پسماند (۳)

هزینه سالانه جمع آوری و دفن زباله هر خانوار اهوازی ۶۰۰ هزار ریال است

طبق دو شماره ی قبلی ، این گزارش را به مصاحبه با مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اختصاص دادیم تا چند سوال کلیدی که ذهن اکثر مخاطبان سایت خبری تحلیلی هورنیوز را با خود درگیر کرده بود روشن ساخته و بتوان از این گفتگو بهره کافی جهت هدفمند کردن زباله و پسماند تولیدی داشته باشیم.

هورنیوز: در مورد فاز دوم استحصال گاز در مدفن قدیم شهرستان اهواز توضیح بفرمائید؟

فاز دوم شروع عملیات هوادهی ،تسطیع ولوله گذاری در مدفن قدیم پسماندهای شهر اهواز واقع در منطقه برومی در وسعتی بیش از ۷۰هکتار انجام شده و فاز دوم استحصال گاز حاصل از تخمیر بی هوازی پسماندها،با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد در حال اجراست که مانع آلودگی محیط زیست از جمله حریق خودبخودی می باشد وبا عملیات هوادهی پسماندهای دفن شده و احداث کانال برای لوله گذاری در منطقه مذکور امید است که مشکل احتراق وانفجار گازهای حاصل به کلی رفع گردد و در فاز اول استحصال گاز در مدفن قدیم پسماندهای شهر اهواز ۷۰هکتار از منطقه هوادهی شده ،کلیه آتش سوزیها رفع شده وهیچ گونه آتش سوزی حاصل از انباشت پسماندها  وجود ندارد.

لازم به توضیح می دانم کل منطقه ۴۷۰هکتار می باشد که کلیه نواحی که احتمال حریق وجود داشته هوادهی گردید و در حال حاضر مکانهای که احتمال تولید مجدد بیوگاز وجود دارد و در حال لوله گذاری زیر سطحی می باشد و هدف از این پروژه را، کنترل آتش سوزی و مهار گازهای حاصل از تخمیر زباله‌های دفن شده و پایدار کردن این گازها عنوان کرد که با این اقدام می‌توان از آتش سوزی خود به خودی پسماندها و تراکم گاز متان که گازی بسیار فرار و قابل انفجار است، جلوگیری به عمل آید و مشکلات حاصل از انتشار دود در منطقه برومی کاهش یابد.

در مورد اولین دستگاه سمی تریلر توضیحاتی بفرمائید؟

دستگاه سمی تریلر مکانیزه هاپردار به دستور شهردار کلانشهر اهواز در راستای تجهیز ناوگان خدمات شهری خریداری شده و ۲۳ دی ماه ۹۳ رونمایی شد که مزایای دستگاه سمی تریلر جدید را از دستگاههای قدیمی متمایز می سازد و از مزایای این دستگاه این است که جهت حمل پسماندها دیگر نیازی به سکو نمی باشد و سرپوشیده و روبسته بودن دستگاه از دیگر مزایای آن است که باعث افزایش بهداشت عمومی می شود.

ولازم به ذکر است دستگاه جدید هاپردار است که باعث تسهیل در بارگیری می شود و همچنین دارای دستگاه پرس است که باعث حمل بیشتر پسماندها می شود و کاهش هزینه های سوخت، استهلاک و ترافیک شهری را از دیگر مزایای این دستگاه میتوان برشمرد، و افزود: دارا بودن مخزن جمع آوری شیرابه،- افزایش کیفیت کار ،بهره وری بالاتر در مدت زمان جمع آوری و مقرون به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی از ویژگی های برتر این دستگاه نسبت به دستگاه های قدیمی است.

آیا تولید برق از زباله به صرفه می باشد؟

آنچه برای توجیه اقتصادی یک سیستم جداساز زباله مانند سیستم هاضم در نظر می‌گیرند بحث تولید برق است و در مدیریت پسماندها چندین مرحله جداسازی و بازیافت انجام می‌گیرد؛ اما در نهایت زباله‌هایی باقی می‌مانند که قابل بازیافت نیستند. این زباله ها را باید در کوره‌های زباله‌سوز سوزانده شوند که براثر این عمل، زباله‌ها در مخازن تعبیه شده گاز متان آزاد می‌شود که از این گاز برای تولید برق استفاده می‌شود.

