کمک ۳ میلیارد تومانی نیکوکاران خوزستانی به زندانیان جرایم غیرعمد

نیکوکاران خوزستانی در جشنهای گلریزان استان در ماه مبارک رمضان، مبلغ سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اهدا کردند.

فرهاد افشارنیا در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیرعمد استان که شب گذشته (۲۲ تیر ماه) برگزار شد، با اشاره به سنت حسنه کمک به دیگران اظهار کرد: امیدواریم این رسم خیر، پایدار و ماندگار باشد.

وی بیان کرد: ستاد دیه به همت شهید لاجوردی در سال ۶۹ تشکیل شد و از آن سال تا به کنون در سراسر کشور به کمک افرادی می‌شتابد که به صورت غیرعمد، جرمی را مرتکب شده‌اند و یا محکومیت‌های مربوط به دیون را می‌گذارند.

افشارنیا با اشاره به اینکه ۱۱ واحد زندان در استان خوزستان و نزدیک به ۱۴ هزار زندانی در این استان وجود دارد، گفت: افرادی که به صورت غیرعمد دچار گرفتاری شده و در زندان به سر می‌برند، نیازمند همکاری و همیاری هستند. از مجموع این تعداد زندانی در استان خوزستان، نزدیک به ۴۲۸ نفر دارای محکومیت‌های مالی، دیه، نفقه، مهریه بوده که به بازداشت و محکومیت اقامت آنها در زندان‌ها منجر شده است.

رییس کل دادگستری خوزستان عنوان کرد: با توجه به احساس مسئولیت خیران در انواع اصناف جامعه می‌توان امید داشت که با همکاری آنها، قسمت کوچکی از آنچه که در زندان‌های ما می‌گذرد را به تصویر کشانده و احساس مسئولیت این افراد برانگیخته شود. برگزاری جشن گلریزان را از وظایف خود می‌دانیم چرا که از قدیم نیکان ما این عمل را در رسوم خود داشته‌اند.

وی به ارائه آماری از زندانیان جرایم غیرعمد در خوزستان پرداخت و افزود: مجموع بدهی دیه ۴۲۸ زندانی جرایم غیرعمد در استان خوزستان ۱۸ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۹۲۰ ریال است. ۱۶۳ میلیون و ۵۷۵ هزار ریال محکومیت مالی نیز در میان آنها وجود دارد. از این تعداد زندانی محکوم به دیه و مالی، ۴۴۲ نفر مرد و ۶ نفر زن هستند که ۳۷۴ نفر آنها متاهل و ۷۴ نفر مجردند.

افشارنیا ادامه داد: در خوزستان یک محکوم ۱۸ ساله در زندان وجود دارد، در رده سنی ۱۹تا ۲۵سال ۲۸ نفر، ۲۶ سال تا ۳۵ سال ۱۲۸ نفر، ۳۶ سال تا ۴۵ سال ۱۶۱ نفر و ۴۶ سال به بالا ۱۳۰ نفر در زندان‌های خوزستان محکومیت خود را سپری می‌کنند.

وی تصریح کرد: می‌توان در قالب سنت حسنه وقف و پرداخت زکات با توجه به مجوز اخذ شده از سوی علما به این محکومان کمک کرد چرا که نیکوکاری تنها منحصر به ساخت مدرسه و مسجد نیست.

ارائه تسهیلات وام بدون بهره به زندانیان غیرعمد

به گزارش ایسنا؛ در ادامه این مراسم، اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره بقره «بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ آرى هر کس که خود را با تمام وجود به خدا تسلیم کند و نیکوکار باشد پس مزد وى پیش پروردگار اوست و بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد»، گفت: ماه رمضان ماه عبادت، برکت و رحمت است و خداوند بر اساس آیات قرآن کریم به همه آنانی که بنده‌ای را آزاد کنند بشارت فرموده است.

وی گفت: ستاد دیه کشور همزمان با ماه مبارک رمضان برگزاری ۲۶۰ جشن گلریزان تدوین کرده که تا امشب ۲۴۰ جشن در سراسر کشور برگزار شده است. در ۲۵ سال تشکیل این نهاد مردمی ۸۵ هزار زندانی آزاد شده‌اند. همچنین اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه بدون بهره با همکاری سازمان اقتصاد اسلامی ایران و بانک تجارت از دیگر تسهیلاتی است که به مددجویان و گرفتاران پرداخت می‌شود. در سال گذشته برای آزادی ۸ هزار و ۴۹۸ نفر باید ۷۲۵ میلیارد تومان اعتبار می داشتیم که به همت مددکاران و مسئولان زندانها و شورای حل اختلاف بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان گذشت گرفته شد و با مابقی آن فرآیند آزادسازی شکل گرفت.

جولایی عنوان کرد: از شورای فرهنگ عمومی کشور انتظار می‌رود که توجه مردم را به نکاتی همچون رانندگی با بیمه‌نامه و گواهی‌نامه معتبر، عدم صدور چک بلامحل، پرداخت نفقه معطوف دارند.

در ادامه این مراسم؛ حجت‌الاسلام قدرت‌الله هاشم‎نیا، رییس ستاد دیه خوزستان گفت: تاکنون مبلغ سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در استان خوزستان از جشن‌های گلریزان جمع‌آوری شده است.

https://hoorkhabar.ir/576717کپی شد!
103
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.