پسماند (۴)

خلاصه تمامی گزارش های مدیریت پسماند که توسط پایگاه خبری هورنیوز گردآوری شده است.

امروزه به دلیل افزایش و تولید محصولات شیمیایی گوناگون و نیاز روز افزون انسان برای مصرف این مواد، حجم بسیار زیادی از زباله و پسماند تولید می شود که برای محیط زیست یک تهدید جدی است. کشورهای پیشرفته و در حال توسعه زباله را به عنوان یک ثروت ملی نگاه می کنند.

در کشور ما ایران با محاسبه ۸۰۰ گرم پسماند سرانه، هر روزه بالغ بر ۵۰۰۰۰ تُن مواد زاید جامد تولید می‌شود که در مقایسه با سایر کشورهای جهان با ۲۹۲ کیلوگرم پسماند هر نفر در سال در حد متعادلی قرار گرفته است.

برای تفکیک زباله و پسماند چه کارهایی اساسی باید انجام گردد؟

بهترین روش از مکان اولیه پسماند شروع میشود یعنی اینکه شهروندان اهوازی باید زباله (پسماند) تولیدی خود را در محل به دو قسمت خشک و تر تفکیک، و به صورت جداگانه ذخیره کنند.

یک هفته پس از دادن کیسه های نایلونی، از ساعت هشت صبح به بعد، ماموران جمع آوری برای تحویل زباله های خشک به در منزل مراجعه خواهند کرد ولی زباله تر در کیسه های مجزا هر شب ساعت ۲۱ باید به مخازن پسماند که در جلوی منازل قرار داده شده انتقال یابد و هدف از اجرای این طرح را که به صورت آزمایشی در مناطق ۱ ، ۲ ، ۶ و ۳ اهواز اجرایی شده بازیافت صحیح و علمی پسماند و صیانت از محیط زیست و سرمایه ملی است.

البته اجرای طرح تفکیک زباله ضمن آن که هزینه شهروندان را کاهش می دهد باعث جلوگیری از آلودگی بیشتر منابع آب و خاک و همچنین صرفه جویی میلیاردها ریال از سرمایه ملی می شود و از قبل آن بسیاری از مواد به آسانی به چرخه طبیعت باز می گردد و هزینه سالانه جمع آوری و دفن زباله هر خانوار اهوازی را ۶۰۰ هزار ریال است و متوسط تولید روزانه پسماند هر شهروند اهوازی یک کیلوگرم و هر خانوار دو نفره در سال ۷۳۰کیلوگرم است.

حجم تولید روزانه زباله را در اهواز، یک هزار و ۲۰۰تن بیان کرد و افزود: سالانه ۷۰۰میلیارد ریال در بخش پسماند کلان شهر یک میلیون و ۲۵۰هزار نفری اهواز هزینه می شود

تنها با بازیافت یک تن کاغذ باطله می توان از قطع ۱۷ اصله درخت و از بین رفتن ۳.۳ متر فضا برای دفن این زباله ها جلوگیری کرد و همچنین ها تا ۶۰ هزار گالن آب صرفه جویی کرد.

به طور کلی بازیافت به عملی گفته می شود که طی آن مواد زاید در اثر عملیات و مراحل مختلف به محصول تبدیل شده و به مصرف برسد. به عبارت دیگر بازگشت مواد زاید به چرخه تولید و مصرف را بازیافت می گویند.

 در همین راستا محمد مسعود طاهری، مدیر بازیافت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار هورنیوز با اشاره به جمع آوری روزانه   ۸۰۰ تن زباله خانگی از سطح شهر اهواز گفت: هر روز بیش از ۸۰ تن زباله در کارخانه تفکیک زباله بازیافت میشود، و مقدار قابل توجهی از زباله های کلانشهر اهواز راهی کارخانه کمپوست سازی برای تولید کود های آلی میشود.

وی افزود: طبق قانون بیمارستانها و مراکز درمانی موظف به بازیافت یا دفع بهداشتی پسماندهای خود هستند و شهرداری اهواز را به عنوان پیمانکار این امر برگزیده اند، اما مطب ها و کلینیک های معدودی برای عقد قرارداد به این سازمان مراجعه کرده اند که این عدم توجه باعث شده است زباله های درمانی این مراکز وارد پسماند خانگی شود و مشکلاتی برای کارگران کارخانه تفکیک ایجاد کرده است.

طاهری تاکید کرد: حدود ۳۰سال زباله های کلانشهر اهواز در منطقه برومی و در زمینی به مساحت ۴۳۰هکتار زمین که بدون درنظر گرفتن مسائل زیست محیطی دفن میشد که مشکلات زیادی از جمله دود حاصل از سوختن خودبخود گاز متان تولید شده از فعالیت باکتری ها در این زباله ها برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده بود که ما با راه اندازی سایت صفیره در فاصله ۲۵کیلومتری از شهر، با روش های نوین مدیریت و دفع بهداشتی پسماند و همچنین ایجاد سیستم دفع این گازها در منطقه برومی مشکل زیست محیطی این منطقه را حل کرده ایم که رضایتمندی ساکنین را بدنبال داشته است.

مدیر بازیافت سازمان پسماند با اشاره به آموزش مردم از طریق رسانه ها برای تفکیک زباله ها از مبدا، خاطرنشان کرد: در حال ساخت مجتمع بازیافت هستیم تا حدود ۲۰۰ کارگاه بدون مجوز تفکیک زباله ها در سطح شهر را به یک مکان انتقال دهیم و بجای پلمپ کردن این اماکن، از آنها به عنوان مشارکت مردمی د ر تفکیک زباله ها به صورت منظم و مشخص کمک خواهیم گرفت و میتوانیم اشتغالزایی کنیم، همچنین در مناطقی از شهر به صورت آزمایشی سطل های سه گانه قرار داده شده است که مردم زباله های تر و خشک را از هم جدا کنند و در این سطلها بیندازند، و فرهنگ تفکیک از مبدا را آموزش دهیم.

وی افزود: همراهی مردم با این سازمان کمک شایانی به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور خواهد کرد که این امر با آموزش های و تبلیغات این سازمان میسر خواهد شد.

طاهری از مردم خواست زباله های خودرا در حدامکان تفکیک کنند و راس ساعت ۲۱ در خارج از منازل خود قرار دهند و گفت: مراکزی وجود دارد که مردم میتوانند زباله های قابل بازیافت خود را تفکیک و به آنها تحویل دهند و از هدایا و مبالغ ارزنده ای بهرمند شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز آمادگی خود را برای همکاری با تمامی مراکز درمانی برای دفع زباله های درمانی و همچنین کارگاههای تفکیک و بازیافت زباله در سطح شهر اهواز، اعلام میدارد، زیرا نظافت شهری و حفظ سلامت شهروندان اهوازی را مسئولیت خود میداند و از هیچ کاری در این راه دریغ نخواهد کرد

https://hoorkhabar.ir/566272کپی شد!
41