با صنایع آلاینده خوزستان برخورد نمی شود

به گزارش هورنیوز؛ در سال های اخیر مشکل آلودگی هوا به عنوان مهم ترین چالش زندگی مردم خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز، مطرح شده است.

متاسفانه باید گفت در سالیان گذشته، توجه اساسی و جدی به این معضل نشده و به همین دلیل امروز شاهد عوارض خطرناک و پیامدهای نامطلوب آلودگی هوا در این استان هستیم.

بر اساس برآوردهای کارشناسان و مسئولان محیط زیست، بیشترین سهم در آلودگی هوای خوزستان را صنایع موجود در این استان بر عهده دارند. براساس مطالعات انجام شده در طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهر اهواز، ۷۰ درصد آلودگی این شهر ناشی از فعالیت های صنعتی صنایع موجود در این استان است.

دو سال قبل طرح کاهش آلودگی هوای اهواز تهیه و تصویب شد و تکالیفی را برای برخی سازمان ها و شرکت های دولتی مقرر کرد که متاسفانه عمده آنها تاکنون اجرایی نشده و مدیریت ارشد استان خوزستان و همچنین سازمان های نظارتی کشوری، در این زمینه جدیتی از خود نشان ندادند و به همین دلیل شاهد عدم اجرای این طرح هستیم.

بر اساس طرح کاهش آلودگی هوای اهواز، وزارت نفت مکلف بوده است با استفاده از فناوری های نوین و تجهیزات کنترلی ضمن خودداری از سوزاندن زایدات نفتی ناشی از عملیات فرایندی، به ویژه گازهای همراه نفت (با اولویت چاه های نفتی در حال حفاری یا حفاری شده) از نظر زیست محیطی به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند تا برابر طرح های در دست اجرا از جمله طرح آماک، MOT، MOS و… تا پایان سال ۹۳ از سوزاندن تمام گازهای همراه نفت در مشعل های فروزان خودداری کنند.

وزارت نفت همچنین موظف شد نسبت به نصب و بهره گیری از تجهیزات کاهش دهنده آلودگی ها در واحدهای بهره برداری نفت و نمک زدایی و کارخانه های تولید گاز و گاز مایع و سایر تاسیسات نفتی واقع در محدوده کلانشهر اهواز (با اولویت تاسیسات وابسته به شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون) سالانه به میزان ۲۵ درصد اقدام کند به نحوی که تا پایان برنامه پنجم مطابق با استانداردهای زیست محیطی شوند.

همچنین با توجه به اینکه بخش عمده یی از آلودگی هوای مبادی ورودی و خروجی اهواز در مسیر جاده های آبادان و خرمشهر ناشی از سوزاندن پسماندهای واحدهای شرقی و غربی مزارع نیشکر وابسته به توسعه نیشکر و صنایع جانبی است، مقرر شد وزارت کشاورزی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذی ربط از ابتدای سال ۹۱ به گونه یی برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از دستاوردهای نوین و فناوری های جدید از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر ممانعت شود.

شرکت شهرک های صنعتی خوزستان نیز موظف شد نسبت به احداث شهرک اختصاصی برای جابه جایی و انتقال واحدهای سنگبری، آجرپزی، موزاییک و… واقع در محدوده شهر اهواز با اولویت واحدهای واقع در سه راه خرمشهر، کوت عبدالله و… به بیرون از محدوده شهر حداکثر تا پایان سال ۹۲ مطابق با ضوابط و معیارهای زیست محیطی اقدام کند.

بر همین اساس قرار بوده با توجه به مکان یابی انجام شده برای جابه جایی شرکت کربن ایران سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری شرکت شهرک های صنعتی تا پایان سال ۹۲ نسبت به جابه جایی آن به شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز براساس زمان بندی اقدام کند.

در این طرح، شرکت فولاد خوزستان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران واقع در محدوده کلانشهر اهواز مکلف شدند برابر طرح زمان بندی، نسبت به کاهش و کنترل آلاینده های خروجی هوا تا حد استانداردهای مجاز زیست محیطی تا پایان سال ۹۲ اقدام کنند.

