«پاپ» برای دفاع از برجام به کنگره می رود

فاکس نیوز گزارش داد: در شرایطی که کنگره آمریکا کمتر از یک ماه دیگر تا زمان رأی گیری درباره توافق هسته ای ایران فاصله دارد، در خبری اعلام شده است که پاپ فرانسیس قرار است در جلسه مشترک کنگره آمریکا در تاریخ ۲۴ سپتامبر سخنرانی کند.

هرچند بر اساس برنامه ریزی ها، این سخنرانی یک هفته پس از رأی گیری کنگره درباره توافق هسته ای ایران انجام می گیرد، اما با توجه به روند موجود، انتظار می رود که پیش از رأی گیری دوم کنگره باشد که قرار است برای فائق آمدن بر قدرت وتوی اوباما در صورت ارائه رای منفی، انجام گیرد.

ناظران سیاسی بر این باورند که پاپ ممکن است پشتیبانی خود را از توافق هسته ای اعلام کند که این حمایت، در تضاد کامل با سخنرانی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در ماه مارس در کنگره است که در آنجا توافق با ایران را «توافقی بد» نامید و مدعی شد که این توافق تضمین می کند که این کشور منطقه خاورمیانه، به سلاح هسته ای دست خواهد یافت.

«استفان  کولچی» یک مقام ارشد در کنفرانس اسقف های کاتولیک، گفت که او معتقد است پاپ در مورد توافق با ایران با لحن امیدوارکننده سخن خواهد گفت.

«کولچی» پیش بینی کرد که پاپ توافق هسته ای در یک چارچوب مثبت قرار دهد و «از کلماتی تشویقی برای متقاعد کردن نمایندگان مخالف توافق در کنگره استفاده کند» و یا «از پشتیبانی نمایندگان قدردانی کند».

در ماه ژوئیه، واتیکان اعلام کرد که توافق ایران با قدرت های جهانی از دید این مکان مذهبی، «در یک فضای مثبت» مشاهده می شود.

سخنگوی واتیکان گفت: «این به منزله یک نتیجه گیری مهم از مذاکراتی است که تا کنون انجام شده؛ هر چند تلاش و تعهد همه کسانی که درگیر این مذاکرات هستند ضروری است تا این درخت پربار میوه دهد.»

«فرانسیس» در جریان برگزاری مراسم عید پاک در میدان سنت پیتر، حمایت خود را از توافق با ایران اعلام کرد و گفت: «این امر می تواند یک گام به سوی جهانی قطعی امن تر و دوستانه تر باشد.»

«جان بوئنر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که پاپ در طول سفر خود به آمریکا از کنگره نیز بازدید خواهد کرد. او گفت مطمئن نیست که پاپ چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد.

«بوئنر» اخیرا در پاسخ به این سوال که پاپ ممکن است در خصوص چه موضوعاتی صحبت کند، گفته بود: «خب ببینید، یک چیز در مورد این پاپ وجود دارد که ما می دانیم: او نه از اتخاذ یک موضع خاص و نه از بیان ذهنیات خود از هیچ چیز نمی ترسد.»

انتظار می رود کنگره که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است، چند روز پیش از سفر پاپ به آمریکا علیه توافق هسته ای ایران رای دهد.

اگر کنگره توافق را رد کند، «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا می تواند آن را وتو کند.

دولت اوباما اطمینان داده است که توافق هسته ای، از مانع کنگره عبور خواهد کرد.

دولت واشنگتن گفته است که توافق هسته ای کنونی بهترین توافق است و اگر کنگره به آن رای مخالف دهد، ایران برنامه هسته ای خود را با عزم جدی تری دنبال خواهد کرد.

برخی گفته اند پاپ که از پرداختن به بحث برانگیز ترین مسائل روز خودداری نمی کند، باید خود را دیگر درگیر توافق هسته ای ایران نکند. اما «کولچی» مخالف است. وی گفت: «نگرانی برای صلح یکی از اصلی ترین نگرانی های ما است. اینها مسائل اختیاری نیست بلکه در قلب انجیل جای دارد.»

 

https://hoorkhabar.ir/580019کپی شد!
81
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.