مردم شاهد تامین نشدن حق آبه هورالعظیم هستند

ناصر صالحی​نسب  اظهار کرد: از سه شاخه آب تامینی تالاب، دو شاخه آن خشک شده است و یک شاخه در حدود ۲ تا ۳ متر آب تامین می​کند.

وی با اشاره به اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با تامین بودن حق​آبه این تالاب عنوان کرد: مردم هویزه و دشت​آزادگان شاهد هستند که حق​آبه تالاب هورالعظیم تامین نمی​شود و عدم تامین حق​آبه به تخریب گسترده این تالاب منجر شده است.

صالحی ​نسب افزود: کشاورزان منطقه با هزینه شخصی، یک کانال برگشتی ایجاد کرده‌اند که ۶ متر مکعب آب را از تالاب خارج و به زراعت​ها و کشتگاه​ها منتقل می​کند که در نتیجه آن، تالاب تخلیه و خشک می​شود.

نماینده دشت‌آزادگان عنوان کرد: مساحت تالاب هویزه در خاک ایران ۱۵۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به ۲۸ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

صالحی ​نسب با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی مردم ساکن در منطقه تالاب هورالعظیم، گفت: با خشک شدن تالاب، صدها حرفه کاری در زمینه گاومیش‌داری، صید ماهی، شکار پرنده و حصیربافی از بین رفته و این خسارت اقتصادی و اجتماعی، زندگی مردم این منطقه را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان این‌که بخش زیادی از منبع و منشاء ریزگردها خارجی است، افزود: کانون​هایی نیز در استان خوزستان موجود است. اگر به دلیل وزش باد از سمت جنوب شرقی، ریزگرد ایجاد شود، منشاء داخلی کانون این ریزگرد در حدفاصل ماهشهر و هندیجان است. دو کانون داخلی دیگر عبارت از حد فاصل هویزه و مرز ایران و عراق در محدوده تالاب و حواشی آن و همچنین در حد فاصل فکه و چذابه است که این ریزگردها بیشتر به صورت طوفان​های ماسه​ای نمایان می​شوند.

نماینده دشت‌آزادگان گفت: از دیگر عوامل خشک کردن تالاب فعالیت شرکت​های نفتی در منطقه هور است. با خشک شدن هور خاک تالاب بسیار سبک می​شود و به مجرد وزش نسیم از زمین فاصله می​گیرد و در جهت باد حرکت می​کند و ریزگردها را ایجاد می​کند.

https://hoorkhabar.ir/565654کپی شد!
65
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.