خانم ابتکار ؛ با علم و اطلاع حرف می زنیم، لطفا علمی و کارشناسی پاسخ دهید

گردغبار دیروز؛ قاطع ترین برهان بر داخلی بودن کانون بحران ریزگردها

با اوج گرفتن تابش خورشید بر صحاری سعودی و جنوب عراق(جلگه بین النهرین) در ساعت ۱۱ صبح امروز یک توده  دینامیکی محلی به سرعت بسیار بالا بر روی مناطق جنوب عراق شکل گرفت که موجب بوجود آمدن یک توده حرارتی و با منبع تغذیه رطوبت(خلیج فارس)تا ارتفاع سطح ۵۰۰ HPS هکتوپاسکال شد. این توده حرارت پس از تکمیل مرحله اشباع گرمایی خود، برای تخلیه بار دمایی بلافاصله به سمت شرق(جلگه خوزستان)و در جهت بالا تا لایه استراتوسفر حرکت کرد ومتراکم گردید که به دلیل وجود رطوبت بسیار بالا تا لایه یونسفر حرکت خود را ادامه داد.
حرکت این توده محلی به سمت شرق(خوزستان) به صورت باد شدیدظاهر شد و آن هم به این دلیل  که توده پرفشار(آنتی سیکلون Azor)از بحرین تا میانه فلات ایران چیرگی کرده و مانع  صعود و تشکیل ابر می گردد.
بنابراین توده دینامیکی محلی پس از تشکیل به سرعت از بین می رود و به صورت تندباد ظاهر شد. با شروع وزش باد در ساعت ۱۲:۳۰، زمینه تشکیل یک طوفان گردوخاک مهیا شد.

بادهای شدید پس از عبور از هورهای خشک با خاک های بسیار نرم الکحلاء و الحمار(در جنوب عراق) به زمین های تالاب  تقریبا از بین رفته و خشک هور الهویزه  (هور العظیم ) می رسند که در این جا میزان بسیار زیادی از ریزگردها و خاک نرم این تالاب خشک و در مساحت بسیار وسیع ،با خود به سمت خوزستان  و کلانشهر اهواز حمل می کنند.
تصاویر به خوبی نشان داد که در ساعت ۱۴ گردوغبار به صورت یک توده بسیار وسیع برفراز اهواز چیره شد. افت دما به صورت محسوس نمایانگر از بین رفتن توده دینامیکی در حدفاصل جنوب عراق و استان خوزستان است. بی شک هر میزان که به سمت شمال خوزستان و به سمت شهرهای غربی کشور عراق حرکت کنیم از شدت گردوخاک ها و گردوغبار کاسته خواهد شد. و این نشان می دهد که کانون بحران گردوغبار در جلگه های بین النهرین و خوزستان است.

⭕ نکته؛ این گونه نوشتیم چون ایشان در تلویزیون و رسانه این شکلی حرف می زنند و جواب مردم را می دهند…احتمالا شاید ممکن است بلکه مقبول افتد!

مسعود کنعانی

https://hoorkhabar.ir/569556کپی شد!
50
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.