جزئیات برگزاری هفته پژوهش و فناوری در خوزستان از زبان حاجی‌دولو

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید‌چمران اهواز میهمان این هفته خبرگزاری ایسنای خوزستان بود و در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگاران سرویس علمی‌وآموزشی این خبرگزاری ،از فعالیت‌های انجام شده در جهت ساماندهی و اجرای برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در استان سخن گفت.

دکتر ابراهیم حاجی‌دولو با بیان این‌که همه ساله برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در آخرین هفته آذرماه برگزار می‌شود، اظهارداشت: استاندار مسئول ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری که در تمامی استان‌های کشور تشکیل می‌شود، است. بر همین اساس از اوایل مهرماه جلسات کمیته استانی هفته پژوهش و فناوری در استانداری خوزستان آغاز شد و در‌‌ همان جلسه اول مقرر شد که دانشگاه شهید‌چمران اهواز مسئولیت کل فعالیت‌های هفته پژوهش و فناوری را بر عهده بگیرد. همچنین فعالیت‌های این هفته به دو بخش کلی کمیته علمی و کمیته اجرایی تقسیم شد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که مسئولیت کمیته علمی بر عهده دانشگاه شهید‌چمران و مسئولیت کمیته اجرایی بر عهده پارک علم و فناوری خوزستان است، افزود: با توجه به این‌که امسال اواخر شهریورماه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سیاست‌های راهبردی علم و فناوری را مطرح کردند، در این کمیته سعی شد بر مبنای سخنان ایشان تغییراتی را در هفته پژوهش ایجاد کنیم تا این هفته باجاذبه‌تر و علمی‌تر برگزار گردد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با اشاره به این‌که طبق سنت هر ساله کمیته علمی تقدیر از پژوهشگران و فناوران بر‌تر را در دستور کار دارد، گفت: پژوهشگران و فناوران بر‌تر در ۲ سطح سازمانی و استانی انتخاب می‌شوند که در سطح سازمانی هر سازمان، با ضوابط و مشخصات تعیین شده از سوی وزارت متبوعش از پژوهشگران و فناوران بر‌تر خود تقدیر می‌کند.

حاجی‌دولو با بیان این‌که در دانشگاه شهید‌چمران فعالیت‌های پژوهشی اساتید براساس محورهایی مانند نوشتن مقالات علمی، ثبت اختراعات، شرکت در کنفرانس‌ها و انتشار کتاب بررسی می‌شود، اظهارداشت: در ‌‌نهایت اساتید پژوهشگر بر‌تر با توجه به این شاخصه‌ها برگزیده می‌شوند. در سطح استانی نیز طبق آیین‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از میان تمام دانشگاه‌های استان، پژوهشگران و فناوران بر‌تر انتخاب و از آنان تقدیر می‌شود. در این راستا افرادی که در ۷ محور علوم‌پایه، علوم‌انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دام‌پزشکی، هنر، اقتصاد و علوم اجتماعی دارای فعالیت‌های بر‌تر باشند، تجلیل خواهند‌شد.

حاجی‌دولو در ادامه افزود: همچنین در هفته پژوهش و فناوری از محققان بر‌تر استان در دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و سازمان‌ها، صنایع، حوزه علمیه، بسیج و نخبگان بسیجی، محققان بر‌تر پارک علم و فناوری (هر کدام ۳ نفر)  و از محققان بر‌تر آموزش و پرورش (۳ نفرمعلم و ۳ نفر دانش‌آموز) نیز تقدیر می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهیدچمران اهواز با اشاره به این‌که امسال در هفته پژوهش و فناوری از شرکت‌های خصوصی و سازندگان تجهیزات، قطعات و تولید‌کنندگان سطح استان نیز تقدیر خواهد‌شد، تصریح‌کرد: در جهت گسترش فضای پژوهش و فناوری به حوزه‌های خصوصی صنعت در استان از ۳ نفر از محققان بر‌تر این شرکت‌های خصوصی نیز تقدیر می‌شود که با احتساب این افراد، در ‌‌نهایت جمعا، حدود ۵۳ نفر از پژوهشگران بر‌تر استانی تجلیل خواهد شد. البته قرار شد این افراد، مدارک خود را به کمیته علمی مستقر در دانشگاه شهید‌چمران اهواز ارسال کنند تا فعالیت‌ها پژوهشی آنان مورد ارزیابی این کمیته قرار بگیرد و در نهایت از افراد واجد الشرایط، در هفته پژوهش تقدیر شوند.

