معاون خدمات شهری شهرداری اهواز: آموزش های شهروندی مهمترین ابزار مدیریت شهری در تحقق اهدافش است

 آخر هفته ای که با نام محیط زیست شروع و با بدرقه ی تئاتر خیابانی در اهواز به اتمام رسید 

به گزارش هورنیوز و به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری در هفته ای که گذشت با برنامه ریزی حوزه ی خدمات شهری در پارکها و محلات شهر اهواز تئاتر خیابانی با موضوع هفته ی محیط زیست را به اجرا در آورد.

  هفته ای که پشت سر گذاشتیم یکی از مناسبتهای تقویمی بود که برای فعالان محیط زیست و تا حدودی برای مدیران شهری فرصت مناسبی بود تا این مناسبت یک هفته ای را قدر دانسته و شعارهای خود رادر این فرصت چند روزه با ساکنین شهر در میان بگذارند و از این طریق اهدافی که از متولد شدنشان نزد مدیران شهری زمان زیادی نمیگذرد را دنبال کنند.

اهدافی که در عصر انقلابات صنعتی و تکنولوژی لابلای چرخ دنده های کارخانه ها و دود و دم موتورهای دیزل ، بخار و غیره و ذلک و در آخر میان هجمه  ی تبلیغات کالاهای تولید شده از دل  صنایع نوپا اما پر طرفدار کم کم و بی سر و صدا شروع به نطفه بستن میکرد.

رشد چند جانبه ی صنعت ،تکنولوژی،جمعیت و ملزومات زندگی شهری اصطلاحا چراغ خاموش ،محیطی را به مخاطره کشاند که زیستگاه مان بود.در واقع بی آنکه بدانیم داشتیم شاخه هایی را اره میکردیم که زیر سایه شان حیات یافته بودیم و برای رشد و توسعه هم تنه های همین درخت را ابزار میخواستیم.

و اما امروز جامعه ی جهانی با آگاه شدن از مخاطرات زیست محیطی با استفاده از ابزار مختلف تلاش دارند تا با بلا بردن حساسیت عمومی نسبت محیط زیست در جهت حفظ و مراقبت از این موهبت الهی حرکت کنند.

در شهرها هم به فراخور شیوه ی زندگی شهری و آسیبهایی که از این طریق ممکن است به زیست بومهای شهری وارد آید متولیان عرصه ی برنامه ریزی و اجرا،در چنین مناسبتهایی تلاش میکنندتا با بهره گیری از ابزار و رسانه های مختلف منظور خود را به سمع و نظر ساکنین شهرها برسانند و همگام با اتحادیه ها ی بین المللی ،انجمنهای جهانی ،سازمانهای محلی و سایر فعالان عرصه ی محیط زیست این محیط را در شهرها نیز زنده و پا برجا نگاه دارند ،البته با همراهی و همگامی ی مردمی.

در هفته ای که گذشت معاونت خدمات شهری که با رویکرد جلب مشارکتهای مردمی در ارایه ی خدمات به شهروندان و به عمل در آوردن این شعار خدمات خود را در شهر عرضه میکند،به مناسبت (هفته ی محیط زیست) مستقیما با همکاری انجمن تئاتر خیابانی استان اقدام به برگزاری و اجرای نمایش خیابانی در هفت منطقه ی شهرداری نمود.

شمخانی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در همین رابطه با اشاره به برگزاری برنامه های هفته جهانی محیط زیست توسط شهرداری اهواز، از اجرای نمایشهای خیابانی در سطح محلات و مناطق هفتگانه شهرداری اهواز خبر داد و گفت:اجرای نمایشهای خیابانی با هدف انتقال مفاهیم شهروندی مرتبط با هفته ای که در آن قرار داشتیم عموما در پارکهای بزرگ هر منطقه تدارک دیده شده بود که با موفقیت به اجرا در آمد.

 وی ادامه داد: هفته ی گذشته که با عنوان هفته ی محیط زیست سپری شد در واقع فرصت مناسبی بود تا مجموعه ی مدیریت شهری همراستا با اهداف تشکلهای جهانی در رابطه با مقوله حفظ محیط زیست،برنامه های خود را با محوریت و رویکرد آموزشی فرهنگی برای شهروندان به اجرا درآورد و از این طریق با انتقال مفاهیم مورد نظر مجموعه ی مدیریت شهری باآگاهی بخشی و افزایش حساسیتهای عمومی نسبت به مبحث حفاظت از محیط زیست برنامه خود را دنبال کند.