البته به میزان تولید ۷۵۰ تا ۸۰۰ تنی زباله در اهواز است که اگر سیستم‌های زباله‌سوز دارای فیلترهای خوب نباشند، باعث ایجاد مسائل زیست‌محیطی و تغییر در اکوسیستم خاک و موجودات زنده می‌شوند و از سوی دیگر قیمت این فیلترها چون خارجی هستند گران و به همین دلیل تعویض آن‌ها هم هزینه‌بر است.

اضافه کنم، تفاوتی که زباله سوزها نسبت به سیستم هاضم زباله دارند، در نوع ترکیب جداسازی زباله‌ها است؛ چرا که بعضی سیستم‌های زباله‌سوز به‌طور قطع نیاز به این دارند که زباله خشک نیز همراهشان باشد.

 آیا مطالعات سیستم هاضم تولید برق از زباله در اهواز انجام شده است؟

مطالعات فاز نخست سیستم هاضم بی‌هوازی و تولید انرژی به همت سازمان پسماند اهواز و مهندسان مشاور بنیان آذر تهران ظرف ۵ ماه گذشته انجام شد و چون عمده زباله تولیدی شهر اهواز از نوع تر است این سیستم را انتخاب کردیم.البته توجیه اقتصادی داشتن طرح را به میزان رغبت سرمایه‌گذاران در این امر مرتبط است و هنوز سرمایه‌گذارانی که پر درآمد باشند و با استانداردهای بین‌المللی کار بکنند وجود ندارد ولی شهردار اهواز با سازمان انرژی‌های نو و وزارت نیرو مکاتباتی داشت و از ۸ ماه گذشته اعلام آمادگی کرد که در این زمینه فعالیت کند ولی جوابی از مقامات بالا دریافت نشد ه است.

لازم میدانم عرض کنم که موانع اینکار از جنس اقتصادی هستند و مشکل هزینه‌بر بودن این طرح است که گران تمام می‌شود و اگر برآورد اولیه سرمایه‌گذار کم باشد طرح با مشکل مواجه می‌شود.و اینجا اضافه کنم سازمان انرژی‌های نو متولی این کار است ولی خرید تضمینی برق بر عهده سازمان وآب و برق است که تا الآن سازمان آب و برق هم کسی را به عنوان سرمایه‌گذار معرفی نکرده ولی نیاز است تعاملاتی بین شهرداری و این سازمان صورت پذیرد.

 

تفاوت سیستم زباله‌سوز با سیستم هاضم در چیست؟

سیستم هاضم، زباله‌سوز نیست بلکه مواد خشک را در مخازن به شیوه بی‌هوازی نگهداری کرده و تبدیل به گاز و درنهایت تبدیل به برق می‌کند و مابقی مواد قابل بازیافت تبدیل به کود می‌شود هزینه لازم برای احداث این سیستم هاضم بی‌هوازی و تولید انرژی برای اهواز را ۱۰۰ میلیارد تومان است و یک سال ونیم طول می‌کشد تا این سیستم ساخته شود.

 

چقدر طول می‌کشد تا هزینه‌ای که صرف شده به دست آید؟

اگر سیستم هاضم زباله احداث و کود، بخارآب، برق، پلاستیک، فلزات همه بفروش رسند طی ۵ سال بازگشت سرمایه خواهیم داشت و درصورتی که فعل ‌و انفعالات در چرخه مذکور خوب صورت نگیرد ممکن است باعث آسیب به محیط‌ زیست و آلودگی هوا شود که باید هزینه زیادی برای درست کردن آن‌ها کرد.

در مورد خرید، فروش، تخلیه نخاله و پسماند در اماکن غیر مجاز چه تمهیداتی وجود دارد؟

تخلیه نخاله یا پسماند در اماکن غیرمجاز و مغایر با ضوابط قانون مدیریت پسماند، همچنین نامناسب بودن تخلیه پسماند توسط افراد حقیقی یا حقوقی نیز در زمره تخلفات شهری محسوب می شود و طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی وماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند تخلیه پسماند در اماکن غیر مجاز غیر قانونی و با شخص مورد نظر برخورد قضایی می گردد.