وی با اشاره به برگزاری سمینارهای علمی در هفته پژوهش و فناوری، تصریح کرد: سعی شده است سمینارهای هفته پژوهش و فناوری جنبه کاربردی و عمومی داشته باشد تا برای طیف بیشتری از علاقه‌مندان جذاب باشد.

حاجی دولو با اشاره به این‌که امسال “نشست‌های نیازسنجی پژوهشی” دانشگاهیان با شرکت‌ها، کار‌شناسان صنایع و دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود، گفت: در این نشست‌ها که برای نخستین‌بار در هفته پژوهش برگزار می‌شود، کار‌شناسان سازمان‌ها، صنایع و دستگاه‌های اجرایی در حضور اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به توضیح مشکلات خود می‌پردازند و تلاش می‌شود در حوزه خود در زمینه‌های مسئله یابی و مسئله‌شناسی به مهارت‌های لازم برسند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه خاطرنشان کرد: سعی شده است در هفته پژوهش و فناوری با برگزاری نشست‌های نیازسنجی پژوهشی چندین مسئله‌شناسی خوب داشته باشیم تا اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بدانند تحقیقات و پژوهش خود را چگونه با نیاز بخش‌های مختلف جامعه تنظیم کنند.

وی با بیان‌این‌که وظیفه پیگیری امور مربوط به این نشست‌ها بر عهده معاونین پژوهشی دانشکده‌های دانشگاه شهیدچمران اهواز است، گفت: شرکت ملی مناطق‌نفتخیز جنوب، شرکت فولاد خوزستان، شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، شرکت توزیع برق خوزستان، اداره کل آموزش و پرورش خوزستان و شهرداری اهواز برای شرکت در نشست‌های نیازسنجی پژوهشی اعلام آمادگی کرده‌اند و هم‌اکنون اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و شرکت ملی مناطق‌نفت‌خیز جنوب در حال هماهنگ‌سازی برگزاری این نشست‌ها هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران همچنین از افتتاح مرکز تحقیقات مرتبط با یکی از صنایع در دانشکده مهندسی این دانشگاه، در هفته پژوهش خبر داد.

حاجی‌دولو در ادامه به برگزاری مسابقات علمی در هفته پژوهش و فناوری اشاره و اظهارکرد: کمیته علمی، برگزاری این مسابقات را به دانشگاه آزاد اسلامی اهواز واگذار کرد که بر طبق آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزاری مسابقات سازه‌های ماکارونی را در دستور کار خود قرار داده است. پارک علم و فناوری نیز در بخش کمیته اجرایی وظیفه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری را برعهده دارد که هم‌زمان دومین جشنواره فن‌بازار نیز در محل برپایی نمایشگاه این هفته برگزار می‌شود؛ ضمن این‌که وظایف تهیه پوستر‌ها و بنرهای این هفته نیز به عهده این کمیته است.

وی با بیان این‌که امسال به علت هم‌زمانی هفته پژوهش با برپایی نمایشگاه کتاب ارشاد، به‌طور اختصاصی نمایشگاه کتاب علمی نداریم، گفت:‌ در طول برگزاری نمایشگاه سرویس‌های ایاب و ذهاب از محل دانشگاه شهیدچمران‌اهواز و از جلوی خوابگاه دانشجویی برای رفت‌و‌‌آمد دانشجویان به محل نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید‌چمران اهواز با اشاره به برگزاری “‌روز درهای باز” در دانشگاه شهید‌چمران‌اهواز، افزود: روز سه‌شنبه (۲۵ آذرماه) دانش‌آموزان و افراد علاقه‌مند می‌توانند از بخش‌های مختلف دانشگاه شهید‌چمران اهواز بازدید کنند که معمولا بیشترین بازدید از بخش‌های موزه، کتابخانه مرکزی، آزمایشگاه‌های دانشگاه و مرکز رشد فناوری دانشگاه شهید‌چمران اهواز صورت می‌گیرد.

وی افزود: همچنین برای این‌که هفته پژوهش محدود به شهر اهواز نباشد، دانشگاه‌های مستقر در سایر شهرستان‌ها نیز مسئول برگزاری هفته پژوهش شده‌اند. در شهرهای کوچک نیز فرمانداران و دانشگاه‌ها متناسب با توان‌مندی‌های شهرستان خود مسئول برگزاری هفته پژوهش و فناوری هستند..

حاجی‌دولو خاطرنشان کرد:‌ امسال به‌علت هم‌زمانی اربعین حسینی با آخرین روز هفته پژوهش و فناوری،  آیین اختتامیه این هفته و تجلیل از پژوهشگران بر‌تر خوزستان به ۷ دی‌ماه موکول شده‌است.

https://hoorkhabar.ir/499246کپی شد!
48
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.