هرگونه بارورسازی ابرها را به شدت تکذیب می کنم / بارورسازی را به سود استان نمی بینم

مدیرکل هواشناسی خوزستان هرگونه بارورسازی ابرها و ارتباط آن با بارش های اخیر را تکذیب کرد.

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار هورنیوز ، آخرین وضعیت هوای استان طی امروز و هفته آینده را تشریح کرد.

بهادری گفت : سامانه بارشی که از چند روز گذشته در استان فعال شده بود تا امشب به کار خود پایان می دهد و فردا (شنبه ۲ اسفند) جوی پایدار همراه با کاهش محسوس دما را تا اواخر روز شاهد خواهیم بود. پیش بینی ما برای روز یکشنبه بارش پراکنده در برخی نقاط استان خواهد بود.

کوروش بهادری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر احتمال پدیدار شدن پدید گرد و خاک ، گفت : هواشناسی وزش باد همراه با گرد و غبار را معمولاً ۲۴ ساعت قبل از وقوع ، پیش بینی می کند.

بهادری افزود : البته وقوع این پدیده را دور از انتظار نمی بینیم که منشاء آن باتوجه به رطوبت مناسب خاک پس از بارش های اخیر در استان ، کاملا خارجی می باشد. همان طور که امروز بعدازظهر  پدیده گرد و خاک برای مدتی آسمان استان و کشورهای عربستان ، کویت و غرب خلیج فارس را درنوردید.

کوروش بهادری افزود : یک توده ی کم فشار گرد و خاک از کشور عراق برخواسته که باعث می شود برای فردا در شهرهای آبادان و خرمشهر کاهش دید البته با تاثیر بسیار کم داشته باشیم.

در ادامه مدیرکل هواشناسی استان خوزستان گفت : هرگونه بارورسازی ابرها برای استان را به شدت تکذیب می کنم . دوستان اگر به ما اعتماد دارند، اجازه دهند ما به آنها اطلاع دهیم ، نه این که پس از هر بارشی بگویند بارورسازی ابرها صورت گرفته است.

بهادری افزود : چرا در مدت ۴۵ روز که استان درگیر گرد و خاک بود و بارشی نداشتیم ، این کار را نکردند؟ در صورتی که ما این سامانه بارشی را از روز دوشنبه پیش بینی کرده بودیم.

کوروش بهادری در پاسخ به این سوال که آیا بارورسازی ابرها را مفید و کارساز می دانید ؟ افزود : خیر ، بنده صراحتاً بارورسازی ابرها حداقل برای استان خوزستان با توجه به شناختی که از شرایط اقلیمی آن دارم ، مناسب نمی دانم . ممکن است این کار با هزینه بسیار بالایی انجام شود ولی به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان گفت : عقیده بنده این است که هزینه بالای بارورسازی را به جای انجام این کار ، صرف مدیریت آب به خصوص در کشاورزی شود.

کوروش بهادری عنوان کرد : بارورسازی و بارش ابرها در خوش بینانه ترین حالت ۱۰ ال ۱۵ درصد وضعیت بارشی استان را بهبود می بخشد ، این در حالی است که میانگین کاهش بارش در استان بیش از ۴۸ درصد است .

بهادری در پایان گفت : البته بنده هیچ گونه اظهار نظر رسمی مبنی بر بارورسازی ابرها را مشاهده نکردم.

https://hoorkhabar.ir/564544کپی شد!
183
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.