واحدهای صنعتی مستقر در شهرستان اهواز (شرکت فولاد اکسین، شرکت فولاد خوزستان، شرکت سپنتا، شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، شرکت بهر برداری نفت و گاز مارون، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، نورد و لوله اهواز، شرکت نورد کاویان، شرکت لوله سازی اهواز، شرکت ملی حفاری) نیز مکلف شدند برای ارتقای کیفیت هوای شهر اهواز نسبت به ایجاد ۲۴ پارک موسوم به بوستان صنعت تا پایان برنامه پنجم توسعه اقدام کنند.

اگرچه وجود خودروها و موتوسیکلت های فرسوده نیز در آلودگی هوای اهواز بی تاثیر نیست و باید نسبت به جمع آوری این وسایل نقلیه فرسوده اقدام جدی شود و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار بگیرد – که متاسفانه پروژه متروی اهواز به صورت لاک پشتی و بدون حمایت دولت در حال اجراست- اما واقعیت این است که عدم توجه جدی صنایع آلاینده موجود در استان خوزستان و فقدان قاطعیت لازم در مسئولان استانی و بی توجهی دستگاه های نظارتی مرتبط با این موضوع باعث شده است تا امروز، مشکل آلودگی هوا به یک مساله بغرنج و بحرانی تبدیل شود و شاهد مراجعه هزاران نفر از شهروندان خوزستانی در مقطع زمانی کوتاه به بیمارستان ها و بروز مشکلات تنفسی و ریوی در میان شهروندان باشیم.

مشکل آلودگی هوا و علل و عوامل آن چندان ناشناخته و مجهول نیست. همه این صنایع آلاینده موجود در خوزستان در بروز پدیده های نامیمون اخیر در خوزستان مقصرند و بدتر از آنان دستگاه هایی که وظیفه کنترل و پایش و نظارت بر عملکرد این شرکت ها و صنایع را به عهده دارند.

تاکنون هیچ گزارش شفاف و مستندی از عمل کردن مسئولان و مدیران شرکت ها و صنایع آلاینده خوزستان درباره کاهش تولید آلاینده ها به مردم ارائه نشده است. تاکنون هیچ گزارشی از اجرای مفاد طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز منتشر نشده است.

متاسفانه باید گفت به دلیل عدم وجود مکانیزم مناسب برای نظارت تشکل های غیردولتی بر اجرای چنین مصوبه ها و تصمیماتی، شهروندان چندان باوری نیز به آمارها و گزارش های احتمالی نخواهند داشت چرا که امروزه خود می بینند چه وضعیت بحرانی در استان ایجاد شده است.

در سال های اخیر بارها شاهد بوده ایم شهرداران مختلف کلانشهر اهواز در دوره های مختلف با زبان خواهش و التماس دست کمک و صدقه بستانی به سمت مسوولان شرکت های نفتی و صنایع مرتبط دراز کرده اند و مسئولان این صنایع، با نگاهی تنگ نظرانه، از انجام حداقل تعهدات و تکالیف قانونی مربوط به آلایندگی صنایع خود سر باز زده اند.

حل مشکل آلودگی هوای خوزستان تنها و تنها در گرو برخورد جدی و قاطع و بدون تعارف با شرکت ها و صنایع آلاینده موجود در این استان و وادار کردن آنان به رعایت همه ملاحظات زیست محیطی و کاهش تولید آلاینده ها و همچنین اجرای تعهدات و تکالیف قانونی برای حمایت مالی این شرکت ها از اجرای طرح های محیط زیستی در خوزستان است.

مسئولان ارشد دولت جدید و به ویژه رئیس جمهور محترم نیز که این روزها از منشور حقوق شهروندی سخن می گویند باید در این زمینه جدیت و حمیت نشان بدهند. مسوولان قضایی، سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی خوزستان نیز می توانند با ورود جدی به این موضوع، برخورد با مقصران و مسوولانی که در زمینه حفظ جان و سلامت و کیفیت زندگی شهروندان تعلل و قصور می کنند در این زمینه نقشی جدی ایفا کنند.

https://hoorkhabar.ir/587009کپی شد!
72