آمادگی برای انتخابات الکترونیکی با تجربه فاز دوم هدفمندی/درصد خوبی انصراف داده‌اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر وزارت کشور و شورای نگهبان به این نتیجه برسند که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، مرکز داده ما توانایی انجام این کار را در یک روز در سراسر کشور با امنیت کامل دارد.

محمود واعظی در یک نشست خبری پس از بازدید از ستاد پشتیبانی ثبت نام یارانه‌ها در شرکت پست، در پاسخ به سوال فارس که پرسید: از روال کارهای این چنینی، پیش بینی می‌شد در روز نخست ثبت‌نام بسیاری از مردم و حتی خارج از نوبت‌ثبت‌نام برای اطلاع از کم‌و کیف ماجرا، به سایت مراجعه کنند و بر شلوغی سایت بیافزایند، چرا سایت برای اطلاع مردم از روز قبل باز نشده بود؟ گفت: در روز نخست آمار مراجعه به سایت بسیار بالا بود و مشاهدات نشان می‌داد حتی آنهایی که در روز نخست نوبت ثبت نام نبودند نیز به سایت وارد شده بودند؛ علاوه بر این نیز رسانه ملی به میزان کافی در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام داده بود.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید آیا با موفق بودن تجربه ثبت‌نام از نظر فنی، امکان اجرای این طرح برای انتخابات از جمله مجلس و شورای شهر نیز از نظر امنیتی فراهم است، گفت: ادعا می کنیم از نظر فنی و امنیتی مشکلی نداریم و توانایی انجام این کار را داریم. اگر وزارت کشور و شورای نگهبان به این نتیجه برسند که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، مرکز داده ما توانایی انجام این کار در یک روز در سراسر کشور با امنیت کامل را دارد.

وی ادامه داد: در هر حال شبکه، شبکه مجازی است و انتخابات الکترونیکی مخالفان و موافقانی دارد؛ اما ادعا می‌کنیم که می‌توانیم این کار را به لحاظ فنی و امنیتی برگزار کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هیچ کس که مایل به دریافت یارانه بود، از ثبت نام جا نمانده و آن طور که آمارها نشان می‌دهد درصد خوبی از مردم از دریافت یارانه انصراف داده‌اند.

واعظی افزود: در گذشته ثبت نام برای دریافت یارانه در فاز اول هدفمندی یارانه ها، حدود ۹۰ روز به طول انجامید اما در حال حاضر این اتفاق در عرض ۱۰ روز صورت می گیرد که تاکنون ثبت نام آنلاین در این حجم در کشور بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه نگرانی فنی برای شبکه و مسیر زیرساخت‌های ارتباطی در این طرح وجود ندارد، گفت: تنها در یک مقطع ۲ ساعته در اولین روز ثبت نام با کندی سایت روبه رو شدیم که دلیل آن ایجاد تمهیدات برای جلوگیری از نفوذ و حملات سایبری بود که در این زمینه موفق نیز بودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حجم مراجعات به سایت ثبت نام یارانه ها و آمادگی فنی موجود در این سیستم گفت: برای مثال در روزهای پنج شنبه و جمعه، در یک ساعت ۵۰۰ هزار خانوار در این سایت ثبت نام کردند.

واعظی در پاسخ به سوالی در خصوص علت، بسته بودن سایت برای ورود IPهای خارجی، گفت: این تصمیم دلایل متعددی داشت؛ از جمله اینکه بسیاری از مردم معترض بودند که چرا افرادی که در خارج کشور زندگی می‌کنند، یارانه دریافت می‌کنند که در نهایت این تصمیم در دولت گرفته شد.

واعظی همچنین برگزاری ثبت‌نام کنکور و یارانه را غیرقابل مقایسه دانست و گفت: در ثبت‌نام کنکور در مدت ۱۵ روز تا یک هفته مهلت ثبت‌نام در نظر گرفته شده که یک هفته نیز تمدید می‌شود و در نهایت یک میلیون ثبت‌نامی دارد؛ اما اکنون قرار است چند میلیون نفر برای یارانه ثبت‌نام کنند.

https://hoorkhabar.ir/4902کپی شد!
107
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.