انعقاد تفاهم نامه همکاری میان شهرداری اهواز و دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش هورنیوز و به نقل از روابط عمومی شهرداری اهواز ؛ شهردار اهواز در خصوص انعقاد تفاهم نامه مذکور گفت: این تفاهم نامه در راستای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به منظور بهبود وضعیت بهداشتی درمانی و ارتقاء شاخص های دسترسی به خدمات و عدالت در سلامت  میان شهرداری اهواز و دانشگاه جندی شاپور منعقد  می شود.

سید خلف موسوی ادامه داد: طبق این تفاهم نامه دانشگاه جندی شاپور و شهرداری اهواز خود را موظف می داند طبق  شرح وظایف تعیین شده به انجام امور جاری و درخواستهای واصله از سوی طرف مقابل با نگاه راهگشا جامعه عمل بپوشاند .

وی با اشاره به این نکته که شهرداری به تنهایی قادر به رفع مشکل دستفروشان نیست افزود: یکی از معضلات شهر اهواز وجود دستفروشان عرضه مواد غذایی است. این  وانت بارها علاوه بر سد معبر، موادی را که عرضه می کنند ممکن است غیر بهداشتی باشند که نیاز است علاوه بر دانشگاه جندی شاپور و شهرداری اهواز، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی نیز وارد عمل شوند.

شهردار اهواز با ذکر این نکته که وانت بارهای عرضه مواد غذایی مانند دکان سیاری هستند که بدون پرداخت عوارض و مالیات جنس خود را عرضه می کنند اظهار داشت: نیاز است در این خصوص تصمیم قاطعی گرفته شود. البته این نافی وظایف شهرداری نیست و ما نیز بر اساس قانون مانع سد معبر خواهیم شد.

وی با اظهار تاسف از این موضوع که سد معبر شهر اهواز تبدیل به معضل و موجب فرار سرمایه گذار می شود گفت: طبق آمار ۶۰ درصد از افرادی که در خیابان سلمان فارسی مشغول دستفروشی هستند، غیر بومی می باشند که امیدواریم با ارائه طرحی این مشکل برطرف شود.

tafahom--name-(221)

وی استفاده از قلیان در فضاهای عمومی را یکی دیگر از مشکلات شهر اهواز برشمرد و تصریح کرد: باید در شورای بهداشت استان طرحی تصویب شود تا نیروی انتظامی و دستگاه قضایی تدبیری برای رفع این مشکل بیاندیشند.

سید خلف موسوی همچنین بر لزوم احداث شهرک سلامت در شهر اهواز و ساماندهی کلیه پزشکان و متخصصان در این شهرک تاکید کرد و گفت: ما برای شهرک سلامت ۱۰ هکتار زمین در منطقه کیانشهر اختصاص دادیم  و در صورتی که پزشکان متخصص در این بخش سرمایه گذاری کنند، با اخذ مشاور، شهرک مجهزی را در این منطقه احداث خواهیم کرد.

وی گفت: این شهرک از بخش های مختلفی همچون قلب، چشم،کلیه و غیره تشکیل شده است که با احداث آن اهواز تبدیل به یک قطب مهم پزشکی در کشور خواهد شد.

شهردار اهواز تصریح کرد: سهم ما در احداث این شهرک اختصاص زمین، پروانه، آماده سازی محیط شهرک شامل احداث پارک، پارکینگ و فضای سبز و غیره است که از دکتر ایدنی        رییس دانشگاه علوم پزشکی انتظار داریم که با توجه به ترافیک ناشی از تمرکز پزشکان و مراکز درمانی در منطقه کیانپارس، از صدورمجوزی جهت احداث درمانگاه در این منطقه جلوگیری کنند.

در ادامه دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه جندی شاپور نیز، فرا بخشی بودن حوزه سلامت را از نکات کلیدی و قابل توجه تامین سلامت مردم دانست و گفت: ارتقاء سلامت شهروندان نیازمند یکپارچگی در سیاست های کلان منطقه و استان است و دستیابی به این مهم محدود به         حوزه مدیریت بهداشت و درمان نیست و اگر همکاری و اقدامات فرابخشی که بالای ۷۰ درصد از عوامل موثر بر سلامت را شامل می شود اجرایی نگردد، تامین سلامت شهروندان میسر نخواهد بود.

وی افزود: سیل بیماران عفونی با عدم رعایت بهداشت در عرضه مواد غذایی به طرف بیمارستان ها سرازیر می شود و ما هر چقدر بیمارستان های مجهز و خوبی داشته باشیم نمی توانیم به طور کامل پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه و شهروندان باشیم.

وی افزود: ساز وکار فعالیتی که شهرداری ها انجام می دهند با دانشگاه در یک راستا است و هم پوشانی زیادی در فعالیت های این دو بخش دیده می شود که همان افزایش کیفیت خدمات و بهره مندی شهروندان از خدمات ارائه شده می باشد.

ایدنی گفت: یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی شهر اهواز عرضه غیر بهداشتی مواد غذایی است که توسط افراد و در محل هایی انجام می شود که شناسنامه صنفی و بهداشتی نداشته و امکان نظارت و برخورد قانونمند را از بازرسان بهداشتی دانشگاه سلب می کند و سازمان های دیگراز جمله شهرداری ها و اصناف باید در این زمینه چاره اندیشی و به دانشگاه در راستای ارتقاء سلامت شهروندان کمک کنند و اگر این مسئله ساماندهی شود به بهبود نمای ظاهری و زیباسازی شهر نیز کمک بسیاری می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: باید در ارائه خدمات درمانی تمرکز ایجاد کنیم و با حمایت های شهرداری به سمت ایجاد شهرک سلامت برویم و تمامی خدمات پزشکی را در آن منطقه متمرکز کنیم و در سطح شهر برای ارائه خدمات سطح بندی شده کلینیک هایی را ایجاد نماییم. در حال حاضر سطح شهر اهواز درگیر مسائل ترافیکی ناشی از نابسامان بودن مراکز خدمات درمانی می باشد. عرضه خدمات سلامت در سطح شهر اهواز پراکندگی عادلانه ای ندارد و باید به این نکته توجه بیشتری شود.

همچنین دکتر علی خدادادی قائم مقام رئیس دانشگاه نیز در ادامه این نشست گفت: در تسهیل فرآیند های مرتبط با توسعه زیر ساخت ها حوزه بهداشت و درمان و تقویت همکاری های فرابخشی به منظور حمایت از خیرین و توسعه نیکوکاری سلامت در استان با توجه به نیازهای حوزه سلامت و عدم کفایت اعتبارات دولتی در رفع این نیازها انعقاد تفاهم نامه با نهاد و سازمان های دیگر در دستور کار وزارت بهداشت می باشد و می تواند کمک شایانی به همکاری های فرابخشی در این حوزه نماید.

وی افزود: علاوه بر سازمان های مردم نهاد یکی دیگر حوزه هایی که می تواند حمایت وسیعی در تشویق خیرین استان در حوزه سلامت به عمل آورد شهرداری است و امیدواریم در آینده با انعقاد این تفاهم نامه زمینه همکاری لازم در حل مشکلات حاشیه نشینی، توسعه شبکه بهداشتی شهرستان اهواز و تقویت خانه های سلامت به عمل آوریم.

https://hoorkhabar.ir/580712کپی شد!
49