عبور خط لوله نفت از زیر بستر رودخانه توسط شرکت نفت مسجدسلیمان

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: در یک عملیات کم سابقه در مناطق نفتخیز جنوب، متخصصان شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان موفق به عبور یکی از خطوط استراتژیک و حساس انتقال نفت این شرکت از زیر بستر رودخانه شدند.
ابراهیم پیرامون در این باره اظهار کرد: این خط لوله، نفت تولید شده میادین شمال غرب این شرکت را به مبادی مورد نظر منتقل می‌کرد، در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به دفعات مورد تعرض و اقدامات خرابکارانه منافقان کوردل و عوامل ضد انقلاب قرار گرفت که عملیات خرابکارانه آن‌ها موجب بروز خساراتی به محیط زیست و زمین‌های کشاورزی منطقه شد.

وی افزود: اگر چه اقدامات خرابکارانه برای مدت زمان کوتاهی عملیات انتقال را متوقف می‌ساخت اما به محض اطلاع و در همان ابتدای حادثه کارشناسان و متخصصان عملیاتی و تعمیراتی با بهره گیری از تخصص، تعهد و تجربه خود نسبت به ترمیم نقطه حادثه دیده و برقراری جریان انتقال نفت در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام می‌کردند.

پیرامون با بیان اینکه پس از این حوادث و به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی، تصمیم به ایمن سازی و عبور این خط لوله استراتژیک از زیر بستر رودخانه گرفته شد، خاطر نشان کرد:  این خط لوله پیش از این از فراز بستر رودخانه عبور می‌کرد و خطر تهدید به وسیله سیلاب یا عملیات خرابکارانه که منجر به نشت نفت می‌شد، همواره وجود داشته است. اگر چه کارشناسان و پرسنل عملیاتی این شرکت به صورت مدون و روزانه از آن بازدید و بر سلامت و درستی خط لوله و عملیات انتقال نظارت دقیق داشتند اما با عبور این خط لوله از زیر بستر رودخانه، خطر نشت نفت به درون منابع آبی و تهدید منابع طبیعی و محیط زیست به طور کلی مرتفع شد.

وی ادامه داد: وجود منابع آبی بسیار بزرگ با توجه به حساسیت‌های حفاظت از محیط زیست و سرلوحه امور قرار دادن این اصل، موجب ایجاد حساسیت‌هایی در میان مسئولین این شرکت شده و با صدور دستور تشدید فعالیت‌های بازرسی خواستار آن شده‌اند که بر سلامت عملیات تولید و انتقال نفت از روی رودخانه‌ها و دریاچه‌ها همواره نظارت بسیار دقیق داشته باشند تا فرآیند انتقال نفت از روی این منابع آبی در نهایت سلامت و رعایت اصول  ایمنی و زیست محیطی انجام شود.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از شرکت‌های تابعه مناطق نفتخیز جنوب است که در گستره ای به وسعت ۲۷۰۰۰ کیلومتر مربع در شمال خوزستان و بخش‌هایی از استان‌های لرستان و ایلام فعالیت می‌کند. از همین روی اغلب چاه‌ها، خطوط لوله و واحدهای عملیاتی این شرکت از کنار یا روی رودخانه‌های پرآب و حوزه‌های آبی و دائمی همچون کارون بزرگ، کرخه، بالارود، دز و شاوور و سایر رودخانه‌های دائمی و فصلی عبور می‌کند.

https://hoorkhabar.ir/576703کپی شد!
32