پایان می خواهم اشاره کنم این است که عموم مشکلات شهر اهواز منتهی به شهرداری نمی شود، موضوع ریزگردها، آب و فاضلاب، لایروبی کارون، تصفیه خانه ها و … موضوعاتی است که در اختیار مدیریت شهری نیستند اما شهروندان حل همه این دشواری ها را از شهرداری طلب می کنند. البته حق دارند اما متاسفانه موضوع مدیریت واحد شهری هنوز اتفاق نیفتاده، امیدوارم با پی گیری نماینده های منتخب هرچه زودتر این مشکل به صورتی قانونی حل شود تا خدمات یکپارچه شهری به توسعه متوازن و روزافزون شهر عزیزمان اهواز بینجامد انشاالله.

https://hoorkhabar.ir/598672کپی شد!
62
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.