پاسخ سوریه به تجاوز اسرائیل حتمی است

«نضان قبلان» تحلیلگر سیاسی و سفیر سابق سوریه در ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق درباره تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای حل بحران سوریه اظهار داشت: ایران و روسیه در مقام ۲ کشور دوست و متحد سوریه تلاش‌های واقعی برای ایجاد راه حل سیاسی به منظور برون رفت از بحران سوریه به کار می‌گیرند.

وی افزود: رهبری سوریه بارها بر همکاری جدی و صادقانه با هر گونه تلاش به منظور ایجاد راه حل سیاسی بحران در چارچوب حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است.

قبلان گفت: حرف و حدیث‌هایی درباره توافق روسیه و آمریکا برای ایجاد راه حل سیاسی بحران سوریه مطرح می‌شود، باید گفت اگر جامعه بین المللی اراده کند، کنفرانس‌ها برای حل بحران سوریه چه در مسکو، ژنو یا در هر جای دیگر به ایجاد راه حل منجر می‌شود.

وی افزود: بسیاری از بازیگران منطقه‌ای که در قضیه سوریه بر برخی مسائل اصرار دارند تنها ابزارهایی هستند که به طور اساسی خواسته‌های آمریکا و برخی قدرت‌های منطقه‌ای و غربی را پیاده می‌کنند در هر جا ما منتظر برگزاری کنفرانس‌های جدید برای حل بحران سوریه هستیم تا ببینیم چیز جدیدی مطرح می‌شود یا خیر.

تحلیلگر سیاسی سوریه گفت: در هر حال برگزاری هر کنفرانسی برای حل بحران سوریه آغاز راه حل و نه خود راه حل خواهد بود، زیرا در نهایت امر این خود سوری‌ها هستند که باید با گفت‌وگوی سوری-سوری صادقانه‌ به راه حلی دست یابند که به اصول ملی سوریه ضربه نزده و به ملت سوریه در انتخاب حاکمان خود احترام گذاشته و در تصمیم‌گیری‌های آن مداخله‌ای نداشته باشد.

قبلان درباره طرح ترکیه برای ایجاد منطقه بی طرف یا امن پروازی در شمال سوریه گفت: مناطق بی طرف نمی‌تواند مناطقی امن از خطر ترکیه باشد و اگر ترکیه به دنبال ایجاد مناطق امن است دخالت‌های خود را در سوریه متوقف کند، آن وقت همه سوریه ایمن می‌شود.

وی افزود: حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه که پس از انتخابات پارلمانی این کشور از تشکیل ائتلاف با حزب الشعب الجمهوری ناکام ماند، این بار مبارزه با کُردها را ابزار تبلیغات خود برای انتخابات زودهنگام این کشور کرده تا بدین شکل آرای بخشی از ترکیه را به نفع خود تصاحب کند.

تحلیلگر سیاسی سوریه گفت: جنگ دولت اردوغان با کُردها بازی با آتش است، امروز بیش از ۲۰ میلیون کُرد در ترکیه هستند و اختلاف بین کردهای ترکیه با دولت‌ سابقه دیرینه‌ای دارد و آنچه که از خشونت و اقدامات تروریستی از سوی کردها در ترکیه روی می‌دهد، نتیجه سیاست‌های احمقانه اردوغان در سرکوب تظاهرات و اعتراضات آنهاست.

قبلان اظهار داشت: ما به مقامات ترکیه درباره سرکوب اعتراض‌های کردها هشدار داده بودیم و قبل از ترک آنکارا به احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه هشدار دادم آنچه که ترکیه در سوریه انجام می‌دهد، بازی با آتش است و دیری نمی‌پاید که همین گلوله آتش از مرزهای سوریه به داخل ترکیه می‌رسد و به خاطر ماهیت آسیب‌پذیری ترکیه، تروریسم این کشور را از لحاظ قومی و طائفه‌ای تکه تکه خواهد کرد.

تحلیلگر سیاسی سوریه درباره حماقت‌های اسرائیل در سوریه و حملات هوایی پنجشنبه گذشته اسرائیل به مواضعی در خاک سوریه گفت: رژیم صهیونیستی و ترکیه حالا که شاهد شکست ابزارهای خود در خاک سوریه هستند، به طور مستقیم وارد عمل شده‌اند.

وی افزود: موفقیت‌های ارتش سوریه تنها محدود به الزبدانی نمی‌شود، بلکه پیروزی‌ها در درعا، ریف سویدا، ریف شمالی لاذقیه، حسکه، ریف شمالی و جنوبی حمص، حماه و سهل الغاب هم تهدیدی به سرنگونی طرح صهیونیستی-وهابی ترکیه در سوریه است و اسرائیل نیز برای حمایت از مزدوران خود در سوریه دخالت کرده است، اما این نیز بازی اسرائیل با آتش است، چون سوریه ساکت نخواهد نشست و پاسخ سوریه و مقاومت اسلامی به این رفتار اسرائیل حتمی است.

 

https://hoorkhabar.ir/579641کپی شد!
95