طرح ۵۵۰ هزار هکتاری طرح منحصر به فرد کشور است

محمود حجتی در نخستین همایش بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های خوزستان و ایلام که امروز، ۲۶ آبان‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: اگر حمایت دهیاران، فرمانداران، مسئولان و نمایندگان استانی نبود، قطعا به این دستاوردها دست پیدا نمی‌کردیم.

وی افزود: پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان راهنمای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان بودند و باید از آن‌ها تقدیر شود.

حجتی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید، حیات مجددی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بخشید، تصریح کرد: پس از روی کار آمدن دولت تولدی جدید در این طرح ایجاد شد زیرا این طرح متوقف شده بود و هیچ اعتباراتی برای این طرح نداشتیم اما اکنون یک میلیون دلار برای این طرح اختصاص داده شده است.

وی عنوان کرد: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اهداف بسیاری دنبال می‌شود که از جمله این اهداف طرح یکپارچه سازی اراضی منقطع با تفاهم با مردم و اجرای طرح‌های زهکشی به صورت اصولی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه انتقال آب در برخی مناطق کشور به صورت تحت فشار و کم فشار انجام می‌شود، گفت: در برخی طرح‌های انتقال آب به زمین‌های کشاورزی، حتی تجدید نظر هم شده است و باید آب ها را از سد‌ها با لوله منتقل کنیم و شبکه های آبرسانی را نیز تغییر دهیم.

حجتی گفت: امروز مهمترین راندمان تسطیح اراضی را داریم که هم موجب ارتقای کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب است. طرح‌ها در حال انجام است و تسطیح به صورت لیزری انجام می‌شود.

وی در خصوص عدم اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتار از طرح کشاورزی خوزستان بیان کرد: یکی از مشکلات ما عدم اختصاص آب ۲۲۰ هزار هکتار از این طرح است و در این خصوص کم دقتی می‌شود. در وزارت نیرو اطلاع کافی وجود نداشت و با توجه به اطلاعاتی که داریم این مقدار زمین تحت قرارداد آب و برق خوزستان است و کشت می‌شود اما در مرکز محدودنگری می‌شود و باید در مرکز در مورد اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتار به تفاهم برسیم.

وزیر کشاورزی ادامه داد: ما در مورد عدم اختصاص آب به ۲۲۰ هزار هکتار از طرح کشاورزی زمان را از دست دادیم و ۲ سال عقب هستیم و متعهدیم که نسبت به بیانات رییس جمهور در مجامع عمومی عمل کنیم.

حجتی با بیان اینکه ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی آماده و تحویل مردم شد، اظهار کرد: در همان روزهای اول دولت ماموریت بهره برداری طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را به موسسه جهاد نصر استان واگذار کردیم و باید دستگاه‌های محلی با مردم تفاهم داشته باشند و یکی از مهمترین دستاوردهای این طرح افزودن ۹ میلیون تن به محصولات کشاورزی کشور است.

ایسنا
https://hoorkhabar.ir/588157کپی شد!
102