آلودگی اروندرود هم به معضلات محیط زیست خوزستان اضافه شد

اکنون خوزستان از نظر معضلات محیط‌زیست‌ در صدر استان‌های کشور قرار دارد. از یک سو، این استان در خط مقدم جبهه ریزگردها قرار دارد و ازسوی دیگر، انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی دامنگیر این استان زرخیز شده است. معضل کم‌آبی که ریشه اغلب این آلودگی‌هاست سال‌هاست که نفس خوزستان را گرفته است.اما بخش غم‌انگیز ماجرا اینجاست که احداث سد گتوند که با توجیه تأمین آب در این استان ساخته شد خود به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات محیط‌زیستی استان تبدیل شده است. شوری آب این سد آن اندازه است که از آن به‌عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی کارون نام برده می‌شود. پساب‌های ناشی از صنعت ‌نیشکر و فاضلاب‌های شهری، ۲عامل دیگری است که بیشترین سهم را در آلودگی کارون دارد.

حالا آلودگی اروندرود هم به معضلات محیط زیست خوزستان افزوده شده است. احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری مانا، با هشدار نسبت به افزایش نرخ آلودگی رودخانه اروندرود تصریح می‌کند: حفاظت از محیط‌زیست آب‌های اروندرود یکی از مهم‌ترین رویکردهای اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول محلی در حال حاضر، یکی از اصلی‌ترین معضلات زیست‌محیطی آب‌های اروند، ورود پساب‌های صنایع پتروشیمی فعال در آبادان و خرمشهر است و برهمین اساس است که سالانه ۲بار پایش آلودگی آب‌های اروندرود توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان انجام می‌شود. علاوه بر این، فاضلاب‌های شهری آبادان و خرمشهر هم سهم قابل توجهی در آلودگی این رودخانه دارند.

این مقام مسئول در استان خوزستان تأکید کرد: پالایشگاه آبادان آلودگی زیادی را وارد آب‌های اروند می‌کند که با پیگیری‌های مکرر اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، تغییر فرایند تولید برخی واحدهای این پالایشگاه که تولید آلودگی زیادی دارند هم‌اکنون آغاز شده است.

لاهیجان‌زاده در عین حال می‌گوید که در سال‌های اخیر حجم فاضلاب تخلیه شده به اروندرود طی سال‌های اخیر کاهش یافته اما هنوز سیستم تصفیه‌خانه احداث نشده است. این درحالی است که براساس مصوبه سال ۸۸ هیأت‌وزیران، در شهرهای ساحلی بالای ۳۰هزار نفر جمعیت باید تصفیه‌خانه شهری ایجاد شود.

وی گفت: طی سال‌های اخیر وزارت نیرو اقدام به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در برخی از شهرستان‌های ساحلی کرده است اما هنوز شهرستان‌های آبادان و خرمشهر فاقد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری هستند و پساب‌های شهری به‌طور مستقیم وارد اروندرود می‌شود.

  • سهم عراق در آلودگی اروندرود

گرچه ورود پساب‌های صنایع پتروشیمی و فاضلاب شهری شهرستان‌های خرمشهر و آبادان به اروندرود باعث افزایش نرخ آلودگی این رودخانه شده اما لاهیجان‌زاده از افزایش این آلودگی‌ها به‌خاطر ورود پسآب‌های کارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه بصره به اروندرود خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که کشور عراق نیز در آلودگی رودخانه اروندرود نقش بسزایی دارد. این مسئول محلی به نکته در خور تاملی اشاره می‌کند: با وجود تذکرات متعدد ایران به این کشور برای ایجاد تصفیه‌خانه و جلوگیری از ورود پسآب‌های این کارخانه به اروند متأسفانه بازهم شاهد این امر هستیم و در نبود تصفیه‌خانه روز به روز آب‌های اروندرود آلوده‌تر می‌شود. لاهیجان‌زاده می‌گوید: امیدواریم با مذاکرات انجام شده با مسئولان محیط‌زیست عراق شاهد اقدامات مؤثر دولت عراق در کاهش آلودگی‌های ورودی به اروندرود باشیم. به گفته وی، اروندرود به لحاظ حمل‌ونقل مسافری و تجاری و اثرات زیست‌محیطی آن، از اهمیت بسیاری برای استان خوزستان و کشور برخوردار است که باید در راستای حفاظت از آن اقدامات مؤثر هر چه سریع‌تر صورت گیرد.

https://hoorkhabar.ir/586975کپی شد!
125