اختتامیه اولین جشنواره شعر عربی

نخستین جشنواره مسابقات شعر عربی محلی ویژه ماه مبارک رمضان با حضور علما و مسئولین  استانی و دوستداران اشعار آیینی محلی  آغاز شد .

مراسم اختتامیه مسابقات شعرعربی محلی ویژه ماه مبارک رمضان در تالار آفتاب با حضور حضرت آیت الله جزایری ؛شهردار کلان شهر اهواز سید خلف موسوی ؛همایون قنواتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و حجت الاسلام والمسلمین کاظم سواری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر صورت پذیرفت.

این مراسم درهفت جلسه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ماه رمضان ساعت۲۲ الی ۲۴درتالار آفتاب اهواز با حضور گسترده دوستداران شعرعربی محلی برگزارشد.

جمعیتی بالغ بر ۱۲۰۰ نفر در تالار آفتاب حضور داشتند که رفته رفته بر تعداد جمعیت افزوده می شد تا جایی که دیگر  بیرون از سالن هم خالی نمانده بود و عده ای زیادی ایستاده برنامه را دنبال کردند.

اکثر شرکت کنندگان به همراه فرزندان خود با لباس های محلی عربی در تالار حاضر شده بودند .

دوستداران شعر محلی عربی به طور خودجوش باصدای بلند و تشویق های مکرر اشعار شعرا را مورد تفقد خود قرار می دادند و گاهی از جای خود ازجا بلند می شدند.

این مسابقات از طرف موسسه فرهنگی میثاق السلام اهواز تحت نظر رئیس کمیسیون فرهنگی کلان شهر اهواز با هدف برقراری انسجام ادبی و ارتقا سطح علمی ؛ ایجاد روحیه رقابت سالم و آشنا نمودن شاعران محلی با اشعار از نظر وزن و عروض و قافیه ؛فکر وتصور ؛ خیال و موضوع شعر صحیح عربی کلید خورد .

اشعار شاعران  با محورهای مفاهیم قرآنی ؛ عقیدتی ؛ اخلاقی و مدح و ثنای اهل بیت عصمت و طهارت؛ ارزش های اسلامی و انقلابی هنجارها و معضلات اجتماعی و فرهنگی و مقابله با عادات ضدارزشی و فرمایشات مقام معظم رهبری و در آخر ایجاد فرهنگ صحیح شهروندی از طریق نقد و تشویق بوسیله شعر؛قرائت می شد.

از ۱۶۸ شعر ارسالی توسط  داوری متخصصین۳۰ قصیده را انتخاب نموده و در شش گروه به تعداد پنج نفر تقسیم کردند که در جلسه هفتم شش نفر منتخب به فینال را یافتند و در مقام های اول تا سوم قرار گرفتند.

 هیات موسسه فرهنگی میثاق السلام برگزاری جشنواره شعر عربی محلی درشبهای ماه رمضان عرب خوزستان  رانماد همبستگی و ایستادگی و پایمردی مردمان این سرزمین در مقابله با نقشه های استکبار و استعمار می داند  لذا برای ماندگاری این همبستگی ها  باید اقدامات اساسی انجام داد.

سخنران اول نخستین جشنواره مسابقات شعر عربی محلی ویژه ماه مبارک رمضان در استان خوزستان حجت الاسلام والمسلمین کاظم سواری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: هیات اجرایی موسسه فرهنگی میثاق السلام برای خدمت به اسلام و پیامبر و زبان قران اقدام به برگزاری این جشنواره شعر محلی عربی در شبها ی ماه رمضان کرده است که بنده از تمام شرکت کنند گان علی الخصوص علما که به این برنامه رونق دادند تقدیر و تشکر می کنم .

وی افزود: شکی نیست که لغت عربی به فصاحت و بلاغت معروف است وشعر بستر و یکی از عوامل مهم تربیتی در نزد ملت هاست بویژه در ملت عرب .

در ادامه این جشنواره کلیپی ازنظرات شرکت کنند گان و اجرای برنامه توسط  گروه فنون الاهواز اجرا شد.

دکلمه هایی که مابین برنامه ها توسط مجری  خوانده می شد شور مجلس را چند برابر می کرد .

سخنران دوم این مسابقات آیت الله جزایری نماینده ولی فقیه دراستان با اشاره به وصف شعر عربی اهوازی اظهار کرد:کارهایی که ما برای جامعه عرب خوزستان انجام داده ایم تشکیل شبکه الاهواز برای پوشش فرهنگ ایرانی و عربی اسلامی اهواز برای شناساندن خوزستان به دنیا است.

وی ادامه داد:در مورد این جشنواره بگویم که خبرگزاری عرب لاب اعلام کرده که بزرگترین اجتماع ادبی عربی در اهواز برگزار شده است که  خدا رو شکر این جشنواره نه تنها در کشور به صورت گسترده تاثیر گذاربوده بلکه در کشورهای دیگر هم تاثیر خود را گذاشته است.

سپس از شرکت کنندگان فردی قصیده زیبایی در وصف نفرات اول تا سوم و مدح حضرت عباس علیه السلام خواند که حضار را به وجد آورد.

در آخر به نفر اول سید شریف شرفا و دوم عبدالسلام زرگانی و نفرسوم محمد رسن در اختتامیه توسط  آیت الله جزایری  و دیگر  مسئولین تندیس و لوح به همراه یک سکه بهار آزادی اهدا شد.

از داوران و بعضی ازشاعرانی که بهترین قصیده اخلاقی و حماسی و یا بهترین شعر فنی را  ارائه داده بودند تقدیر به عمل آمد

https://hoorkhabar.ir/577071کپی شد!
102
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.