اقتصاد دولتی بخش خصوصی خوزستان را به حاشیه رانده است

علی کرانی اظهار کرد: به عنوان بخش خصوصی اعتقاد داریم بخش صنعت به خوبی دیده نشده و اگر صنعت را فقط در حفاری، پتروشیمی و مناطق نفتخیز ببینیم همه آنها دولتی هستند.

وی افزود: در خوزستان از نقش بخش خصوصی در صنعت غفلت شده و تصور دیگران از بخش خصوصی تنها در حد یک چرخ دنده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، حفاری، گاز و پتروشیمی خوزستان تصریح کرد: اقتصاد استان به شدت دولتی است و بخش خصوصی در این اقتصاد به حاشیه رانده شده و نقش کمرنگی در مناسبات اقتصادی و تجاری دارد.

کرانی ادامه داد: بخش خصوصی به خاطر اقتصاد دولتی کشور غریب است و در خیلی از جلسات تنها نام بخش خصوصی روی کاغذ آورده می شود اما از توان آن استفاده بهینه ای نمی شود.

وی با انتقاد از بی توجهی به پیشکسوتان بخش خصوصی صنعت نفت و با اشاره به همراهی آنان در سختی ها و تحریم ها با صنعت نفت خوزستان گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی و در سخت ترین شرایط و زیر آوار بمب و موشک همراه صنعت نفت بودیم ولی متأسفانه وقتی زمان امتیازدهی و پساتحریم می شود، بخش زیادی از کسانی که سال ها در صنعت نفت در بخش خصوصی کار کرده اند حذف می شوند و باید علت این حذف شدن را پیدا کرد.

دانشگاه های خوزستان از قراردادهای نفتی سهمی ندارند

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت، حفاری، گاز و پتروشیمی خوزستان اضافه کرد: این مسئله در دانشگاه هم دیده می شود و بسیاری از قراردادها به دانشگاه های خارج استان داده می شود و دانشگاه های خوزستان از قراردادها سهمی ندارند.

کرانی عنوان کرد: در بدترین زمان یعنی ایام جنگ در کنار صنعت نفت بودیم اما اکنون که در زمان آسایش قرار داریم بخش خصوصی و صاحبان صنایع خصوصی فراموش می شوند در حالی که نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه باید از حقوق صنایع استان دفاع کرد، افزود: نمایندگان باید از دانشگاه و صنایع خوزستان دفاع کنند و حق آنها را بگیرند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز، حفاری و پتروشیمی خوزستان با اشاره به اینکه به اقتصاد دانش بنیان اعتقاد راسخ داریم، یادآور شد: تمام واحدهای صنعت نفت در استان شرایط دانش بنیان شدن را دارا هستند فقط باید کاغذ بازی های اداری کمتر شود تا زودتر دانش بنیان شوند.

کرانی بیان کرد: ۷۰ درصد تجهیزاتی که سال ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و حفاری استفاده می شود در خوزستان ساخته شده که همه قابلیت دانش بنیان شدن را دارند.

لزوم استقرار کلینیک صنایع

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم در کنار دانشگاه می توانیم رشد کنیم، گفت: کلینیک صنایع باید در شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت مستقر شود و استقرار آن تنها در مناطق نفتخیز اشتباه است. به هر حال قرار نیست فقط صنعت نفت از کلینیک سود ببرد و همه صنایع باید از مزایای آن بهره مند شوند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات نفت، حفاری، گاز و پتروشیمی خوزستان افزود: اگر قرار است کلینیک های صنعت در جایی مستقر شوند این اتفاق باید در سازمان صنعت و معدن بیفتد چون همه صنایع در آنجا مستقر هستند و باید از وجود آن استفاده کنند.

کرانی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای از نظر سخت افزاری مشکل دارد، گفت: اگر به صنعت نگاه علمی تری داشته باشیم بودجه دانشگاه فنی و حرفه ای باید افزایش یابد و دانشگاه فنی و حرفه ای باید دانش بنیان کار کند.

مهر

https://hoorkhabar.ir/594692کپی شد!
69