ایشان با بیان عناوین برخی از برنامه های به اجرا در آمده توسط شهرداری اهواز و حوزه ی معاونت خدمات شهری عنوان داشت:مدیریت پسمان به عنوان یکی از سازمانهای تابع حوزه ی خدمات شهری همچون ادوار گذشته برنامه هایی نظیر توزیع ۵۰۰۰ بسته آموزشی حاوی بروشور،کتابچه و… میان شهروندان اهوازی،برگزاری کلاسهای آموزشی برای دانش آموزان با محوریت آموزش تفکیک زباله از مبدا،نصب پلاکاردهای حاوی شعارهایی مرتبط با هفته ی مذکور و نیز اجرای تئاتر خیابانی در هفت منطقه از شهر طی پنج شنبه و جمعه ی گذشته به اجرا درآورد.

معاون خدمات شهری همچنین با اشاره به طرح توزیع نهال میان خانواده های اهوازی(ساکن اهواز) به منظور مسابقه ای که میان داوطلبین شرکت در این مسابقه انجام خواهد شد گفت: به زودی توسط حوزه ی معاونت خدمات شهری مسابقه ای به اجرا در خواهد آمد که طی آن با توزیع گونه ای نهال یا درختچه ی زینتی که قابلیت نگهداری در منازل یا مقابل منازل در محلات را دارا باشد،طرحی را شروع خواهیم کرد که به واسطه ی آن ضمن گسترش مناظر سبزدر شهر،مشارکت خود شهروندان را نیز در عمل و در بوجود آوردن فضای سبز شهری خواهیم داشت.

از این گذشته با اجرای این برنامه به صورت عملی هم تحقق شعارهای مدیریت شهری را خواهیم داشت و هم حرکتی مشترک و ماندگار از سوی شهروندان و متولیان امور شهر به ثبت خواهد رسید.

شمخانی در اشاره به قانون اساسی؛ جمهوری اسلامی ایران آن را  جزو نادر کشورهایی که در قانون اساسی خود به طور مستقیم اصل مربوط به منابع طبیعی را نیز در نظر گرفته است وپشتوانه ی الزام آوری را برای محیط زیست اختصاص داده است، از قوانین مرتبط با حوزه ی مدیریت پسماند سخن گفت و افزود: در سالهای اخیر، لوایحی مثل قانون مدیریت پسماند کشور زمینه ساز پیشرفت های قابل توجهی بوده است، چگونگی ساماندهی پسماندهای شهری یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران شهری است . قانون مربوط به مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و تجربه نشان داده است کشورهایی که از قوانین مربوط به مدیریت پسماند به نحو احسن استفاده کرده اند در مدیریت شهری موفق تر بوده اند.مجموعه ی شهرداری اهواز نیز با آغاز فصل جدید فعالیت خود در زمینه ی مدیریت پسماندهای خانگی ،صنعتی و عفونی یا بیمارستانی و اقداماتی که پس از تشکیل کمیته ی مدیریت پسماند با هدف سیاستگذاری و برنامه ریزی منسجم و جدی بر مبنای قوانین موجود صورت داد   با عقد قرارداد جمع آوری ،حمل و بازیافت پسماند با برخی اصناف،جدیت خود را برای اجرای قوانین حوزه ی مدیریت پسماند با هدف پاکیزه نگه داشتن محیط زیست شهری و نیز حفظ این محیط از طریق بازیافت اصولی پسماندهایی که این قابلیت را دارند نشان داد.

وی  در پایان آموزشهای شهروندی را بعنوان اقدامی اساسی در پیشگیری از تولید بی رویه  پسماند که منجر به تسهیل در مدیریت آن و کاهش هزینه های جمع آوری وحمل که سالانه رقم بالایی را به خود اختصاص میدهد عامل اساسی در موفقیت در این حوزه بیان کرد.

https://hoorkhabar.ir/573441کپی شد!
135
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.