شهری با تالاب فاضلاب و تپه های زباله درخوزستان

فرماندار کارون مهمترین مشکل شهر کوت عبدا… را نبود سامانه فاضلاب می داند و تاکید می کند: تا زمانی که فاضلاب های روباز برچیده نشود و زیرساخت بهداشتی این شهر فراهم نشود هیچ کار عمرانی و زیباسازی نمی توان در آن انجام داد.

تب ‘التور’ مدتی است در خوزستان فروکش کرده است؛ وضعیت بهداشتی برخی شهرها و روستاها اما همچنان نگران کننده است.’التور’ در پیک تابستان امسال از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز به شدت انکار و تکذیب شد، البته ستاد مقابله با التور در دو ماه گذشته در برخی شهرستان های استان فعال شده است.

برخی کارشناسان و مردم نیز هشدار و ترس از شیوع وبا را هنوز زمزمه می کنند و در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردانند. کارشناسان، بهداشت آب و فاضلاب را در شیوع التور نقش آفرین می دانند؛ مساله ای که با گذشت سال ها هنوز در شهرهای خوزستان و حتی کلان شهر اهواز هم حل نشده باقی مانده است، چه رسد به شهرهای کوچکتر و روستاها.

‘کوت عبدا…’ امسال یکی از کانون های التور بوده که به گفته فرماندار اکنون مهار شده و خطری از این بابت احساس نمی شود، هر چند که فاضلاب این شهر هنوز بی سروسامان است.

 منطقه کوت عبدا… تا سه سال پیش جزو اهواز محسوب می شد،و با وجود محرومیت از زیرساخت های شهری در سفر یک روزه رییس جمهوری دولت دهم و تشکیل شهرستان کارون، با ۹ روستای اطرافش به شهر کوت عبدا… و مرکز شهرستان کارون تبدیل شد.

تاکنون بارها از مناطق مختلف این شهر محروم گزارش تهیه شده اما این بار وضعیت بهداشت است که صدای ساکنان ‘کوی درویشیه’ را درآورده است. یکی از نقاط بحرانی از نظر فاضلاب که همیشه زنگ خطر ابتلا به انواع بیماری ها را به صدا درآورده است.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا حاکیست: جوی های روباز فاضلاب در تمام این منطقه جاری است.

در خیابان ۱۴ فاضلاب سطح وسیعی از منطقه را پوشانده است.یکی از اهالی کوی درویشیه می گوید: در این محله تالاب و تپه داریم؛ البته تالابی از فاضلاب و تپه هایی از زباله. حسام با اشاره به پیگیری اهالی و مکاتبه با مسوولان شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گوید: فاضلاب و زباله باعث بیماری خانواده های ما شده اما با وجود پرداخت آبونمان فاضلاب و عوارض شهری وضعیت درویشیه نابسامان است و مسوولان توجهی ندارند.

وی اظهار می کند: کمبود آب هم یکی از مشکلات ماست؛ در شبانه روز شاید دو سه ساعت آب در لوله ها جریان داشته باشد که آن هم بدبو و غیرقابل شرب است.

حسام ادامه می دهد: نمی دانم شهرداری کوت عبدا… چگونه از آمدن گروه خبرنگار و عکاس مطلع شده که یک ساعت پیش از آمدن شما یکی از تپه های زباله در خیابان ۱۴ را جمع آوری کرده است.

یکی از اهالی که مشکل درویشیه را به شدت پیگیری می کند قرار است راهنمای اصلی گروه خبری باشد اما در روز بازدید،او تومار و شکایت اهالی را به دفتر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برده تا شاید بتواند حمایت بیشتری برای حل مشکلات منطقه جلب کند.تعداد زیادی از اهالی ولی آنقدر از وضعیت کوی درویشیه به تنگ آمده اند که داوطلبانه راهنمایی را به عهده می گیرند.

