مدیرعامل جهاد نصر تشریح ​کرد: جزییات اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری

مدیرعامل موسسه جهاد نصر بر لزوم اهمیت اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان و ایلامتاکیدکرد و گفت: با اجرای این طرح ۹ تا ۹.۵ میلیون تن به تولید محصول کشاورزی در سطح استان و به تبع کشور اضافه خواهد شد.

یدالله شمایلی در نشست خبری در موسسه جهاد نصر در اهواز، اظهارکرد: این تولیدات می​تواند شامل تولیدات انواع زراعی، باغی و صنایع جانبی کشاورزی باشد. همچنین در راستای اجرای این طرح پیش​بینی ما این است که برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد شود.

وی افزود: پس از استقرار دولت یازدهم و توجه جدی رییس​جمهور به بخش کشاورزی در اولین سفر خود به استان، دستور اجرایی و عملیاتی شدن این طرح به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد که در نهایت این طرح با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت مقام معظم رهبری با تامین اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری از محل منابع صندوق توسعه ملی شتاب بیشتری گرفت.

شمایلی عنوان​کرد: ایجاد فرصت استفاده و به​کارگیری از ظرفیت​های بالقوه کشاورزی استان​های خوزستان و ایلام، استفاده از آب​های قابل استحصال در پایاب سدهای منطقه با توجه به امکان استفاده از ۷ سد و دشت​های وسیع و حاصلخیز منطقه، استفاده از ظرفیت سرمایه​گذاری انجام شده در بالادست شبکه​های فرعی، افزایش تولیدات کشاورزی و سطح زیرکشت محصولات آبی، ایجاد قطب کشاورزی در منطقه و توسعه اقتصادی و اجتماعی در راستای توسعه پایدار، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد شاغلین بخش کشاورزی از اهداف اقتصادی این طرح است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر ادامه​داد: همچنین از اهداف اجتماعی طرح نیز می​توان به سازماندهی و جلوگیری از مهاجرت​های روستایی و کاهش حاشیه​نشینی در شهرها، تعامل و ارتباط با بهره​برداران به منظور کاهش تنش​ها و تعارضات، جلب مشارکت حداکثری مردم در اجرای پروژه​ها و نیازسنجی، امکان​سنجی، سازماندهی و توانمندسازی تشکل​های بهره​بردار به منظور حفظ، نگهداری و بهره​برداری از شبکه​ها اشاره کرد.

وی بیان​کرد: فعالیت جهاد نصر در این طرح شامل ایجاد شبکه​های آبیاری و زهکشی زیرزمینی و تجهیز و نوسازی اراضی می​شود که در پروژه باید ۵۵٠ هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری، ۴١٢ هزار هکتار زهکش زیرزمینی و ۵١۶ هزار و ١٩۵ هکتار تجهیز و نوسازی صورت بگیرد.

شمایلی اظهارکرد: از سال ٩٢ در دولت تدبیر و امید بر لزوم اجرایی شدن و تسریع در اجرای این طرح تاکید شد. برای تسریع در اجرای چنین طرحی نیاز به وجود سازمانی بزرگ و با تجربه و دارای امکانات بود که در نهایت موسسه جهاد نصر به عنوان مجری این طرح انتخاب شد و تا پایان سال ٩٢ توسط این موسسه ٧۵ هزار هکتار از این طرح جهت احیا، آماده​سازی شده است.

وی ادامه​داد: در حال حاضر ۶٣٠٠ نفر به صورت مستقیم در پروژه​های این طرح مشغول به کار هستند که ٨٨ درصد آن​ها بومی هستند و امیدواریم این میزان در ماه​های دی، بهمن و اسفند به بیش از ١٠ هزار نفر برسد.

شمایلی گفت: شورای راهبری این طرح به ریاست وزیر جهادکشاورزی تشکیل شده است که در جلسات این شورا موضوعات این طرح مورد بررسی و پیگیری قرار می​گیرد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اظهارکرد: در حال حاضر در هرماه به صورت متوسط حجم کار انجام شده سه تا چهار هزار هکتار است که تلاش ما این است که این میزان را به ٧ تا ٨ هزار هکتار برسانیم. اگرچه این کار سخت است، اما شدنی است و پیش​بینی می​کنیم که در ماه​های بهمن و اسفندماه به این ارقام نزدیک شویم.

