اتصال ریلی ایران و عراق با ساخت یک پل ۷۰۰ متری متحرک

وزیر راه و شهرسازی از اتصال ریلی ایران و عراق در ۱۸ ماه آینده خبر داد.

عباس آخوندی در مراسم اختتامیه مذاکرات ایران با وزیر حمل و نقل عراق با بیان این خبر تصریح‌کرد: طبق توافقات صورت گرفته ایران در مسیر اتصال بصره با مرز عراق یک پل متحرک ۷۰۰ متری خواهد ساخت که قریب به ۱۸ ماه زمان می‌برد. با نهایی شدن ساخت این پل و البته همکاری کشور عراق در تکمیل مسیر باقیمانده در این کشور اتصال ریلی ایران با عراق نهایی خواهد شد.

وی ادامه‌داد: با توجه به تعداد بالای مسافران ایرانی که در سال از طریق جاده‌ها خود را به عراق می‌رسانند انتظار می‌رود برپا شدن این خط به انتقال بخش عمده‌ای از این سفرها به خطوط ریلی کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اتصال ریلی با عراق از نظر اقتصادی نیز اهمیت بسیاری دارد گفت: با توجه به حجم بالای کالاهای انتقال یافته از عراق به ایران و به خصوص اتصال آن‌ها با بندر امام خمینی(ره) می‌توان از طریق این خط ریلی کالاهای ترانزیت شده را نیز به مرزهای داخلی ایران انتقال داد.

آخوندی درباره محورهای دیگر مذاکره شده در چند روز گذشته بین ایران و طرف عراقی نیز گفت: ما به طور عمده در رابطه با پنج محور اصلی با عراقی‌ها به مذاکره نشستیم، گسترش همکاری‌های ریلی، جاده‌ای، دریایی، هوایی و انتقال خدمات مهندسی ازجمله این مذاکرات بود که در رابطه با بسیاری از آن‌ها به پیشرفت‌های محسوسی دست یافته‌ایم.

وی اضافه‌کرد:‌ در زمینه هوایی و دریایی دو طرف به پیش‌نویس یک توافق همه‌جانبه دست یافته‌اند که امیدواریم در جریان سفر آینده من به عراق این مذاکرات به نتیجه نهایی رسیده و به یک توافق قطعی منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی توافق برای لایروبی رودخانه اروند را نیز از دیگر مسائل مورد بحث با وزیر حمل و نقل عراق عنوان کرد و گفت: در زمینه توافقات دریایی هر چند وزارت امور خارجه دو کشور باید بحث‌های کلی را به سرانجام برساند اما ما به عنوان دو وزارتخانه اجرایی توافق کرده‌ایم تا در زمینه افزایش همکاری‌ها گام برداریم.

آخوندی ابراز امیدواری کرد: با توجه به حجم گسترده مبادلات و همکاریهای اقتصادی موجود بین دو کشور این توافقات جدید و به خصوص بحث اتصال ریلی دو طرف بار دیگر روزهای اوج همکاری اقتصادی دو طرف را بازگرداند.

 همچنین جبر الزبیدی – وزیر حمل و نقل عراق – در این جلسه با اشاره به نگاه مثبت دولت عراق در افزایش همکاری‌های همه‌جانبه با ایران ابراز امیدواری‌کرد: این توافقات جدید محوری است برای بالا بردن سطح همکاری‌های اقتصادی باشد.

این مقام مسوول عراقی همچنین از بررسی دقیق‌تر ابعاد مختلف این توافقات در سفر دو هفته آینده آخوندی به بصره خبر داد.

دو کشور ایران و عراق از روزهای گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل عراق به بررسی ابعاد مختلف همکاری‌های زیربنایی دو طرفه پرداخت است که این مساله به امضای چند تفاهم‌نامه کلی انجامید. بر مبنای این توافقات بنا شده اجرای مباحث جزیی این توافق در سفر آینده نزدیک وزیر راه و شهرسازی ایران به بغداد و بصره پیگیری شود.

https://hoorkhabar.ir/542382کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.