 رضا می گوید: همه کوی درویشیه با مشکل بهداشت روبه روست اما وضعیت در خیابان های انتهایی ۱۴ تا ۱۷ بدتر است زیرا فاضلاب های روباز در این نقطه در زمین بزرگی جمع شده اند و کارگران شهرداری نیز زباله های جمع آوری شده را در انتهای این خیابان ها که زمین خالی است تخلیه می کنند.آنچه در یک سال گذشته بیشتر، اهالی را کلافه و ناراضی کرده حفره بزرگی در وسط آسفالت خیابان اصلی است که از خیابان ۱۴ تا انتهای کوی درویشیه کشیده شده است.

این گودال بزرگ به ظاهر برای اجرای فاضلاب منطقه حفر شده و دور تا دور آن برای جلوگیری از ریزش زمین ‘سپرکوبی’ شده است. این گودال عمیق با خاک و سنگریزه های اطرافش در عمل جایی برای تردد مردم باقی نگذاشته است.

 مغازه تعویض روغنی ‘شاکر’ روبه روی این حفره عمیق قرار دارد. او می گوید: بیش از یک سال است که خیابان را برای ساخت فاضلاب به این صورت درآورده و رفت و آمد را غیرممکن کرده اند به طوری که روزی حتی یک ماشین هم از اینجا عبور نمی کند. شاکر با بیان اینکه کسادی بازار باعث شده نتوانیم اجاره مغازه خود را بپردازیم، اضافه می کند: در این راسته پنج مغازه تعمیر خودرو، تعویض روغنی و آرایشگاه مشغول به کار بودند که با خراب شدن خیابان، مشتری های خود را از دست داده و مغازه هایشان را تعطیل کرده اند.

 وی می گوید:زمستان را به سختی گذراندیم زیرا کودکان و دانش آموزان مجبور بودند که از میان گل و لای به مدرسه بروند، حالا هم که تابستان شده گرد و خاک ناشی از حفاری خیابان و بوی نامطبوع فاضلاب باعث نفس تنگی مردم شده است.وی می افزاید: این منطقه فقط یک مرکز بهداشت دارد و مردم حتی برای تزریق واکسن باید مدت زیادی را در نوبت بمانند.معاون فنی و توسعه آب و فاضلاب اهواز مشکلات فاضلاب کوت عبدا… را تایید می کند اما معتقد است: ‘هر که را طاووس خواهد جور هندوستان کشد’ و برای اجرای فاضلاب کوی درویشیه، حفاری خیابان اجتناب ناپذیر است و شهروندان برای ساماندهی فاضلاب چاره ای جز انتظار ندارند.حمید محمودی با اشاره به کمبود اعتبارات شرکت آب و فاضلاب می گوید: خط انتقال و ایستگاه پمپاژ درویشیه که در انتهای منطقه قراردارد بخشی از پروژه فاضلاب کوت عبدا… است و برای نخستین بار از اعتبارات آبفا اجرا شده با این تصور که سایر مسوولان استانی کمک کنند اما هیچ کمکی نشد.

وی اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را بیش از ۳۰ میلیارد ریال عنوان می کند و می افزاید: قرارداد اجرا یک ساله است و شش ماه است که عملیات اجرایی شروع شده که امیدواریم با اتمام این پروژه فاضلاب کوی درویشیه ساماندهی شود.محمودی اظهار می کند: دانشگاه نفت قرار بوده که در اجرای فاضلاب کوت عبدا… همکاری کند اما با گذشت بیش از ۱۰ سال اقدامی نشده است؛ انتظار ما برای کمک نمایندگان اهواز و کارون در مجلس شورای اسلامی مبنی برکمک به این پروژه از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ نیز بیهوده بوده است.به گفته وی، وزیر نیرو در سفر اخیر خود به خوزستان وعده اجرایی شدن طرح فاضلاب کوت عبدا… را داد.

https://hoorkhabar.ir/576577کپی شد!
82