بسته خبری : از بازدیدهای میدانی ایدنی تا کاهش سزارین در استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تداوم  بازدید های میدانی، امروز سه شنبه ۲۳ تیر۹۴ از تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز بازدید کرد

دکتر اسماعیل ایدنی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار وب دا خوزستان، به مهمترین دلایل و ضرورت های تصفیه فاضلاب اشاره نمود و اظهار داشت: فاضلاب از آلوده ترین محیط ها بوده و کانون انواع عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی تهدید کننده سلامت جامعه و محیط زیست اند که این از ضرورت های بهداشتی تصفیه فاضلاب است.

ایدنی به دیگر ضرورت های تصفیه فاضلاب اشاره کرد و گفت: ضرورت های زیست محیطی ایجاب میکند امروز که کمبود آب و معظل خشکسالی از جمله چالشهای ایران و جهان است و باید به تصفیه فاضلاب و بازیابی این منبع قابل توجه آب، توجه خاص شود. وی افزود: مصرف بیشتر آب، فاضلاب بیشتری را تولید میکند که فاضلاب های تولیدی، آلاینده و تهدید کننده منابع آب و خاک خواهد بود.

ایشان از دیگر دلایل تصفیه فاضلاب را ضرورت های زیبایی شناختی عنوان نمود و تاکید کرد: رها بودن فاضلاب ها و آب های سطحی و عدم جمع آوری و انتقال و تصفیه آنها با روح زیبایی شناسی و زیبا دوستی انسان ناسازگار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هدف از بازدید خود را آشنایی و ارزیابی وضعیت و کیفیت فرآیند تصفیه فاضلاب که از جمله عوامل موثر بر سلامت است، دانست و اظهار داشت: مشکلات ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون یک معضل زیست محیطی است که در کنار کم شدن دبی آب رودخانه​ها، منابع آب استان را تحت تأثیر خود قرار داده و در دراز مدت اکو سیستم پایین دست را متاثر خواهد ساخت.

وی ادامه داد: بنا به گزارش مسئولین امر، تصفیه​خانه فاضلاب غرب اهواز جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر را پوشش می​دهد که با توجه به جمعیت نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفری شهر اهواز طبیعی است که بگوییم سایر فاضلاب تولید شده بدون تصفیه وارد رودخانه می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره اینکه آیا امکان استفاده از آب خروجی پس از فرایند تصفیه فاضلاب برای مصارف کشاورزی وجود دارد؟ گفت: تصفیه​خانه فاضلاب غرب اهواز طبق استانداردهایی که برای آن تعریف شده، فرایند تصفیه فاضلاب را انجام می​دهد ولی چنانچه سرمایه​گذاری​های دیگری در این مجموعه صورت بگیرد و به لحاظ کمی و کیفی تغییراتی ایجاد شود میتوان خروجی نهایی را برای قابلیت​های مختلف مانند مصارف کشاورزی و از محصولات فرعی آن برای تولید کودهای کشاورزی و تقویت خاک استفاده نمود. ولی در حال حاضر خروجی نهایی این تصفیه​خانه در صورتی که از نظر سازمان حفاظت محیط زیست مورد تایید باشد، تنها قابلیت تخلیه در رودخانه را دارد.

وی با بیان اینکه جمع آوری روان آب های سطحی در شهرها به عهده شهرداری و در روستاها بر عهده دهیاری ها است، افزود: وظیفه جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب های خانگی در شهرها و روستاها به عهده شرکت های آبفا شهری و روستایی است همچنین تصفیه فاضلاب های صنعتی و بیمارستانی بر عهده تولید کننده آنها است.

ایدنی افزود: علم و صنعت تصفیه فاضلاب به حدی توسعه یافته که در صورت راهبری درست میتوان آن را به چرخه مصرف برگرداند که با توجه به بحران کمبود آب در کشور به نظر می​رسد اگر سیاست​گذاری​های مناسبی صورت بگیرد می​توان بعد از بالا بردن کیفیت پساب خروجی، در کاربری​های دیگر از آن  جهت جبران کم آبی استفاده کرد.

گفتنی است هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، سه شنبه هر هفته از واحد های بهداشتی، درمانی و مراکز مرتبط با سلامت در راستای ارتقای سلامت و ایمنی مواد غذایی بازدید می نمایند که این سه شنبه نیز رئیس دانشگاه به همراه رئیس اداره بازرسی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استانعلاوه بر بازدید مرکز تصفیه فاضلاب غرب اهواز، از خانه بهداشت گمبوعه، مرکز بهداشتی درمانی شبیشه حمیدیه، مرکز بهداشتی درمانی شهری روستایی شماره ۱ حمیدیه و اورژانس جاده ای روستای دهکده بازدید به عمل آوردند.

