عراقچی: باشروط تعیین شده برای برجام منافذ نفوذ دشمن گرفته می‌شود

سید عباس عراقچی در گفتگوی ویژه خبری با تشکر از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبر انقلاب اجرای مطلوب برجام را تضمین کردند.

وی با بیان اینکه هیچ موضوعی مانند برجام تا بحال به این دقت مورد بررسی قرار نگرفته بود، ادامه داد: در طول سه ماه گذشته خوشحالیم این موضوع  توسط نهادهای مهم کشور و رهبر انقلاب بررسی شد و برجام از تست سه ماه عبور کرد.

معاون وزیر امورخارجه، با اشاره به روند بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: برجام در کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون ویژه برجام مورد بررسی قرار گرفت، تمامی بحث ها از تلویزیون پخش شد، مردم در جریان امور قرار گرفتند و نهایتا مجلس اجازه اجرا داد.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب به عنوان رهبری هوشیار و بیدار و همیشه در صحنه تمام امور را رصد کردند و امروز نیز مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تائید کردند. برجام توانست آزمایش سنگین را پشت سر بگذارد و این نشان می دهد به خواسته های اصلی خودمان در برجام رسیده ایم.

عراقچی گفت: اگر برجام نقاط ضعفی دارد برایش شروط و الزاماتی توسط شورای عالی امنیت ملی، مجلس و  رهبر انقلاب در نظر گرفته شد، لذا در اجرای برجام به این الزامات و شروط توجه خواهیم کرد تا نقاط ضعف پوشش داده شود و جلوی منافذ نفوذ دشمن گرفته شود.

وی با بیان اینکه در برجام ترتیباتی برای لغو تحریم ها ایجاد و رعایت شده است، گفت:  در روز یک شنبه وزیران اروپا در قالب سه مصوبه تمام تحریم ها را لغو کرد. بر روی کاغذ قانونش تصویب شد و در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا ثبت شد.

معاون وزیر امور خارجه، همچنین با اشاره به این مطلب که لغو تحریم ها شکل قانونی گرفته و از زمان اجرای تعهدات ایران اجرا می شود، توضیح داد: رئیس جمهور امریکا هم دستور خود را صادر کرده و در این زمینه تا اینجا به تعهدات خود عمل کرده است.

وی افزود: نامه ریس جمهور امریکا هم با دستوراتی که صادر کرده شکل قانونی اش ثبت شده و در حال مطاله این دستور هستیم تا مطمین شویم که مطالبات ما درج شده یا خیر.؟

عراقچی با اشاره به تضمین های لازم و کافی مسئله بازگشت پذیری در موضوع هسته ای گفت:اینکه آنها نگران بودند ما یکسال زمان گریز ایجاد کنیم، معنایش این است که پس ما می توانیم بر گردیم.

وی با بیان اینکه هنوز کاری را آغاز نکردیم گفت: در برجام ذکر شده که تحریم های هسته ای را بر می دارند حق ندارند به بهانه ای دیگر و نام دیگری اعمال کنند و تعهد را در این باره داده اند.

معاون وزیر امورخارجه، با تاکید براینکه اعمال تحریم برای ما نقض برجام به حساب می آید، بیان داشت: در هر توافقی طرفین سعی میکنند نقاط قوت خود را بزرگ کنند و طرف امریکایی هم اینکار را انجام داده است. برای پوشش نقاط ضعف خود و امتیازاتی که ایران گرفته اقدامات خود را مانور می دهند.

وی با بیان اینکه در حال بررسی دستور رئیس جمهور امریکا در لغو تحریم ها هستیم، ادامه داد: اکنون ساختار قانونی تحریم ها فرو ریخته و در روز اجرایی شدن کل شاکله لغو میشود.

عراقچی تاکید کرد: اگر کنگره اجازه توقف تحریم ها ندهند نقض برجام است. به تعبیر رهبری اگر تحریم های جدید مثل تروریست و .. اعمال شود دستور جدیدی است که باید در نظر بگیریم و مورد توجه قرار دهیم.

https://hoorkhabar.ir/585929کپی شد!
103