نگرانی جریان‌های متحجر عرب از حضور فرهنگی ایران/ این بار انتقاد از سریال زینب(س)

پس از آنکه ضیاءالدین دری کارگردان سریال «کیف انگلیسی» از عزم خود برای ساخت سریالی درباره حضرت زینب(س) خبر داد رسانه‌های وابسته به جریان‌های متحجر عربی ضمن بازتاب این خبر نسبت به آن واکنش منفی نشان دادند.

پس از آنکه ضیاءالدین دری کارگردان سریال «کیف انگلیسی» از عزم خود برای ساخت سریالی درباره حضرت زینب(س) خبر داد رسانه‌های وابسته به جریان‌های متحجر عربی ضمن بازتاب این خبر نسبت به آن واکنش منفی نشان دادند.

از جمله این پایگاه‌ها، پایگاه خبری «میدل‌ایست آنلاین» است که با اشاره به جایگاه حضرت زینب(س) نزد شیعیان و ایرانی‌ها به‌ویژه با توجه به نقش آن حضرت در واقعه کربلا، نوشت: شیعیان جهان و طریقت‌های صوفی در مصر برای روز میلاد آن حضرت جشن‌های گسترده‌ای برگزار می‌کنند.

این پایگاه خبری اماراتی سپس با اشاره به تاسیس شبکه‌های پخش سریال دوبله شده به عربی از سوی ایران، می‌افزاید: این شبکه‌ها و رسانه‌های ایرانی توانسته‌اند برخی واقعیت‌ها چون «خلیج ع-ر-ب-ی» را به خلیج فارسی تغییر دهند و از طریق همین سریال‌ها به دنبال تقویت مدشیعی در منطقه است!

این پایگاه با اشاره به سخنان دری از اینکه در این سریال تصویر حضرت زینب(س) پخش خواهد شد یا نه، ابراز بی‌اطلاعی کرده و نوشته است: ایرانی‌ها به دنبال ارائه روایت شیعی از قصص قرآنی و تاریخ اسلامی هستند که با مخالفت بسیاری مواجه شده که از جمله آنها مخالفت «هیئت جهانی علمای مسلمان» با ساخت فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی است که از ایرانی‌ها خواسته جلوی ساخت آن را بگیرند.

در همین راستا «دکتر عبدالرحمن النامی» استاد رسانه در دانشگاه ملک سعود عربستان که سریال‌های ایرانی را دنبال می‌کند به این پایگاه گفته است: ما منکر این نیستیم که فرهنگ ایرانی فرهنگی ریشه‌دار است اما ما مخالف تغییر ارزش‌ها و اصول هستیم.

این در حالی است که یک تحلیلگر سیاسی به این پایگاه می‌گوید: تلاش ایران برای ورود سریال‌هایش به خانه‌ها بعد از شکست سیاسی ایرانی برای کسب محبت ملت‌های عربی است و الان از طریق این سریال‌ها در مهمترین شبکه‌های عربی این امر را تدریجی محقق می‌کند.

این پایگاه در پایان گزارش خود می‌نویسد: سریال‌های فارسی قبل از آنکه مخاطبش جسم و روح باشد مخاطبش عقل است تا آن را مطیع فکری و دینی خود کند چه اینکه این سریال‌ها به هنر حلال تعلق دارد.

https://hoorkhabar.ir/499379کپی شد!
42