پارک ربیع اهواز چراگاه گاومیش ها شده است

عاشور سواری پور در خصوص وضعیت منطقه گاومیش‌آباد واقع در جنوب غربی اهواز اظهار کرد: منطقه گاومیش‌آباد پیش از جدا شدن منطقه و ایجاد شهرستان کارون، جزئی از محدوده قانونی منطقه ۵ و منطقه ۱ شهرداری اهواز بوده است و از نظر تقسیمات کشوری اگر قرار به تغییر این منطقه باشد؛ باید مطابق مصوبه تقسیمات کشوری، این منطقه جزئی از شهرستان کارون محسوب شود. در میان این بلاتکلیفی و عدم تعیین حدود قانونی، گاومیش‌آباد با مشکلات بهداشتی، آموزشی، فقر فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری فراوانی روبه‌رو است.

وی ادامه داد: وجود احشام موجب مشکلات عدیده‌ای در شهر شده است. شهر با حضور گاومیش‌ها هیچ‌گونه سنخیتی ندارد. تردد گاومیش‌ها در سطح معابر و خیابان‌های منطقه گاومیش‌آباد موجب تخریب فضای سبز در جاده ساحلی اهواز شده و همچنین “پارک ربیع” به محل چراگاه این گاومیش‌ها تبدیل شده است و این وضعیت در مجموع چهره نامطلوبی برای شهر ایجاد کرده است.

سواری‌پور افزود: با فرض این که گاومیش‌آباد در هر منطقه‌ای قرار بگیرد، شهرداری و فرمانداری و استانداری متولی رسیدگی به آن هستند و به دلیل این که آن منطقه، جزئی از محدوده شهر است، ورود این نهادها را برای رسیدگی می‌طلبد.

وی گفت: در دو نوبت مکاتباتی در خصوص وضعیت گاومیش‌آباد با فرماندار اهواز داشته‌ایم؛ یک نوبت در دوره فرماندار سابق که همراه با گواهینامه‌ها و استشهادیه‌های مردم بود و نوبت دیگر هم اکنون در زمان فرماندار فعلی که انتظار می‌رود به این مساله رسیدگی کنند.

عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از شهردار منطقه ۱ و معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نسبت به وضعیت گاومیش‌آباد، اظهار کرد: جمع‌آوری احشام وظیفه شهرداری است؛ زمان جمع‌آوری احشام نیز زمانی است که احشام برای چرا به پارک ربیع می‌روند. در خصوص جمع‌آوری احشام از پارک ربیع، شهردار منطقه ۱ و معاون خدمات شهری شهرداری در صحن شورای شهر حاضر شدند و قول دادند که دیگر هیج گاومیشی به پارک ربیع وارد نشود ولی هنوز روند جمع‌آوری احشام پیشرفتی نداشته است.

سواری پور با اشاره به ساخت شهرک دام‌پروری اهواز که برای انتقال دام‌ها از شهر به این شهرک ایجاد شده بود، گفت: شهرک دام‌پروری را در ۴۵ کیلومتری اهواز در مسیر دارخوین و در روستای دابوهیه ایجاد کرده بودند ولی فاصله ۲۰ کیلومتری این شهرک تا رودخانه کارون، موجب ایجاد مشکل در رفع تشنگی دام‌ها از جمله گاومیش‌ها می‌شود. وجود زهکش نیشکر در کنار این شهرک و همچنین عدم ارائه تسهیلات لازم از طرف بانک‌های عامل به گاومیش‌داران نیز موجب شده که گاومیش‌داران به آن منطقه نروند.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/594930کپی شد!
120