یزد جزو پنج شهر نامزد دریافت پایتخت کتاب ایران قرار گرفت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: شهر تاریخی و فرهنگی یزد جزو پنج شهر نامزد دریافت پایتخت کتاب ایران قرار گرفت.

علی غیاثی ندوشن با اعلام این خبر افزود: شهر یزد به عنوان نامزد پایتخت کتاب ایران با طرح های مختلفی از جمله حفظ فرهنگ بومی این شهر و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها در این رقابت شرکت کرده است.

وی، اهداف شرکت استان یزد در این رقابت را تربیت قصه گوی بومی، ایجاد جذابیت بیشتر داستان خوانی از طریق بازنویسی داستان های مشهور به لهجه یزدی و اجرای آن توسط قصه گوهای یزدی، تدوین و چاپ کتاب های دو زبانه در مورد فرهنگ یزد و انتشار مجموعه های کوچک از یادداشت ها و نوشته های گردشگران خارجی عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از ایجاد اشتیاق ومیل به خواندن ونوشتن در بین کودکان، استفاده از کتاب در راستای حل مشکلات اجتماعی، نشاط آفرینی پیرامون موضوع کتاب و بازآرایی شهری و نمایش به صورت ویترین کتاب، تبلیغات شهری، ساخت و نمایش آثار حجمی و ایستگاه های کوچک مطالعه به عنوان دیگر طرح های این شهر نام برد.

همچنین کمیسیون ملی یونسکو ضمن قدردانی از پنج شهر نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران با تشکیل کمیته علمی و کارشناسی برنامه های این شهرها را بررسی می کند و در صورت موافقت کمیته و احراز شرایط یک شهر را به عنوان نامزد ایرانی پایتخت جهانی کتاب به یونسکو معرفی خواهد کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان این مطلب گفت: دو طرح معرفی پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، از طرح های خوب و موثر در حوزه کتابخوانی است که توانسته شور و نشاط در شهرها و روستاهای ایران ایجاد کند.

محمدرضا سعیدآبادی با بیان اینکه این شور و نشاط برای ترویج کتابخوانی در کشور ضرورت دارد و کمیسیون ملّی یونسکو از آن حمایت می کند، افزود: روز شنبه دوم اسفند همزمان با معرفی پایتخت کتاب ایران، کمیسیون ملی یونسکو از پنج شهر نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران تقدیر می کند.

وی ادامه داد: با اینکه برنامه های این پنج شهر توسط یک گروه متخصص و برجسته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داوری شده است، اما انتخاب گروه بر اساس شرایط کشور بوده است و برای معرفی به یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب باید شرایط بین المللی و ویژگی هایی را که آن طرح دارد، نیز در نظر بگیریم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو خاطرنشان کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم کمیته علمی و کارشناسی تشکیل بدهیم و برنامه هر پنج شهر را با ملاک ها و معیارهای یونسکو بررسی کنیم .

وی یادآور شد: در صورتی که نظر کمیته به معرفی یک شهر بود، با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برنامه ریزی آن شهر کمک کنیم تا آن شهر قوی در رقابت شهرها برای پایتخت جهانی کتاب یونسکو شرکت کند.

سعیدآبادی درباره مراحل این کار یاد آور شد: با توجه به اینکه نزدیک به دو ماه مهلت برای معرفی نامزد جهانی پایتخت کتاب را داریم و در این پنج شهر شورای برنامه ریزی تشکیل شده است، به زودی مدیران این پنج شهر نامزد را به جلسه ای دعوت کرده و معیارها و شرایط را در اخیتارشان می گذاریم.

استان یزد یک میلیون و ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.

https://hoorkhabar.ir/564434کپی شد!
110