رونمایی از نخستین توربین گازی ۴۵۰۰ اسب بخار ساخت داخل

نخستین توربین گازی ۴۵۰۰ اسب بخار ساخت داخل با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد.

به گزارش هورنیوز و به نقل از  روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، آیین رونمایی از این توربین که مدل ارتقا یافته توربین سولار سنتار گازی است عصر روز یکشنبه۱۰ خردادماه با حضور مهندس رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مهندس بیژن عالی پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و برخی مدیران ارشد صنعت نفت برگزار شد .

نخستین توربین سولار سنتار گازی مدل T-4502 برمبنای تدوین دانش فنی بومی سازی شده در قالب پروژه پژوهشی با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال  به همت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان کارفرما و شرکت توربین ماشین خاورمیانه به عنوان مجری پژوهشی ساخته شده است .

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این آیین گفت: بومی سازی توربین گازی را می توان پلی میان حمایت و باور صنعت نفت و مدیران و غیرت توانمندان داخلی فعال در بومی سازی این تجهیزات برشمرد .

مهندس جوادی با اعلام حمایت شرکت ملی نفت ایران از سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل، گفت: ساخت این توربین این نوید را می دهد که از این پس به راحتی می توانیم بسیاری از تجهیزات بالادستی صنعت نفت را در داخل بسازیم .

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ساخت این توربین حاصل تلاش جمعی کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب و شرکت های فعال و کار آمد بخش خصوصی است، گفت:تا پایان جنگ تحمیلی فعالیت های این شرکت در ارتباط با توربین های گازی محدود به تعمیرات اساس کامل و دوره ای و همچنین تعویض قطعات این تجهیز بوده است که از آن تاریخ به بعد رویکرد ما در مناطق نفتخیز جنوب نسبت به ماشین آلات فرآیندی و توربین ها تغییر کرد و در راستای ایجاد ظرفیت و استفاده از توان سازندگان داخلی گام های مهمی برداشته شد.

مهندس بیژن عالی پور اظهار داشت : برنامه ریزی برای جایگزینی الکتروموتورها بجای توربین های کوچک ۵۰۰ اسب بخار و پایین تر و همچنین بومی سازی و ارتقای توربین های بالای ۴۰۰۰اسب بخار و تلاش برای تولید توربین ملی از جمله اقداماتی است که انجام شده و در همین راستا تفاهمنامه ساخت توربین با توان بین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ اسب بخار با شرکت توربین ماشین خاورمیانه منعقد شده است.

همچنین مهندس محمد حسین خندان معاون مدیر تولید(خدمات مهندسی تعمیرات) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ،با اشاره به اینکه توربین گازی به ویژه این مدل جزو تجهیزات اصلی مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب است  ،گفت :بیش از ٣٠٠ توربین گازی با توان ۵٠٠ تا ٢۵ مگاوات در مناطق نفتخیز وجود دارد که در سالهای گذشته برای نگهداری و تعمیر و یا جایگزینی قطعات آنها مشکلات بسیاری داشتیم و از حدود ٢٠ سال پیش دیگر سازندگان خارجی امکان پاسخگویی به نیازها و پرسشهای ما را درباره توربینها نداشتند که از آن پس به فکر ساخت توربین و بومی سازی آن در داخل افتادیم .

در این مراسم حسن هلالی، مدیرعامل شرکت توربین ماشین خاورمیانه با اشاره به توان ساخت توربینهای گازی در کشور در کلاسهای مختلف، گفت: این کلاس از توربین گازی تاکنون در کشور تولید نشده بود و اکنون با این دستاورد بخش قابل توجهی از نیاز شرکت مناطق نفت خیز جنوب و بسیاری از شرکتهای دیگر تامین می شود

 

https://hoorkhabar.ir/571836کپی شد!
86
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.