شهبازی: احیای صنعت پرورش میگو از دستورات اکید استاندار است

به گزارش هورنیوز و به نقل از روابط عمومی فرمانداری ویژه آبادان ؛ شهبازی در این بازدید که صبح چهارشنبه صورت پذیرفت از نگاه ویژه استاندار خوزستان به این مزارع خبر داد و اظهار کرد:یکی از ماموریت هایی که ایشان به بنده محول کرده است، پیگیری مشکلات پرورش دهنده گان میگو در چوئبده در راستای احیای دوباره ی این صنعت است.
ایشان در این باره گفت:درسال ۹۲ به اتفاق همکاران برای رسیدگی به وضعیت پرورش میگو کارگروهی تشکیل شد و درهمان ایام در بازدیدی که از این سایت داشتیم موانع و معضلات آن مورد بررسی قرار گرفت. خوشحالیم در این بازدید امروزمشاهده می شود تغییرات بنیادی و اساسی نسبت به قبل صورت گرفته و همگان پای کار هستند.
شهبازی تعداد مزارع سال ۹۲ را حدود ۱۴ مزرعه در سطح پوشش ۱۱۰ هکتار اعلام کرد و بیان داشت:
خوشبختانه امروز ۳۴ مزرعه در پوشش بیش از ۴۳۰ هکتارزیر کشت میگو را شاهد هستیم.هرچند از ۱۲۵۰هکتار حوضچه ای که وجود دارد تقریبا ۸۰۰ هکتار حوضچه نیاز دارند که قبل از وارد مدارشدن مکانیزه شوند.
فرماندار ویژه آبادان ضمن قدردانی از تمام کسانی که در حوزه امنیت سرمایه خدمت می کنند، ازمزارع پرورش میگوی چوئبده به عنوان یکی از طرحهای ارزشمند و جاودانه دولت سازندگی در دهه هفتاد نام برد و تاکید کرد:به هر حال کسان زیادی از اقصی نقاط استان به اینجا آمدند و توانستند زمینها را آماده ی کار کنند.تلاش ما این است که با ایجاد کارگروهی درهفته ی آینده با حضور مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت بانک کشاورزی خوزستان ،مشکلات و دغدغه های تمام عزیزان را پیگیری نماییم.
وی با اعلام حضور “صندوق توسعه مهر آفرینان” و”مدیریت بانک کشاورزی استان”برای ارائه تسهیلات بانکی در این خصوص گفت:همین جا از تمام کسانی که تمایل دارند مزارع غیر فعالی که نیاز به مکانیزه شدن دارند را فعال سازند، دعوت می کنم که با اعلام آمادگی پای کار بیایند ودر راستای احیای این مزارع گام بردارند.
وی از تولید بیش از ۱۳۶۰ تن میگو در سال گذشته خبر داد و بیان کرد:علاوه بر مصرف این محصول در استان خوزستان ،بخشی هم به کشورهای مختلف صادر شده است.
شهبازی ازسود دهی مناسب و اشتغال به عنوان دو موضوع مهم سایت پرورش میگوی چوئبده نام برد و خاطر نشان کرد: البته حساسیت این کار بالا است و علاوه بر تجربه نیاز به به علاقه مندی پرورش دهنده نیز دارد.در بحث اشتغال نیز حدود ۵۰۰ نفر به طور مستقیمو به همین میزان به طورغیر مستقیم از این مزارع امرارمعاش می کنند.
مشکلات پرورش دهندگان فعال و غیر فعال بررسی شد
پس از بازدید فرماندار ویژه آبادان از حوضچه های پرورش میگوی چوئبده، جلسه ای در این شهرستان به منظور بررسی مشکلات فعالین این صنعت تشکیل شد.
نیاز به اعتبار برای تغذیه ی میگوها، ،حراست و امنیت منطقه زیر کشت،مشکل زیرساخت مخابرات،اعطای تسهیلات کم بهره برای عملیات مکانیزه کردن حوضچه های غیر فعال، نامناسب بودن جاده دسترسی به مزارع از مشکلات و مواردی بود که توسط پرورش دهندگان فعال و غیرفعال سایت پرورش میگوی چوئبده به اطلاع شهبازی رسانده شد. درهمین باره مصوب شد که اداره راه و شهرسازی هرچه سریعتر نسبت به لکه گیری و ترمیم جاده دسترسی مورد بحث اقدام کند.همچنین مقرر شد تانکرجهت توزیع آب شرب در اختیار سایت مذکور گذاشته شود. جهت برقراری امنیت کامل توسط فرماندارویژه آبادان دستوراتی نیز داده شد.حضورمسئولین بانک کشاورزی و صندوق مهر آفرینان و همچنین مدیریت مخابرات آبادان در جلسه هفته آینده برای حل مشکلات مطرح شده از دیگر مصوبات این نشست بود.
شایان ذکر است هم اکنون ۴۲۰ استخر فعال در ۳۴ مزرعه در سایت پرورش میگوی چوئبده فعالیت دارند.میگوهای پرورش یافته در مزارع پرورش میگوی چوئبده از نوع بهترین محصول با بالاترین کیفیت میگوی دنیا می باشد.
https://hoorkhabar.ir/579435کپی شد!
98