وی با بیان این​که باید اجرای طرح ۵۵٠ هزار هکتاری در خوزستان و ایلام را قدر بدانیم، خاطرنشان​کرد: این طرح، طرحی عظیم و بی​نظیری است که قطعا با اجرای آن اشتغال زیادی را در این مناطق شاهد خواهیم بود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته در سال ٩٢، با اجرای این طرح هر سال ٢١٠٠ میلیارد تومان به درآمد کشاورزان استان اضافه خواهد شد.

شمایلی بیان​کرد: دولت در هر هکتار این طرح ٢۵ تا ٣٠ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده و این کمک بزرگی است و در مجموع این طرح به عنوان بزرگترین پروژه کشاورزی کشور مطرح و در حال اجرا است.

وی با بیان این​که وظیفه موسسه جهاد نصر در این طرح احداث زیرساخت​های کشاورزی است، خاطرنشان​کرد: هم​اکنون در حال انجام مذاکراتی هستیم کهمسایلی همچون آموزش و بازایابی محصولات کشاورزی دنبال شود و این مساله در پیگیری است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر درباره تخصیص آب جهت اجرای این طرح نیز گفت: ما باید استفاده از روش​های آبیاری نوین شامل کم فشار و تحت فشار و یا تغییر الگوی کشت را در دستور کار قرار دهیم.

وی درباره مناطقی که تحت پوشش این طرح قرار می​گیرند، اظهارکرد: در ایلام منطقه دهلران و در استان خوزستان ١٧ تا ١٨ شهرستان در این طرح جای دارندالبته برخی شهرهای خوزستان شامل مسجدسلیمان، ایذه، باغملک و لالی مشمول این طرح نمی​شوند که به دنبال این هستیم تا این شهرها و نقاط محروم استان را نیز تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

شمایلی درباره این​که چرا از کانالت در اجرای طرح استفاده می​شود، تصریح​کرد: جاهایی که امکان داشته باشد از لوله استفاده می​کنیم اما در اکثر مناطقاستفاده از لوله امکان​پذیر نیست و ما از کانالت استفاده می​کنیم.

وی ادامه​داد: در کل ما تکمیل​کننده کار وزارت نیرو هستیم و کار ما یک کار تکمیلی است. ما جاهایی کار می​کنیم که شبکه اصلی را وزارت نیرو ساخته و یا در حال ساخت دارد.

شمایلی بیان​کرد: این طرح یک فرصت تاریخی و استثنایی برای خوزستان است که باید مشخصات و اهداف آن توسط رسانه​ها به مردم منتقل شود تا مردم بدانند.

وی افزود: این طرح به لحاظ وسعت ٧ برابر طرح نیشکر است. ما این طرح را با همکاری مردم انجام می​دهیم و با مردم و برای مردم این طرح اجرا می​شود که این مساله از نمونه​های بارز اقتصاد مقاومتی است.

شمایلی بیان​کرد: میزان اعتبار سال ٩٢ حدود ٢١۶ میلیارد تومان بود که ١٠٠ درصد آن جذب و دریافت شد. مجموع مناقصات سال​گذشته ٣٢ مناقصه و در سال جاری ٣٧ مناقصه بود و تعداد قراردادهای منعقد شده تا پایان سال ٩٢ در سطح ١٧۵ هزار هکتار بوده است و پروژه​های در دست اجرا تاکنون ٢٧٠ هزار هکتار می​باشد.

مدیرعامل جهاد نصر اظهارکرد: از ابتدای امسال تاکنون میزان کار انجام شده بیش از ۲۲ هزار هکتار است که با احتساب حجم کار انجام شده قبلی جمعا کار انجام شده به ٩٧ هزار هکتار می​رسد که این مساله پیشرفت ۶۵ درصدی نسبت به کل طرح را نشان می​دهد.

https://hoorkhabar.ir/507051کپی شد!
116
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.