امضای تفاهم نامه همکاری میان اتاق بازرگانی اهواز و میسان عراق

علا ولی علی الشمری رئیس اتاق بازرگانی العماره عراق پنجشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان های خوزستان و میسان عراق در مجتمع رفاهی تفریحی فجر اهواز گفت:با افزایش قیمت جهانی نفت، تعرفه گمرکی عراق نیز کاهش می یابد که در افزایش صادرات به عراق موثر است.

الشمری اظهار کرد:عراق از کاهش قیمت جهانی نفت متضرر شده است و این موضوع در افزایش تعرفه گمرکی نیز تاثیرگذار است و با افزایش قیمت جهانی نفت نیز تعرفه های گمرکی کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه کشور عراق تنها، مصرف کننده است، افزود:عراق دولتی واحد است ولی ولایت کردستان عراق تصمیم هایی که اتخاذ می کند خارج از قانون دولت عراق است.

علا ولی علی الشمری یادآور شد:رقابت بین ایران و ترکیه در صادرات کالا به عراق، ناشی از کیفیت کالا و کاهش قیمتی است که ترکیه در اجناس خود دارد.

رئیس اتاق بازگانی العماره افزود: همچنین برخی تجار عراقی کالای کم کیفیت از تولیدکننده ایرانی می خواهند که این موضوع، کاهش کیفیت و استاندارد کالای ایرانی را به همراه داشته و در افزایش تعرفه گمرکی تاثیرگذار است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن العماره عراق در پایان سخنانش با تاکید بر لزوم توسعه تعامل و همکاری دو جانبه و تقویت فعالیت بخش خصوصی، یادآور شد:لازم است در تحقق این هدف، موانع موجود بر سر راه فعالیت بخش های خصوصی برطرف شود.

رییس اتاق بازرگانی اهواز نیز در این نشست با ابراز امیدواری در خصوص رفع مشکلات تاجران دو کشور با امضای تفاهم​نامه، اظهارکرد: این تفاهم​نامه در ۹ بند تهیه شده و مورد تایید طرفین است که تلاش می​ شود با حمایت مسئولان عملیاتی شود.

شهلا عموری با بیان ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی جامع از تاجران دو استان، راه​اندازی هیأت حل اختلاف و داوری برای رفع اختلاف بازرگانان، فراهم شدن زمینه حضور شرکت​ها و تاجران دو استان در نمایشگاه​ها و تأسیس دفاتر نمایندگی دو اتاق در مرز چذابه را از محورهای این تفاهم نامه عنوان کرد.

ایرنا
https://hoorkhabar.ir/585185کپی شد!
76