برگزاری مسابقات کتابخوانی در نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، از خدمات مشاوره کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی در نهمین نمایشگاه کتاب استانی خبر داد.

منصور کوهی رستمی اظهار کرد: با نگاهی گذرا به تاریخ میراث فرهنگی جوامع، مشخص می‌شود که کتاب و کتابخوانی از ارکان جدایی‌ناپذیر آنها محسوب شده و برای برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی و دانش افراد به وجود آمده‌اند.

وی افزود: تلاش‌هایی که به منظور تدوین یک اثر از تولید، توزیع و مصرف طی می‌شود را می‌توان تحت عنوان زنجیره «کتاب، کتابخوانی و کتابخانه» از آن یاد کرد که در ارتباط با هم بوده و تحت تأثیر یکدیگر هستند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: یک طرف زنجیره نویسنده و اثر قرار دارد و طرف دیگر آن مخاطب اثر، در این میان ناشران اثر و کتابخانه‌ها در حد وسط این حلقه جا دارند.

کوهی رستمی ادامه داد: نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی است که این اجزا در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و می‌توانند تاثیرگذاری عمیقی بر میزان و نوع سبک مصرف کتاب در کنار سایر مصارف فرهنگی داشته باشند.

وی ادامه داد: در جامعه ما عده بسیاری از افراد جامعه بخشی از اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهند که به نوبه خود مجموعه‌ای از رفتارها و کردارهای فرهنگی همراه با ترجیحات و ذائقه‌های گوناگون را شکل می‌دهند که از آن می‌توان به عنوان «سبک مصرفی کتاب» یاد کرد که طبیعتا بر شکل‌گیری آن منابع و عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند.

این مسئول گفت: در کنار عوامل زمینه‌ای شخصی و عوامل جامعه شناختی، برگزاری نمایشگاه‌های قوی و تاثیرگذار نیز بر این نوع سبک مصرف فرهنگی تاثیرگذار خواهد بود.

کوهی رستمی در بخش دیگر سخنان خود از اختصاص غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: بر این اساس، همزمان با برپایی نمایشگاه بزرگ استانی در خوزستان، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن اختصاص غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب، خدمات و برنامه‌های متنوعی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند.

به گفته وی، یکی از فعالیت‌های این اداره کل، خدمات مشاوره کتاب به مردم عزیز استان است که توسط چند کارشناس خبره حوزه کتاب، در موضوعات: عمومی، داستان و رمان، تاریخ، کودکان و نوجوانان و… مشاوره ارائه می‌کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان همچنین از برگزاری مسابقات کتابخوانی در محل نمایشگاه خبر داد و افزود: فایل الکترونیکی کتابی از طریق بلوتوث ارسال و مسابقه کتابخوانی آن کتاب به صورت سامانه پیامکی برگزار خواهد شد و برای هر روز جوایزی در نظر گرفته شده است.

کوهی رستمی اضافه کرد: امکان عضویت بازدیدکنندگان نمایشگاه در کتابخانه‌های عمومی استان نیز فراهم شده است.

این مسئول در پایان گفت: پرسشنامه پژوهشی با عنوان «سبک مصرف کتاب» نیز بین مراجعه کنندگان توزیع می‌شود تا بتوانیم از نتایج این پژوهش برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان استفاده کنیم.

نهمین نمایشگاه کتاب استانی از ۲۳ تا ۲۸ آذرماه جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز برگزار شده است.

https://hoorkhabar.ir/511960کپی شد!
133
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.