انگار ستاره‌ها هم فهمیدند در برزیل توریست هستند نه «یار دوازدهم»!

یک ماه قبل درنشستی خبری اعلام شد که بخش خصوصی می‌خواهد در زمینه فرهنگ سرمایه‌گذاری کند. بخشی از این سرمایه‌گذاری اعزام ۴۰ بازیگر به بزریل برای کار فرهنگی بود. اما حالا انگار ستاره‌ها هم فهمیده‌اند در بزریل توریست هستند نه مشوق!

حدود یک ماه قبل بود که اهالی رسانه برای حضور در نشستی خبری دعوت شدند که تا قبلا از آن هیچکس نمی‌دانست واقعا چه کسی پشت این کار است و چرا فردی حاضر شده است حداقل ۴ میلیارد تومان هزینه کند تا تعدادی از بازیگران سینما را صرفا با این عنوان که قرار است یک کار فرهنگی در ایام برگزاری جام جهانی در سرزمین قهوه انجام شود، به این کشور ببرد. در نشست خبری که باز هم هیچ نام و نشانی از آن فعال بخش خصوصی دوستدار فرهنگ برده نشد سید جواد هاشمی به عنوان تهیه‌کننده، محمدحسین لطیفی به عنوان کارگردان و الهام چرخنده به عنوان مجری طرح پروژه‌ای معرفی شدند که نامش «یار دوازدهم» بود و هدف از آن،انجام کار فرهنگی و معرفی بهتر کشورمان در جریان رقابت‌های جام جهانی عنوان شد.

اما همچنان یک سوال بزرگ وجود داشت که کسی پاسخگوی آن نبود، بازیگران سینما دقیقا قرار است چه کار فرهنگی در برزیل انجام دهند و اصلا چگونه می توانند نماینده فرهنگی ایران در بزرگترین رویداد ورزشی جهان باشند.اگرچه در این مورد توجیه‌هایی هم آورده می‌شد اما همه آنها بیشتر به شعارهای نه‌چندان منطقی می‌‌ماند که صرفا برای توجیه بود.

زمان که گذشت نام آن فعال بخش خصوص مشخص شد؛ هومن طالبی. اما در کنار یک علامت سوال بزرگ:اینکه چرا و به چه علت قرار است بازیگران سینمای ایران به برزیل اعزام شوند؟

ازآن پس مجهولات دیگری هم در رابطه با این پروژه شکل گرفت. سرمایه گذار مشخص شد اما به‌یکباره تهیه‌کننده در اظهاراتی عجیب  اعلام کرد که مجری طرح را حتی نمی‌شناسد! و …

حتی کارگردان کار نیز که اتفاقا برای سوژه‌ای مشابه برای فیلم سینمایی‌اش آن ایام در برزیل حضور خواهد داشت و قرار بود این سفر را مستندسازی کند اعلام کرد در صورت عدم تامین بودجه و نامشخص بودن وضعیت تولید از حضور در آن انصراف خواهد داد.از سویی هنوز در مورد مجوز وضعیت این پروژه ابهاماتی هم وجود داشت.

اما این همه ماجرا نبود و کسانی که قرار بود به عنوان سفیران فرهنگی ایران در جام جهانی حاضر شوند و «یار دوازدهم» تیم ملی فوتبال شوند عطای سفر به آمریکای جنوبی را به لقایش بخشیده‌اند و شاید بتوان گفت ستاره‌ها هم فهمیده‌اند احتمالا در برزیل در خوش‌بینانه‌ترین حالت توریست هستند نه «یار دوازدهم»!

در نشست خبری نام چهل بازیگر مطرح سینما به عنوان «یار دوازدهم» عنوان شد.الناز شاکردوست، محسن تنابنده، مهناز افشار، بهاره رهنما،‌ پیمان قاسم‌خانی، لاله اسکندری، بهنوش طباطبایی، بهنوش بختیاری، کامبیز دیرباز، مهدی پاکدل،پژمان بازغی، امین حیایی، برزو ارجمند، سیامک انصاری، رامبد جوان و … از جمله نام‌هایی بودند که برای حضور در این پروژه مطرح شدند اما به یکباره موج انصراف به راه افتاد و ستاره‌ها یکی یکی از سفر به برزیل منصرف شدند آن هم ستاره‌هایی که قرار بود «یار دوازدهم» تیم ملی و سفیران فرهنگی کشورمان باشند و عجیب تر آنکه هیچ توضیح رسمی نیز از طرف گروه سازنده در خصوص این انصراف‌ها داده نمی‌‌شود.

امین حیایی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، آشا محرابی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، امیرحسین رستمی، بابک حمیدیان، لاله اسکندری و نیوشا ضیغمی، لیلا اوتادی و …چندین ستاره‌ای هستند که از جمع ۴۰ ستاره اولیه در هفته‌های اخیر بنا به دلایل مختلف از حضور در برزیل انصراف داده‌اند تا احتمالا در صورت به سرانجام رسیدن «یار دوازدهم» با ترکیبی ناقص بار سفر را ببندد.

با این اوصاف حالا یک مجهول دیگر به همه مجهولات این پروژه اضافه شده‌است.این‌که اصلا آیا با این شرایط اقتصادی چنین سفر پرحاشیه‌ای ضرورت دارد یا خیر؟ اینکه آیا به‌جای صرف این هزینه نمی‌شد چند کار بی حاشیه و کم هزینه پشتیبانی می‌شد؟

آیا هزینه سفر  ۶۰ نفر دیگری (بجز اهالی سینما) که چهره هم نیستند و گویا در کنار این ۴۰ نفر به برزیل می‌روند باز هم صرفا با منابع بخش خصوصی تامین می‌شود.حتی‌با این فرض، اگر بردن آن ۴۰ نفر را توسط فروش سی‌دی برنامه‌های تهیه شده، همراه  توجیه اقتصادی درنظر بگیریم،با توجه به اینکه بخش خصوصی در مرحله اول به دنبال عایدی مالی است، از بردن این ۶۰ نفر( که قطعا هزینه آنها از ۴۰ نفر سینماگر بیشتر است) چه سود مالی نصیب بخش خصوصی می‌شود.و بسیاری موارد مجهول دیگر درباره این پروژه که به‌زودی به آن خواهیم پرداخت.

و اما یک سوال اساسی : چه مشکلی در این پروژه یا حواشی آن وجود دارد که هنرمندان از خیر سفر برزیل و دستمزدهای احتمالا مناسب می‌گذرند و عطایش را به لقایش می‌بخشند؟

https://hoorkhabar.ir/54540کپی شد!
114