افزایش احتمال باروری مردان نابارور مبتلا به آزوسپرمی
دکتر قاسم ساکی، رئیس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی با اعلام این مطلب افزود: در این پروژه تحقیقاتی که با همکاری دکتر مسعود حمادی عضو هیئت علمی گروه علوم تشریح و جنین شناسی، تیم تخصصی ناباروری بیمارستان امام خمینی(ره)، دکتر علی خدادادی عضو هیئت علمی گروه ایمنی شناسی و دکتر محمد رضا دادفر متخصص اورولوژی  و عضو مرکز ناباروری بیمارستان امام خمینی (ره) به انجام رسیده است، ابتدا از طریق بیوپسی بیضه سلول های بنیادی اسپرماتوگونی که تعداد آنها بسیار کم بوده استخراخ، سپس در محیط کشت مناسب تکثیر و تمایز داده شدند.

ساکی بیان کرد: این طرح تحقیقاتی که پایان نامه دکتر شیوا رضیع بوده و دو سال به طول انجامید در انتهای مراحل تحقیقاتی موفق شدیم که به اسپرماتید دراز شده Elongated spermatid) )  برسیم که این  سلول جنسی با تزریق در سلول جنسی ماده (اووسیت)به روش ICSI  می تواند باعث لقاح و تشکیل جنین شود .

دکتر ساکی با بیان اینکه حدود نیمی از ناباروری زوجین علت مردانه دارد، تصریح کرد: مطالعات فراوانی در زمینه درمان این نوع ناباروری‌ها که عموماً به دلایلی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و یا عدم نزول بیضه در هنگام تولد به وجود می‌آیند، در چند سال اخیرصورت گرفته است؛ به گونه‌ ای که در این روش کنونی می‌توان سلول‌ها را از بیضه خود مردان نابارور گرفته، تکثیر و تمایز آنها را در محیط آزمایشگاه انجام داد.

وی با ابراز امیدواری از ورود این طرح به مرحله کلینیک و درمان مردان نابارور در آینده بسیار نزدیک افزود: در  مرحله اول  تنها تعداد محدودی سلول  بنیادی در اختیار داریم که با روش تکتیر تعداد آنها افزایش خواهد یافت. سلول های تکثیر یافته را می توان  با روش‌های انجمادی مناسب  به مدت زیادی در محیط آزمایشگاه ذخیره کرد.

ایشان در خاتمه خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه های تحقیقاتی دیگری جهت بهینه سازی روش های فوق در آزمایشگاه تحقیقاتی علوم تشریحی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حال بررسی و انجام است.

کاهش «سزارین» در بیمارستان‌های خصوصی استان خوزستان چشمگیر است

دکتر ایرج نظری روز سه شنبه ۲۳ تیرماه در جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی اظهار داشت: هدف از تشکیل این کمیته، اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های خوزستان بوده که یکی از دستورالعمل‌های آن، ترویج زایمان طبیعی است.

وی تصریح کرد: مقرر است که برای بهتر کردن وضع موجود زایمان طبیعی تلاش‌هایی صورت گیرد که فرهنگ سازی از طریق اجرای برنامه‌های زنده صدا و سیمای خوزستان و تبیین نیاز توجه به زایمان طبیعی هر چه بیشتر بحث و بررسی خواهد گرفت.

نظری ادامه داد: امید است بتوانیم این دستورالعمل را به نحوه بهتری در سطح دانشگاه به مرحله عملیاتی برسانیم که این موضوع نیازمند بهبود وضعیت زایشگاه‌ها و آموزش افراد گیرنده خدمات است. همچنین افراد خدمات دهنده نیز نیازمند وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این امور هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: خوشبختانه در سه ماهه نخست امسال، نکته مثبتی که در سطح بیمارستان‌های دانشگاه مشاهده کردیم کاهش سزارین در بیمارستان‌های خصوصی بوده است.

نظری تصریح کرد: در سال گذشته بیمارستان‌های دولتی ما کاهش بسیار خوبی در میزان سزارین داشتند و تقریبا به آن عددی که می‌خواستیم، نزدیک شدیم.

وی اضافه کرد: البته بیشتر مشکل ما در بیمارستان‌های خصوصی بود که کمتر کاهش پیدا کرده که خوشبختانه با آغاز فرهنگسازی و اقداماتی در این راستا در سال جدید انتظار داریم در پایان سال بیمارستان‌های خصوصی هم بتوانند کمک ویژه‌ای در این زمینه به ما کنند تا در مجموع بتوانیم دستاوردهای این دستورالعمل را در پایان سال به آن حد موردنظر برسانیم.

https://hoorkhabar.ir/576765کپی شد!
100
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.