آقای استاندار به تو ارتباط ندارد

به گزارش هورنیوز ؛ زور آزمایی برای برداشت از سرچشمه های کارون و آب های خوزستان به لحضات حساس و نفسگیر رسیده، بصورتی که دیگر سر و ته رودخانه هایی مثل کارون در این زورآزمایی دخیل شده. در این نبرد، اصفهانی ها، بوشهری ها و اکنون یزدی ها هر کدام به نوبه ی خود نسبت به انتقال آب از سرشاخه ها، وسط و انتهای رودخانه کارون اعلام علاقه و اعمال قدرت کرده اند. کارونی که شریان حیاتی خوزستان است و با شنیدن نام آن نخستین چیزی که در ذهن تداعی می شود، اهواز، مظلومیت و عدم پیگیری برخی مسئولین استان خوزستان است؟!

با این شرایط اظهار نظرهای ناخوشایند و شاید غیر کارشناسی از سوی مسئولین استان های دیگر برای انتقال آب از سرشاخه های کارون به آن استانها شنیده می شود. در تازه ترین ادعا پس از اصفهان و بوشهر، استاندار یزد خواستار تحقق این امر شد و آن جمله ی بیاد ماندنی “به کسی ارتباط ندارد” را ایراد نمود! در همین رابطه عکس العملهایی از سوی برخی رجال سیاسی، اجرایی و… در اینخصوص صورت گرفته که به اتفاق مرور می نمائیم.

*میرمحمدی  استاندار یزد گفت: حتی یک قطره از آبی که به استان یزد منتقل می‌شود، از حقابه زاینده رود نیست بلکه آب انتقالی به یزد از سرچشمه های کارون تامین می‌شود و تنها مسیر انتقال آب به یزد از زاینده رود و برخی شهرهای همجوار استان یزد می‌گذرد و آب انتقالی به یزد، کوچکترین ارتباطی به دیگر استان‌ها ندارد.

* سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: به استاندار یزد بگوئید پایش را از گلیم خود درازتر نکند!

حسینی در خصوص آخرین وضعیت پروژه انتقال آب کارون گفت: طرح بهشت آباد (انتقال آب کارون) متوقف شده است. این طرح توسط شورای عالی آب به دلیل نداشتن مجوز زیست محیطی متوقف شده است. بحث لوله گذاری برای انتقال آب شرب مطرح است. نمایندگان منتخب مجلس دهم باید با جدیت پیگیر این موضوع باشند.

عضو هیات رییسه مجلس نهم گفت: نمایندگان منتخب باید با استدلال اثبات کنند که استان اصفهان حتی نیاز به انتقال آب شرب هم ندارد. نیاز این استان مدیریت منابع آب است. دلیل ما نیز کشت برنج کاری و استفاده از آب شرب برای صنایع بزرک به جای استفاده از آب تجدیدشونده است.

 

*شمس الله بهمئی نماینده رامهرمز: کارون بزرگ ربطی به استان یزد ندارد

دیگر نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز( یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) خطاب به استاندار یزد نیز گفت: کارون بزرگ ربطی به استان یزد ندارد و باید در این باره سنجیده سخن گفته شود.

 

*معاون وزیر نیرو: دولت فقط مجوز انتقال آب شرب بین‌حوضه‌ای می‌دهد

رحیم میدانی اظهار کرد: برخی پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای از سال‌ها پیش مجوز گرفته‌اند و انجام می‌شوند مثلا تونل کوهرنگ ۳ که از بیست سال پیش راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به پروژه انتقال آب بهشت‌آباد افزود: مجوز این پروژه نیز به ۲۰ سال قبل بازمی‌گردد اما دولت انتقال آب توسط تونل‌های طویل را ممنوع کرده است و این پروژه فقط مجوز انتقال ۵۷۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

میدانی تصریح کرد: دولت و رئیس جمهور تنها مجوز انتقال آب بین حوضه‌ای به منظور مصرف شرب را صادر می‌کنند که حجم آن کم است و از کل مصارف آب در کشور تنها ۶ درصد آن به شرب اختصاص دارد.

وی با بیان این‌که نباید در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای برای شرب حساسیت نشان داد، خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ای برای انتقال آب بین حوضه‌ای در خوزستان نداریم و از آغاز به کار دولت نیز هیچ مجوز انتقال آبی مگر برای مصارف شرب صادر نشده است.

* معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به گزارش هایی مبنی بر آغاز طرح انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر گفت: در صورت اجرای این پروژه برخلاف اظهارنظرهای کارشناسی و زیست محیطی از همه ظرفیت های استان برای توقف آن استفاده می کنیم.

 

*مسعود اسدی: دولت باید جلوی استاندار یزد را بگیرد!

دبیرخانه کشاورز استان خوزستان گفت: ادبیات استاندار یزد در شأن دولت نیست و انتظار می‌رود دولت و شخص وزیر کشور با چنین گفتمانی که سبب تنش و خدشه وارد کردن به وحدت ملی می‌شود برخورد کند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم استاندار یزد علاقه‌مند به گفتمان‌های پوپولیستی است که اگر این گفتمان‌ها در شأن سیاسیون منتخب یا نمایندگان باشد در شأن عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استانی نیست.

 

به گزارش هورنیوز – این اظهارنظرها در حالی عنوان می شود که بسیاری از زمین های کشاورزی، نخلستان ها و مزارع در استان خوزستان به دلیل کمبود و اکثراً نبود آب از بین رفته اند و علاوه بر کاهش تولیدات زراعی استان، باعث بیکاری جوانان بسیاری شده است.

البته باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که بخش عمده ای از آن در استان خوزستان وجود دارد، طرحی که اجرای آن تنها منوط به تخصیص آب کافی به زمین های کشاورزی است، و علاوه بر تبدیل استان به قطب کشاورزی کشور، باعث اشتغال چند هزار بیکارخواهد شد، اما اینگونه اظهار نظرها باعث دلسرد شدن مردم از تحقق این امر مهم شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر موضوع امنیت غذایی تاکید داشته اند، موضوعی که با اجرای طرح عظیم ۵۵۰ هزار هکتاری در استان خوزستان می تواند باعث تحقق آن شود، لذا مسئولان امروز باید به جای اینکه به فکر انتقال آب به استانها دیگر باشند، بخش مختلف استان خوزستان را سیراب نمایند تا شاهد روستاهایی با مشکلات آب شرب و ورشکستگی کشاورزی نباشیم.

البته استاندار یزد زمانی مضوع انتقال آب از کارون را مطرح می کند که نتیجه انتخابات مجلس دهم مشخص شده است و زمزمه ها ریاست محمدرضا عارف که خود یک یزدی است، به گوش می رسد، لذا انتقال آب از کارون به یزد در آینده ای نزدیک نمی تواند به دور از انتظار باشد، آن هم در شرایطی که هر سه نماینده اهواز در مجلس دهم از هم حزبی های عارف هستند.

در پایان باید دید منتخبان جدید مجلس از حوزه های انتخابیه خوزستان، می توانند با رایزنی و پیگیری از انتقال آب جلوگیری نمایند، یا علاوه بر یزد چند روز دیگر باید منتظر ابراز علاقه مسئولان استانی دیگر برای انتقال آب از کارون باشیم؟!

https://hoorkhabar.ir/598522کپی شد!
81
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.