و اضافه بر آن بر اساس ماده۱۶ قانون  مدیریت پسماند مصوب خرداد ماه ۸۳، نگهداری، مخلوط کردن، جمع‌آوری، حمل و نقل، ‌خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط، بر طبق مقررات این قانون و آیین نامه اجرایی آن خواهد بود.

در غیر این صورت اشخاص متخلف، به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از ۵۰۰ هزار ریال تا یکصد میلیون ریال و برای سایر پسماندها از ۲ میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و در صورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌شوند.

برای تفکیک زباله و پسماند چه کارهایی اساسی باید انجام گردد؟

بهترین روش از مکان اولیه پسماند شروع میشود یعنی اینکه شهروندان اهوازی باید زباله (پسماند) تولیدی خود را در محل به دو قسمت خشک و تر تفکیک، و به صورت جداگانه ذخیره کنند.یک هفته پس از دادن کیسه های نایلونی، از ساعت هشت صبح به بعد، ماموران جمع آوری برای تحویل زباله های خشک به در منزل مراجعه خواهند کرد ولی زباله تر در کیسه های مجزا هر شب ساعت ۲۱ باید به مخازن پسماند که در جلوی منازل قرار داده شده انتقال یابد و هدف از اجرای این طرح را که به صورت آزمایشی در مناطق ۱ ، ۲ ، ۶ و ۳ اهواز اجرایی شده بازیافت صحیح و علمی پسماند و صیانت از محیط زیست و سرمایه ملی است. البته اجرای طرح تفکیک زباله ضمن آن که هزینه شهروندان را کاهش می دهد باعث جلوگیری از آلودگی بیشتر منابع آب و خاک و همچنین صرفه جویی میلیاردها ریال از سرمایه ملی می شود و از قبل آن بسیاری از مواد به آسانی به چرخه طبیعت باز می گردد و هزینه سالانه جمع آوری و دفن زباله هر خانوار اهوازی را ۶۰۰ هزار ریال است و متوسط تولید روزانه پسماند هر شهروند اهوازی یک کیلوگرم و هر خانوار دو نفره در سال ۷۳۰کیلوگرم است.

لازم میدانم اضافه کنم حجم تولید روزانه زباله را در اهواز، یک هزار و ۲۰۰تن بیان کرد و افزود: سالانه ۷۰۰میلیارد ریال در بخش پسماند کلان شهر یک میلیون و ۲۵۰هزار نفری اهواز هزینه می شود

در جهت کمک به رفاه کارگران زحمت کش خدمات شهری و جمع آوری پسماند چه امکانات و یا تشویقی در نظر گرفته اید؟

با دستور جناب آقای مهندس موسوی شهردار کلانشهر اهواز به زودی به کارگران خدمات شهری که در معرض گردوخاک هستند وهمه روزه بویژه شبها مشغول جمع آوری زباله ورفت وروب خیابان ها ومعابر هستند امکانات ویژه ای خواهیم داد و لازم میدانم ضمن تقدیر از ایشان عرض کنم که کارگران خدمات شهری زحمتکش ترین قشر جامعه هستند وباید حق الزحمه آنها مورد توجه بوده ودر اولویت قرار گیرد.

کارگران شهرداری اصلی ترین وظیفه خدماتی شهرداری، یعنی جمع آوری زباله ورفت وروب رابه عهده دارندونوک پیکان خدمات رسانی شهرداری شهرداری به شهروندان می باشند و با توجه به دستور اکید شهردار کلانشهر اهوازبه زودی به کارگران خدمات شهری امکانات ویژه ای خواهیم داد،تا علاوه بر دریافت شیر وماسک در زمان آلودگی هوا بتوانند همیشه از خدمات رفاهی وپزشکی نیز باتخفیف استفاده نمایند.

در پایان خاطر نشان کنم شهرداری مدیون تلاش های صادقانه وبی وقفه کارگران است که شبانه روز به ارایه خدمات مطلوب به منظور رضایتمندی شهروندان می پردازد وباید همواره پیگیر حقوق ومطالبات این قشر زحمتکش باشیم.

https://hoorkhabar.ir/566267کپی شد!
40
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.