سودانی: تیم مذاکره کننده ابهامات مطرح شده در مذاکرات هسته‌ای را شفاف سازی کند

سید ناصر سودانی در نشست علنی امروز چهارشنبه (۳۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود با اشاره به حضور اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای در نشست روز گذشته مجلس گفت: حضور وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی برای تبیین نکات مبهم برجام و اطمینان بخشی به ملت ایران بود. در این رابطه ظریف در نشست روز گذشته اعلام کرد که خطوط قرمز نظام در برجام رعایت شده و عزت، استقلال، امنیت و اقتدار نظام خدشه‌دار نشده و تاکید داشت که این توافق دستاوردهای شگرفی را به همراه داشته است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اینجا با کمال احترام و تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره کننده و درک شرایط حساس و لزوم رسیدن به آرامش و تعامل بین المللی با صراحت تمام اعلام می‌کنم که آنچه که دیروز در مجلس مطرح شد با متن برجام و قطعنامه شورای امنیت همخوان نیست و یا حداقل برای بنده و بسیاری از نمایندگان ابهام آمیز است از اینرو انتظار داریم که مسئولان به مسائل مبهم پاسخ درست دهند.

وی ادامه داد: اعضای تیم مذاکره کننده باید پاسخ دهند که آیا تحریم‌ها لغو یا تعلیق می‌شود، همچنین گذشته از عدم لغو همزمان تحریم ها در برجام، موضوع لغو، به ۸ سال آینده آن هم پس از راستی آزمایی آژانس و نه به طور مطلق بلکه با محدودیت هایی به پس از ۸ سال موکول شده است.

سودانی افزود: همچنین باید روشن شود که خروج ایران از فصل ۷ شورای امنیت از چه زمانی شروع می‌شود، آیا پس از ۸ سال و بعد از راستی آزمایی و تصویب شورای امنیت و یا از آغاز اجرای توافق این موضوع محقق می‌شود، همچنین فرآیند بازگشت پذیری تحریم‌ها دقیقا چگونه است، آیا ایران براساس برجام ملزم شده که هر درخواست آژانس را برای حل مسائل باقی مانده تمکین کند. آیا دست آژانس برای هرنوع بازرسی در هر مکان و هر زمان باز است که قطعا این موضوع زمینه باج خواهی را برای آنها فراهم می‌کند.

وی افزود: از طرفی دیگر این سوال پیش می‌آید که آیا تحریم کامل تسلیحات متعارف علیه ایران به مدت ۵ سال حتی برای صادرات و واردات با امنیت و استقلال کشور همخوانی دارد، آیا تحریم کامل موشک‌های بالستیک ایران در قطعنامه مذکور دخالت در کار ایران نیست، آیا پذیرش پروتکل الحاقی خط قرمز ما نبود. همچنین با توجه به سابقه آژانس چگونه می‌توانیم دست این نهاد را برای نظارت باز بگذاریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خطاب به وزیر خارجه گفت: آقای ظریف عزیز لطفا ابهامات رجزخوانی‌های اوباما و کری را برای ما روشن کنید زیرا اظهارات آنها با صحبت های شما متفاوت است از اینرو باید ابهامات شفاف شود.

https://hoorkhabar.ir/577240کپی شد!
63
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.